Means of Expression in Documentary Film 1
- Course unit code:
- 303VPD1
- Course unit title:
- Means of Expression in Documentary Film 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Animovaná tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – optional subject
Study plan Režie - bakalář – optional subject
Study plan Režie - magistr – optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory subject
Study plan Kamera - magistr – optional subject
Study plan Produkce - bakalář – optional subject
Study plan Produkce - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – 3rd year
Study plan Kamera - bakalář – 3rd year - Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 1
- Garant předmětu:
- Rudolf ADLER
- Name of lecturer(s):
- Rudolf ADLER
- Study Objectives:
-
Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické.
Ve dvou semestrech se posluchač seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. Obecně: Díla dokumentární tvorby. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití.
V prvé řadě s metodikou a etapami procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování a formulování námětu a tématu díla.
Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi a aplikacemi v procesu realizace.
Analyzuje realizační postupy, výstavbu a komponenty dokumentárního záběru. Výstavbu motivu a situace při realizaci dokumentárního díla a jeho kompozice ve vztahu k jednotlivým žánrům, skladebné postupy a vztahy vizuálních a zvukových výrazových prostředků.
Téměř každá přednáška vychází z podrobné strukturální analýzy některého z významných děl historie dokumentaristiky nebo současného dokumentu, případně jejich relevantních částí. Z konkrétních realizací jsou pak odvozovány a potvrzovány teoretické informace.
Předmět je profesní a klade důraz na společný „řečový“ základ audiovizuálního vyjadřování, na kontinuitu a kauzalitu vývoje vyjadřovacích prostředků jejich užití a působení.
Důraz je kladen i na aktivitu studentů. V diskusi o jednotlivých ukázkách a tvůrčích postupech jsou vedeni k tomu, aby o nich dovedli samostatně uvažovat, definovat je, přesně formulovat a zejména aplikovat poučeně a současně kreativně a osobitě ve vlastní tvůrčí praxi.
- Mode of delivery:
-
Semináře, projekce, strukturální analýzy promítnutých filmů, řízená diskuse.
- Prerequisites and co-requisites:
-
General overview of the history of documentary film, the most important phase of its development and key persons in a world and domestic context.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
1. Common language basics of audiovisual expression. Symbol. Visual association. Visual culture, language and communication. Historical contexts. The cinematic image of reality - its originality and particulars. The shot and its main formation elements.
Film: Lumiére /A.S. Labarthe - Jean-Marc Chapoulie/ The French Documentary on the 100th Anniversary of Cinematography.
2. Reconstruction methods in the implementation of a documentary work. Conditions, possibilities, limits. Documentary film - narrative, story, drama. Dramaturgical aspects and conditions for using reconstruction methods.
Film: Nanuk of the North. /R. Flaherty/ both versions. With sound and the reconstructed silent version.
3. Implementation aspects and conditions for reconstruction methods. Motif. Situation. Their directorial formation. Description and emotion. Issues of directing people before the camera.
Film: See topic 2.
4. The report (journalistic) method. Dramaturgical and implementation issues. Possibilities and limits. Basic dramaturgical concepts. Subject matter and topic. Their formulation and supplementation in implementation. Historical contexts. Mutual influences, transmittance and the potential for the combination of journalistic and reconstruction methods.
Film: Berlin /W. Ruttmann/
5. Forms of the journalistic methods and their application. Direct reporting. Dramaturgical and implementation issues.
Film: L Altro aspetto /Massimo Zerbinatti/
6. Drafted journalistic forms. Screenwriting and editing preparation. Contrasts and the harmonization of their internal motives and situations. Emotion and „truth.“ Commentary and its functional types and potential in documentary creation.
Film: The Seine meets Paris /J. Ivens/
7. The Journalistic and reconstruction methods as live and effective implementation procedures. Modern application and efficience.
Film: Ztišení. Za vojáčka mňa vzali. /R. Adler/
8. Reality, expression, symbolism, metaphor and stylization in dramaturgy and the implementation of a documentary. The individual signature and its source in documentary work.
Film: Tierra sin pan /L. Buňuel/
9. Spontaneity, Creativity. Potential for experimentation in a documentary in relationship to the implementation and compostional procedures.
Film: A propos de Nice. /J. Vigo/
10. The topic, its formulation and depiction in particular implementation procedures and media in documentary essay. Procedural methods in the detailed anlysis of a documentary. Formulating documentary shots and it's points. Music and sound dramaturgy in the documentary structure. Its part in the effect and result.
Film: Koyanisqatsi. Anima Mundi /G. Reggion/
11. The consequences of non-precise topic formulation and its depiction in the structure of a documentary. Causes of its incohesion and disintegration. Detailed analyses of documentary structure - continued.
Film: Praha /J. Šajmovič/
12. Special cinematic procedures, types and genres in relationship to documentary film. Potential and manners of their use in creating a documentary. The intersecting and mutual influence methods of documentary film and the research methods of natural science and the humanities. Applications in creative practice. Supplementary topics: Czech science-popular film as a significant phenomenon of domestic cinematography. Its contribution to the development of audio-visual expression.
Films: Selected examples from the works of J. Lehovec, F.A. Šulc, K. Goldberg, M. Kablelík, M. Bernat. Film" Microcosmos. /Claude Nuridsany, Marie Pérennou/
13. Review. Assignment of paper topic. Preparations for credit.
FILMS FOR ANALYSIS MAY BE SUPPLEMENTED ACCORDING TO CURRENT REQUIREMENTS.
- Study materials:
-
BILL NICHOLS, Úvod do dokumentárního filmu, Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010, ISBN 978-80-7331-181-0
Guido Aristarco, Dějiny filmových teorií, ORBIS, Praha,1968
Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie, AMU, Praha, MFDF, Jihlava, 2004ISBN 80-7331-023-6
Gilles Deleuze, Film 1 Obraz-Pohyb, Národní filmový archiv, Praha, 2000, ISBN 80-7004-098-X
Gilles Deleuze, Film 2 Obraz-Čas, Národní filmový archiv, Praha, 2006, ISBN 80-7004-127-7
Rudolf Adler, Cesta k filmovému dokumentu, FAMU, AMU, Praha, 2001 /třetí rozšířenné vydání/ISBN 80-8588š-72-4
Jerzy Płažewski, Dějiny filmu 1895 - 2005, ACADEMIA, Praha, 2009, ISBN 978-80-200-1689-8
Béla Balázs, FILM, Vývoj a podstata nového umenia SVKL, Bratislava, 1958
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lectures, screenings, structural analysis of presented films, moderated discussion.
- Assessment methods and criteria
-
Conditions for completing the first part of this two-semester course:
Minimum of 40% attendance
Active participation in discussions.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Mon 15:40–17:15 ADLER R. Sborovna KDT
Lažanský palácparalelka 1 - Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (optional subject)
- Dokumentární tvorba - magistr (optional subject)
- Dokumentární tvorba - bakalář (qualification subject, optional subject)
- Animovaná tvorba - magistr (optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (optional subject)
- Režie - bakalář (optional subject)
- Režie - magistr (optional subject)
- Kamera - bakalář (qualification subject, optional subject)
- Kamera - magistr (optional subject)
- Produkce - bakalář (optional subject)
- Produkce - magistr (optional subject)
- Audiovizuální studia - bakalář (optional subject)
- Střihová skladba - bakalář (optional subject)
- Střihová skladba - magistr (optional subject)
- Zvuková tvorba - bakalář (optional subject)
- Zvuková tvorba - magistr (optional subject)
- Fotografie CZ - bakalář (optional subject)
- Fotografie CZ - magistr (optional subject)
- Audiovizuální studia - magistr (optional subject)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (optional subject)