AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Means of Expression in Documentary Film 2

Register Display Schedule
Course unit code:
303VPD2
Course unit title:
Means of Expression in Documentary Film 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
2/T
Type of course unit:
Study plan Animovaná tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – optional subject
Study plan Režie - bakalář – optional subject
Study plan Režie - magistr – optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory subject
Study plan Kamera - magistr – optional subject
Study plan Produkce - bakalář – optional subject
Study plan Produkce - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – optional subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – 3rd year
Study plan Kamera - bakalář – 3rd year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Rudolf ADLER
Name of lecturer(s):
Rudolf ADLER
Study Objectives:

Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické.

Ve dvou semestrech se posluchač seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. Obecně: Díla dokumentární tvorby. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití.

V prvé řadě s metodikou a etapami procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování a formulování námětu a tématu díla.

Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi a aplikacemi v procesu realizace.

Analyzuje realizační postupy, výstavbu a komponenty dokumentárního záběru. Výstavbu motivu a situace při realizaci dokumentárního díla a jeho kompozice ve vztahu k jednotlivým žánrům, skladebné postupy a vztahy vizuálních a zvukových výrazových prostředků.

Téměř každá přednáška vychází z podrobné strukturální analýzy některého z významných děl historie dokumentaristiky nebo současného dokumentu, případně jejich relevantních částí. Z konkrétních realizací jsou pak odvozovány a potvrzovány teoretické informace.

Předmět je profesní a klade důraz na společný „řečový“ základ audiovizuálního vyjadřování, na kontinuitu a kauzalitu vývoje vyjadřovacích prostředků jejich užití a působení.

Důraz je kladen i na aktivitu studentů. V diskusi o jednotlivých ukázkách a tvůrčích postupech jsou vedeni k tomu, aby o nich dovedli samostatně uvažovat, definovat je, přesně formulovat a zejména aplikovat poučeně a současně kreativně a osobitě ve vlastní tvůrčí praxi.

Mode of delivery:

Classes, screenings, structural analyses of screened films, moderated discussions.

Prerequisites and co-requisites:

Completion of Expression Tools in Documentary Film 1. This course is perceived as two-semester and a logical linking of covered topics.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

1. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem I. Ideologie a ideologizace jeho strukturování.

Filmy: Obyčejný fašismus /M.Room/

Triumf Vůle / L.Rifenstahlová /

2. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem II. Různé koncepce a přístupy. Vlivy kulturní, sociální a historické tradice.

Film: Hitler / P.Rotha /

3. Dokumentární film a propaganda. Modely. Možnosti. Užití a zneužití. Historické příklady a souvislosti.

Film: Goebels /BBC serie „Umíme ovládat vaše vědomí“/

4. Dramaturgické a režijní aspekty koncipování specifického archivního materiálu. Amatérské záznamy a filmy etc.

Film: Soukromé Maďarsko / I. Forgazc /

5. Dokumentární materiál, dokumentaristická sekvence a hraný film. Možnosti. Typy. Extrémy. Prolínání režijní metodiky v hraném a dokumentárním projektu. Budování realistické a reálné atmosféry prostředí. Dokumentární materiál jako obraz psychologického stavu dramatické postavy.

Film: Divoké oko / S. Mayers /

6. Problematika koncepce a realizace sběrného dokumentu.

Filmy: Na kus řeči v šalandě. Krejča, Svoboda, Faust / R. Adler /

The Stoor / Weismann /

Manželské etudy-Výběr /Třeštíková /

7. Portrétní dokument. Formy a metamorfózy viděné optikou vývoje výrazových prostředků kinematografie.

Film: Žít svůj život - Fotograf J.Sudek / E. Schorm /

8. Současný portrétní dokument. Jeho formy a realizační aspekty.

Příprava a natáčení. Vztah dokumentaristy a portrétovaného.

Filmy: Ester Krumbachová - Gen / J. Němec /

Poutník - Josef Koudelka / R. Adler /

Jedna setina / T. Hejtmánek /

Aimless Walk / M. Kudlacek /

9. Scénář dokumentárního filmu. Různé typy možnosti a postupy. Extrémní názory. Kontinuita dramaturgického myšlení ve všech etapách realizace a přípravy dokumentaristického projektu.

10. Současné uplatnění a perspektivy tvůrčí dokumentaristiky v médiích a distribuci. Kritická analýza.

11. Komerce a způsoby jimiž se zmocňuje dokumentárního materiálu a jeho kvalit.

Film: Naoemi Campbelová / Serie BBC Modelky /

12. Etické problémy, úskalí a normy v práci dokumentaristy.

Filmy: Proměny přítelkyně Evy / D. Vihanová /

Máňa. Máňa po deseti letech / O. Sommerová /

13. Závěrečná rekapitulace. Přednesení písemných prací. Příprava na kolokvium.

Filmy k projekci mohou být doplňovány podle aktuálních požadavků.

Study materials:

BILL NICHOLS, Úvod do dokumentárního filmu, Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010, ISBN 978-80-7331-181-0

Guido Aristarco, Dějiny filmových teorií, ORBIS, Praha,1968

Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie, AMU, Praha, MFDF, Jihlava, 2004ISBN 80-7331-023-6

Gilles Deleuze, Film 1 Obraz-Pohyb, Národní filmový archiv, Praha, 2000, ISBN 80-7004-098-X

Gilles Deleuze, Film 2 Obraz-Čas, Národní filmový archiv, Praha, 2006, ISBN 80-7004-127-7

Rudolf Adler, Cesta k filmovému dokumentu, FAMU, AMU, Praha, 2001 /třetí rozšířenné vydání/ISBN 80-8588š-72-4

Jerzy Płažewski, Dějiny filmu 1895 - 2005, ACADEMIA, Praha, 2009, ISBN 978-80-200-1689-8

Béla Balázs, FILM, Vývoj a podstata nového umenia SVKL, Bratislava, 1958

Planned learning activities and teaching methods

Lecture, screenings, structural analyses, moderated discussion.

Assessment methods and criteria

Conditions for successfull completion of the course: Minimum 50% attendance, participation in discussions, and a short essay of at least 2 pages specially focused on the used of expression media in some of the screened and analysed films.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Further information:
This course is an elective for all AMU students
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
místnost 211
Sborovna KDT

(Lažanský palác)
ADLER R.
15:40–17:15
(přednášková par. 1)
Tue
Fri
Thu
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Mon 15:40–17:15 ADLER R. Sborovna KDT
Lažanský palác
přednášková par. 1
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet303VPD2.html