The Basic Principles of Documentary Work
- Course unit code:
- 301ZDT
- Course unit title:
- The Basic Principles of Documentary Work
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- compulsory subject
- Level of course unit:
- Year of study
- 2nd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Rudolf ADLER
- Name of lecturer(s):
- Rudolf ADLER
- Study Objectives:
-
Seznámit posluchače se základními realizačními metodami tvůrčí dokumentaristiky.
Dále s procesem dramaturgického myšlení a koncipování dokumentárního projektu.
- Mode of delivery:
-
Classes, analyses of film works, moderated discussions.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Appropriate completion of the following course from the 1st year:
Documentary Making Practical
Basic Work with a Camera
Image Etude.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
Po definici společného základu kinematografie je věnována hlavní pozornost stěžejním realizačním metodám tvůrčí dokumentaristiky: Metodě reportážní a všem jejím koncipovaným i direktním formám. Dále pak metodě dokumentaristické rekonstrukce. V této souvislosti jsou analyzována zakladatelská díla obou metod, jejich možnosti, limity, vzájemné přesahy, průniky a především současné aplikace v tvůrčí praxi.
Tímto způsobem předmět současně seznamuje studenty s celým spektrem žánrů dokumentární tvorby. Zvláštní pozornost je věnována koncipované reportáži, sociálnímu a portrétnímu dokumentu, časosběrným formám, dokumentárnímu eseji a práci s archivním materiálem.
Zásadní důraz je kladen na koncepční dramaturgické myšlení a jeho kontinuitu po celou dobu přípravy a realizace dokumentárního projektu. Z tohoto důvodu jsou průběžně definovány a objasněny hlavní dramaturgické pojmy. Zejména vztah obsahu a tématu. I v tomto se vychází z praktických ukázek a definice témat významných dokumentárních děl i osobních témat jejich tvůrců.
Všechny obecné a teoretické informace jsou aplikovány do praktické roviny, odpovídající situacím jež se vyskytují při realizaci filmových dokumentů a televizních dokumentárních projektů.
Ačkoli předmět respektuje běžnou profesní praxi a přináší v zájmu jejího úspěšného výkonu potřebné základní informace, akcentuje především tvorbu, kreativní, autorsky vyhraněný a eticky pevně definovaný přístup k problematice a k celému oboru dokumentární tvorby.
Významnou součástí práce studenta v předmětu je koncept vlastního námětu dokumentárního cvičení.
- Study materials:
-
BILL NICHOLS, Úvod do dokumentárního filmu, Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010, ISBN 978-80-7331-181-0
Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie, AMU Praha, MFDF Jihlava, 2004ISBN 80-7331-023-6
Rudolf Adler, Cesta k filmovému dokumentu, FAMU, AMU Praha 2001, / třetí rozšířenné vydání /, ISBN 80-8588š-72-4
- Planned learning activities and teaching methods
-
lectures, screenings, analysis classes, moderated discussion.
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded based on:
Minimum of 40% attendance in instruction
Activity in class
Submission of a proposal for a documentary film.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Mon 11:30–13:05 ADLER R. Učebna 4
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (qualification subject)