Creative Project 1
- Course unit code:
- 205SAP1
- Course unit title:
- Creative Project 1
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 8/S
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 3rd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Name of lecturer(s):
- Jaroslav PROVAZNÍK
- Study Objectives:
-
1. Ověření dovedností a vědomostí z oblasti didaktiky dramatické výchovy a dalších předmětů, které posluchač získal v průběhu studia.
2. Příprava samostatného tvůrčího projektu.
3. Realizace samostatného tvůrčího projektu.
- Mode of delivery:
-
lecture, discussion
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Completion of listening to various drama training instructors.
2. Completion of long-term practice with one's children's or middle-school group.
3. Creativity.
4. Thorough knowledge of various styles and types of drama training practice.
5. Completion of Theatre projects.
- Recommended optional programme components
-
Students have the opportunity, according to their interest, to independently conceive of and lead a drama-training workshop for children's recitation or members of a children's theatre ensemble in a regional, state-wide or other review and workshops for Children's stage, or a children's theatre or recital workshop - upon agreement of the management of the Drama in Education Dept. (in any study year).
- Course contents:
-
Preparation and execution of an independent drama training project.
1. Selection of project type
2. Gathering material
3. Designing and planning the project; consulting on colleague projects
4. Execution of the project
5. Project review
The independent project may have one of the following forms:
A) A production with a children's or middle school ensemble;
B) Internal drama training project in at least 8 lessons (or 2 projects - each with at least 4 lessons - according to the character of the group)
C) or a workshop of at least two full days;
D) A theatre production in training or education, theatre forum or other type of interactive production focusing on children or middle-school youth.
Part of this course is regular classes at which the students consult on the course and implementation of the projects.
- Study materials:
-
BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.
BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.
DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.
KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.
MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.
MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.
MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.
MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.
PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.
SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.
ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.
- Planned learning activities and teaching methods
-
classes, exercises
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on:
- systematic guidance of one's group of children or youth and implementation of one's project.
- class participation
- completion of the course work - record of projet preparations.
During the semester independent reading and participation in class discussions are required. The exam is from practice and written.
- Language of instruction:
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (Mgr.) (main subject)