The Theory and Aesthetics of Film Direction 1
- Course unit code:
- 302TEF1
- Course unit title:
- The Theory and Aesthetics of Film Direction 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Animovaná tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – optional subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory subject
Study plan Režie - magistr – optional subject
Study plan Kamera - bakalář – optional subject
Study plan Kamera - magistr – optional subject
Study plan Produkce - bakalář – optional subject
Study plan Produkce - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Režie - bakalář – 3rd year
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Jitka NĚMCOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Jitka NĚMCOVÁ
- Study Objectives:
-
Cílem předmětu je pochopit film jako skutečné umění, jeho strukturu a citové působení filmového díla.
- Mode of delivery:
-
Přednášky, předávání praktických zkušeností a znalostí pedagoga
- Prerequisites and co-requisites:
-
Student musí mít všeobecné znalosti z výtvarného umění, architektury, hudby, divadla, scénografie, světové literatury. Dokonalý přehled světového, zejména hraného filmu. Tedy od jeho počátku.
- Recommended optional programme components
- Course contents:
-
Hraný film je umění časoprostorové. První část pojednává časovou stavbu filmového díla, vzájemné jednání dramatických postav a dramatickou gradaci.
Dále jsou principy práce s herci, herecká režie, režie komparsu a režie bitevních scén. Jinou částí semináře jsou filmové vyjadřovací prostředky.
Kapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdHraný film je umění časoprostorové.
Druhá část je o dramatickém prostoru, o filmové stavbě a inscenaci. Dále jsou principy práce s herci, herecká režie, režie komparsu a režie bitevních scén.
Jinou částí semináře jsou filmové vyjadřovací prostředky.
Kapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdKapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdFeature film is a time-space art. The first part deals with the time construction of a film work, mutual actions of dramatic characters and drama gradation. The second part covers the drama space, film construction and staging. Further covered are principles of working with actors, directing actors, directing extras and directing battle scenes. Other parts of the course are film expression means and directing film extras.
Directing battle scenes.
The director-producer.
Working with Cinemascope
Extended screen
Field depth.
Working with long focus camera lenses.
Film composition.
Selecting and setting the film motif and scenes.
Film music and sound.
Artistic stylization interventions
Principles of artistic economy
Film scenery stylization.
„Film language“ - expressive means of silent film /D.W. Griffit/
The cross-section of a scene. The ever-present camera, dramatic function of detail, parallel assembly, methods of directing extras.
The first French Avant-garde.
Experimentation in Swedish - Danish film
Kapitoly :
Inscenace
Filmová stavba
Stanovení záběru ve filmu
Scénické předměty
Scénický předmět charakterizační
Scénická hodnota statická
Scénické kvality kinetické
Kinetické vztahy ve filmu
O vztahu scénických pohybů
Režie filmového komparsu
Režie bitevních scén
Režisér inscenátor
Objevení typického motivu scény
Úkol režiséra scénika
Kinetické řešení scény
Skladba filmu
Princip zveřejnění
Vybírání a stanovení scény - filmového motivu
Specifické nadání režiséra inscenátora
Scénická hudba a zvuk ve filmu
Zásady umělecké stylizace
Divadelní iluze
Zákon relativního realismu
Zásada umělecké úspornosti
Zákon subjektivního realismu
Stylizace režisérova
Stylizace pevné výplně scény
Filmová řeč němého filmu
Filosofie filmové režie
Filmová řeč zvukového filmu
Třetí etapa ve filmové řeči
Filmové herectví
Systém filmových hvězdFeature film is a time-space art. The first part deals with the time construction of a film work, mutual actions of dramatic characters and drama gradation. The second part covers the drama space, film construction and staging. Further covered are principles of working with actors, directing actors, directing extras and directing battle scenes. Other parts of the course are film expression means and directing film extras.
Directing battle scenes.
About the genesis of the main art.
About the genesis of poetry
About acting elements
Image arts.
The art of Ancient Egypt and Mesopotamia
Ancient Grecian art
Origin of drama and drama fundamentals
Greek tragedy. The magical connection of the stage and the audience. Democracy and new moral norms.
Aristotle's „Poetika“
Dramatic events.
Drama principles. Vivid events. Uncovering the internal side of external dramatic events.
About the audience experience
Dramatic situations
The psychology of theatre and film audiences
The psychology of TV viewers
The specific characteristics of TV
The director's practice. Mis - en - scena
Dramatic forms.
- Study materials:
-
Přednášky profesora Otakara Vávry : Teorie a estetika filmové režie
G. Thomson : Aischylos a Athény
Aristoteles : Poetika
Denis Diderot : O divadle
Hippolite Taine : Filosofie umění
S. M. Ejzenštejn : Kamerou, tužkou, perem
Yvette Biróová : Teorie filmové dramaturgie
Jean Claude Carriere : Sacénárista
Antické tragédie : Aischylos: Oresteia
Sofokles : Král Oidipus
Euripides : Médea
- Planned learning activities and teaching methods
- Assessment methods and criteria
-
Kredity jsou uděleny za :
80% účast na přednáškách
Na základě ústní závěrečné zkoušky.
Závěrečná zkouška je dvacetiminutová, s hodinovou přípravou, kdy student zná dvě vybrané otázky.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Thu 14:00–15:35 NĚMCOVÁ J. Seminární místnost KR
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (optional subject)
- Dokumentární tvorba - magistr (optional subject)
- Dokumentární tvorba - bakalář (optional subject)
- Animovaná tvorba - magistr (optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (optional subject)
- Režie - bakalář (qualification subject, optional subject)
- Režie - magistr (optional subject)
- Kamera - bakalář (optional subject)
- Kamera - magistr (optional subject)
- Produkce - bakalář (optional subject)
- Produkce - magistr (optional subject)
- Audiovizuální studia - bakalář (optional subject)
- Střihová skladba - bakalář (optional subject)
- Střihová skladba - magistr (optional subject)
- Zvuková tvorba - bakalář (optional subject)
- Zvuková tvorba - magistr (optional subject)
- Fotografie CZ - bakalář (optional subject)
- Fotografie CZ - magistr (optional subject)
- Audiovizuální studia - magistr (optional subject)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (optional subject)