AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Practice I. 3

Register Display Schedule
Course unit code:
205PXA3
Course unit title:
Practice I. 3
Mode of delivery:
zápočet
Range:
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
magisterský
Year of study
2nd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Jaroslav PROVAZNÍK
Name of lecturer(s):
Jaroslav PROVAZNÍK
Study Objectives:

1. Seznámit posluchače s různými podobami dramatické výchovy v různých typech zařízení, kde se DV vyskytuje.

2. Seznámit posluchače s různými styly vedení, s různými typy lekcí, s různými věkovými skupinami.

3. Na základě konkrétních lekcí s konkrétními skupinami seznámit posluchače s výhodami a riziky dramatickovýchovných aktivit.

Mode of delivery:

Analysis of recorded drama training lessons in various school and extra-curricular facilities, Discussion

Prerequisites and co-requisites:

1. Analytical and review skills

2. Basic bearing in currucula documents.

3. Study of 2-3 basic publications about drama training methods.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Work in the Drama Training Studio is designed and implemented such as to make up a part of the study plan of all bachelor's and Masters' study years. The first phase is observing and according to the maturity of the student assisting an experienced instructor in practice.

1. Continuous and systematic (multiple) obervations of experienced drama training instructors at different types of schools and various groups of children and youth from pre-school institutions trhough Elementary and Middle schools to recreation centers, primarily Elementary Arts schools and recreation centers.

2. Assisting experienced drama training instructors at various types of schools for less experienced students.

3. Classes in which knowledge from notes and watching students is compared with the instruction material, particularly drama training didactics.

4. Leading one's group of children or youth and records of 5 consecutive lessons.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.

MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

---. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 11., upravené vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2007 [1978]. 156 s. ISBN 978-80-901660-9-0.

---. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

Planned learning activities and teaching methods

listenings, classes, exercises

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

- class participation

- completion of the course paper - records of several lessons

During the semester independent readings and participation in class discussions are required.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205PXA3.html