Means of Expression in Documentary Film 2
- Course unit code:
- 303VPD2
- Course unit title:
- Means of Expression in Documentary Film 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Animovaná tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – optional subject
Study plan Režie - bakalář – optional subject
Study plan Režie - magistr – optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory subject
Study plan Kamera - magistr – optional subject
Study plan Produkce - bakalář – optional subject
Study plan Produkce - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – 3rd year
Study plan Kamera - bakalář – 3rd year - Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Rudolf ADLER
- Name of lecturer(s):
- Rudolf ADLER
- Study Objectives:
-
Předmět je konstruován ze dvou paralelních linií: Metodologické a analytické.
Ve dvou semestrech se posluchač seznámí se všemi etapami vzniku autorského díla budovaného zcela nebo převážně z audiovizuálního obrazu reality. Obecně: Díla dokumentární tvorby. S jednotlivými složkami výrazového aparátu jež má tvůrčí dokumentaristika k dispozici a možnostmi jejich efektivního užití.
V prvé řadě s metodikou a etapami procesu koncepčního dramaturgického myšlení při formování a formulování námětu a tématu díla.
Dále předmět seznamuje s realizačními metodami dokumentaristiky reportážní a rekonstrukční, s jejich možnostmi a aplikacemi v procesu realizace.
Analyzuje realizační postupy, výstavbu a komponenty dokumentárního záběru. Výstavbu motivu a situace při realizaci dokumentárního díla a jeho kompozice ve vztahu k jednotlivým žánrům, skladebné postupy a vztahy vizuálních a zvukových výrazových prostředků.
Téměř každá přednáška vychází z podrobné strukturální analýzy některého z významných děl historie dokumentaristiky nebo současného dokumentu, případně jejich relevantních částí. Z konkrétních realizací jsou pak odvozovány a potvrzovány teoretické informace.
Předmět je profesní a klade důraz na společný „řečový“ základ audiovizuálního vyjadřování, na kontinuitu a kauzalitu vývoje vyjadřovacích prostředků jejich užití a působení.
Důraz je kladen i na aktivitu studentů. V diskusi o jednotlivých ukázkách a tvůrčích postupech jsou vedeni k tomu, aby o nich dovedli samostatně uvažovat, definovat je, přesně formulovat a zejména aplikovat poučeně a současně kreativně a osobitě ve vlastní tvůrčí praxi.
- Mode of delivery:
-
Classes, screenings, structural analyses of screened films, moderated discussions.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Expression Tools in Documentary Film 1. This course is perceived as two-semester and a logical linking of covered topics.
- Recommended optional programme components
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
1. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem I. Ideologie a ideologizace jeho strukturování.
Filmy: Obyčejný fašismus /M.Room/
Triumf Vůle / L.Rifenstahlová /
2. Dramaturgická a realizační problematika práce s historickým archivním materiálem II. Různé koncepce a přístupy. Vlivy kulturní, sociální a historické tradice.
Film: Hitler / P.Rotha /
3. Dokumentární film a propaganda. Modely. Možnosti. Užití a zneužití. Historické příklady a souvislosti.
Film: Goebels /BBC serie „Umíme ovládat vaše vědomí“/
4. Dramaturgické a režijní aspekty koncipování specifického archivního materiálu. Amatérské záznamy a filmy etc.
Film: Soukromé Maďarsko / I. Forgazc /
5. Dokumentární materiál, dokumentaristická sekvence a hraný film. Možnosti. Typy. Extrémy. Prolínání režijní metodiky v hraném a dokumentárním projektu. Budování realistické a reálné atmosféry prostředí. Dokumentární materiál jako obraz psychologického stavu dramatické postavy.
Film: Divoké oko / S. Mayers /
6. Problematika koncepce a realizace sběrného dokumentu.
Filmy: Na kus řeči v šalandě. Krejča, Svoboda, Faust / R. Adler /
The Stoor / Weismann /
Manželské etudy-Výběr /Třeštíková /
7. Portrétní dokument. Formy a metamorfózy viděné optikou vývoje výrazových prostředků kinematografie.
Film: Žít svůj život - Fotograf J.Sudek / E. Schorm /
8. Současný portrétní dokument. Jeho formy a realizační aspekty.
Příprava a natáčení. Vztah dokumentaristy a portrétovaného.
Filmy: Ester Krumbachová - Gen / J. Němec /
Poutník - Josef Koudelka / R. Adler /
Jedna setina / T. Hejtmánek /
Aimless Walk / M. Kudlacek /
9. Scénář dokumentárního filmu. Různé typy možnosti a postupy. Extrémní názory. Kontinuita dramaturgického myšlení ve všech etapách realizace a přípravy dokumentaristického projektu.
10. Současné uplatnění a perspektivy tvůrčí dokumentaristiky v médiích a distribuci. Kritická analýza.
11. Komerce a způsoby jimiž se zmocňuje dokumentárního materiálu a jeho kvalit.
Film: Naoemi Campbelová / Serie BBC Modelky /
12. Etické problémy, úskalí a normy v práci dokumentaristy.
Filmy: Proměny přítelkyně Evy / D. Vihanová /
Máňa. Máňa po deseti letech / O. Sommerová /
13. Závěrečná rekapitulace. Přednesení písemných prací. Příprava na kolokvium.
Filmy k projekci mohou být doplňovány podle aktuálních požadavků.
- Study materials:
-
BILL NICHOLS, Úvod do dokumentárního filmu, Akademie múzických umění v Praze a Jihlavský spolek amatérských filmařů, 2010, ISBN 978-80-7331-181-0
Guido Aristarco, Dějiny filmových teorií, ORBIS, Praha,1968
Guy Gauthier, Dokumentární film, jiná kinematografie, AMU, Praha, MFDF, Jihlava, 2004ISBN 80-7331-023-6
Gilles Deleuze, Film 1 Obraz-Pohyb, Národní filmový archiv, Praha, 2000, ISBN 80-7004-098-X
Gilles Deleuze, Film 2 Obraz-Čas, Národní filmový archiv, Praha, 2006, ISBN 80-7004-127-7
Rudolf Adler, Cesta k filmovému dokumentu, FAMU, AMU, Praha, 2001 /třetí rozšířenné vydání/ISBN 80-8588š-72-4
Jerzy Płažewski, Dějiny filmu 1895 - 2005, ACADEMIA, Praha, 2009, ISBN 978-80-200-1689-8
Béla Balázs, FILM, Vývoj a podstata nového umenia SVKL, Bratislava, 1958
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lecture, screenings, structural analyses, moderated discussion.
- Assessment methods and criteria
-
Conditions for successfull completion of the course: Minimum 50% attendance, participation in discussions, and a short essay of at least 2 pages specially focused on the used of expression media in some of the screened and analysed films.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Mon 15:40–17:15 ADLER R. Sborovna KDT
Lažanský palácpřednášková par. 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (optional subject)
- Dokumentární tvorba - magistr (optional subject)
- Dokumentární tvorba - bakalář (qualification subject, optional subject)
- Animovaná tvorba - magistr (optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (optional subject)
- Režie - bakalář (optional subject)
- Režie - magistr (optional subject)
- Kamera - bakalář (qualification subject, optional subject)
- Kamera - magistr (optional subject)
- Produkce - bakalář (optional subject)
- Produkce - magistr (optional subject)
- Audiovizuální studia - bakalář (optional subject)
- Střihová skladba - bakalář (optional subject)
- Střihová skladba - magistr (optional subject)
- Zvuková tvorba - bakalář (optional subject)
- Zvuková tvorba - magistr (optional subject)
- Fotografie CZ - bakalář (optional subject)
- Fotografie CZ - magistr (optional subject)
- Audiovizuální studia - magistr (optional subject)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (optional subject)