AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Creative Project 2

Register Display Schedule
Course unit code:
205SAP2
Course unit title:
Creative Project 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
8/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
3rd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
6
Garant předmětu:
Radek MARUŠÁK, Jaroslav PROVAZNÍK
Name of lecturer(s):
Radek MARUŠÁK, Jaroslav PROVAZNÍK
Study Objectives:

1. Ověření dovedností a vědomostí z oblasti didaktiky dramatické výchovy a dalších předmětů, které posluchač získal v průběhu studia.

2. Příprava samostatného tvůrčího projektu.

3. Realizace samostatného tvůrčího projektu.

Mode of delivery:

lecture, discussion

Prerequisites and co-requisites:

1. Completion of listening to various drama training instructors.

2. Completion of long-term practice with one's children's or middle-school group.

3. Creativity.

4. Thorough knowledge of various styles and types of drama training practice.

5. Completion of Theatre projects.

Recommended optional programme components

Students have the opportunity, according to their interest, to independently conceive of and lead a drama-training workshop for children's recitation or members of a children's theatre ensemble in a regional, state-wide or other review and workshops for Children's stage, or a children's theatre or recital workshop - upon agreement of the management of the Drama in Education Dept. (in any study year).

Course contents:

Preparation and execution of an independent drama training project.

1. Selection of project type

2. Gathering material

3. Designing and planning the project; consulting on colleague projects

4. Execution of the project

5. Project review

The independent project may have one of the following forms:

A) A production with a children's or middle school ensemble;

B) Internal drama training project in at least 8 lessons (or 2 projects - each with at least 4 lessons - according to the character of the group)

C) or a workshop of at least two full days;

D) A theatre production in training or education, theatre forum or other type of interactive production focusing on children or middle-school youth.

Part of this course is regular classes at which the students consult on the course and implementation of the projects.

Study materials:

BLÁHOVÁ, Krista; VACEK, Pavel; ULRYCHOVÁ, Irina; PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: Kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 7., uprav. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2008 [1984]. 28, 16, 218 s. ISBN 978-80-7068-217-3.

DISMAN, Miloslav. Receptář dramatické výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 148 s.

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007 [2004]. 224 s. ISBN 978-80-7331-089-9.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

MORGAN(OVÁ), Norah; SAXTON(OVÁ), Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Přel. Helena Zymonová a Jaroslav Provazník. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. Přel. z Teaching drama : a mind of many wonders [1987]. ISBN 80-901660-2-4.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

SLAVÍK, Mirek. Cesta k divadelnímu tvaru s dětským souborem. Praha: IPOS-ARTAMA, 1996. 52 s. ISBN 80-7068-094-6.

SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2007. 104 s. ISBN 978-80-7331-096-7.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Přel. Eva Machsková. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. Přel. z: Development Through Drama. ISBN 80-85866-16-1.

ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.

Planned learning activities and teaching methods

classes, exercises

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

- leading one's group of children or youth and implementation of one's project

- class participation

- project implementation

During the course independent readings and participation in class discussions. A written and oral exam.

Language of instruction:
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet205SAP2.html