AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

The Basic Principles of Creating Audiovisual Images 2

Register Display Schedule
Course unit code:
303ZTA2
Course unit title:
The Basic Principles of Creating Audiovisual Images 2
Mode of delivery:
zápočet
Range:
18/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
1
Garant předmětu:
Vít KLUSÁK
Name of lecturer(s):
Vít KLUSÁK
Study Objectives:

1. Představit posluchačům filmové médium jako svébytný způsob interpretace s bohatou škálou výrazových prostředků.

2. Osvětlit jim základní pravidla filmové řeči.

3. Naučit je ovládat kameru, aby se jakožto dokumentaristé dokázali chopit role kameramana.

4. Seznámit je s výrazovými prostředky filmu natolik, aby dokázali režijně vést natáčení Autorské reportáže a Mého pohledu (jedná se o filmy prvního ročníku KDT).

5. A přitom je nezbavit nepoučené radosti z filmu, kterou zažili, když něco poprvé natočili.

Mode of delivery:

Classes, analysis of film examples, exercises, discussion

Video-exercise example in which the student must formally characterize the type of recording rough out a short situational narrative.

Video-exercise ŠTAFETA

One guide to events: it must contain a scene of a meeting between two people in which something (small or large) is handed over. If the etude is able to include the following list of shots, I'll be thrilled. The film may not have dialogue, edited to the camera.

The meeting must contain these types of shots, the order is not prescribed!

1. Use VC, C, PC, PD, D and VD (or edit all types broadly)

1B. Macro-detail of an eye or ear

2. Panorama (camera leading the view)

3. Motivated movement (camera follows movement)

4. Over-focus (use a lens with a longer distance focus and low shutter number)

5. Distinct view

6. Vertical view

7. Only one zoom which uncovers something for the viewers.

8. A built-in dynamic shot of hands (everything else static)

(Note: by a „built-in shot“ I mean that the choreography in front of the camera and the camera movement is thought through previously. That it is not simply a movement of the camera following someone.)

9. Shot in which takes place on a different plane

10. An unsual shot of the Charles's Bridge.

11. A subjective view.

12. Shot with diagonal composition.

13. Compositoin with an obvious color accent.

14. Reflection (shop window, puddle or something similar).

15. A night shot with a sillhouette

16. A vista (behind a window, across roofs....)

Prerequisites and co-requisites:

Basic knowledge of working with a digital camera and videocamera.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

Předmětem našeho zájmu bude filmová řeč. Budeme tedy větší důraz klást na formu: jak to natočit...avšak akademická poučka poučuje, že forma je od obsahu neoddělitelná, takže se pokaždé budeme ptát, proč právě TOTO točit právě TAKHLE a ne JINAK??

Filmová řeč = budeme se učit mluvit filmem. Umět mluvit, vyprávět filmem je totéž jako mluvit finsky, nebo jinou cizí řečí.

Naučit se cizí řeč a napsat v ní knihu. Nejen se v ní domlouvat, ale i tvořit. Nebo ji dokonce proměňovat. (Fousatá výzva, která by ale měla zaznít.)

Film disponuje specifickým způsobem vyprávění: tím se odlišuje od divadla, literatury, fotografie apod. Když ty filmu vlastní prostředky nepoužíváte, tak ho vlastně zneužíváte k tomu jinému: zaměňujete jej s divadlem, literaturou, nebo fotografií, okrádáte jej o to, čím je. (JE filmem.) Matoucí na tom je, že film si z výše vyjmenovaných tvořivých odvětví hodně půjčuje, to ale neznamená, že by měl přestat být sám sebou.

Ruchový mikrofon na kameře svádí k natáčení keců (příklad záměny filmu s rozhlasem)! Kamera není diktafon a synchronní kamera byla prvním hřebíkem do rakve skutečného (kinematografického, nerozhlasového) filmu. A pak taky: „Neoznamovat, co uvidíme; nevyprávět, co jsme viděli.“ (Jean-Claud Carriere)

Potíž je v tom, že „filmsky“ rozumějí všichni.

Pozor! - rozumět a mluvit není totéž. Jsou to dvě odlišné schopnosti.

Odmala jsme pod vlivem televize a filmu a internetu a to nás naučilo audiovizuálnímu jazyku/kódu rozumět. Nenaučilo nás to jím mluvit.

Ze začátku se budeme zabývat výhradně statickým obrazem, neboli fotografií. Budeme se věnovat základům výstavby obrazu jako takového. Zásadám kompozice, úhlu a šířce záběru, rakurzu (nadhled, podhled) a budeme mluvit i o světle. K filmu přejdeme tím, že se obeznámíme se základními funkcemi videokamery = lze na ní šikovně předvádět, simulovat ovlivnitelné parametry filmového obrazu. Po tomhle základním vhledu učiníme první pokusy formulovat něco filmsky.

Praktický cíl předmětu:

Dokumentarista sám sobě štábem. Ovládnout kameru a být schopen zapojit mikrofon usnadňuje tvůrčí i ryze praktickou komunikaci s kameramanem a zvukařem, případně to dokonce umožňuje je zastoupit. Dokumentarista povětšinou situaci neinscenuje, ale sleduje a zaznamenává, na čemž se však největší měrou podílí kameraman (situace nevratně běží a kameraman rozhoduje i za režiséra, jak se ve které situaci zachová, jak záběr zarámuje apod.). A proto musí být dokumentarista schopen předmět svého zájmu (= situaci) nahlížet zejména skrz kameru. Intuitivní používání audiovizuálních konzervantů vede k radosti z hrubého materiálu: všechno natočené překvapuje a to, co se náhodou povedlo, dokonce příjemně. Potvrzením smyslu předmětu bude, když se zmíněné překvapení (a radost) vytratí a nahradí jej uvědomění, co všechno šlo v danou chvíli natočit lépe. A jak to příště udělat.

Study materials:

Recommended literature:

CARRIERE, Jean-Claude: Vyprávět příběh, Národní filmový archiv, 1995. ISBN 80-7004-081-5

JURÁČEK, Pavel: Deník, Národní filmový archiv, 2003. ISBN 80-7004-110-2

KOKOLIA, Vladimír: Slovník Grafiky II., AVU, 2008. ISBN 978-80-87108-08-6

NYKVIST, Sven: Úcta ke světlu, Paseka, 1999. ISBN 807185-268-6

MONACO, James: Jak číst film, Albatros, 2006. ISBN 80-00-01410-6

TRUFFAUT, Francois: Rozhovory Truffaut - Hitchcock, ČS filmový ústav, 1987 (lze sehnat na www.e-antikvariat.com)

VACHEK, Karel: Teorie hmoty, Herrmann a synové, 2004. ISBN neuvedeno

Planned learning activities and teaching methods

Classes, exercises, dramaturgy workshop.

Part of the instruction in the second semester is individual consultations about the subject matter of the 1st year exercises (Original Report and My View).

Assessment methods and criteria

Credit is awarded based on:

1. class participation

2. implementation of exercises (video assignment „Relay“ and a documentary video clip)

Overall grading is comprised of 40% for class activity, 60% for exercises (30% for each of the aforementioned exercises).

Conditions for completion of the course: Class participation, completion and presentation of the exercises.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet303ZTA2.html