AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Management in an Information Society 2

Register Display Schedule
Course unit code:
305MIS2
Course unit title:
Management in an Information Society 2
Mode of delivery:
zkouška
Range:
24/S
Type of course unit:
compulsory subject
Level of course unit:
Year of study
1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
3
Garant předmětu:
Petr SLÁDEČEK
Name of lecturer(s):
Petr SLÁDEČEK
Study Objectives:

Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s terminologií teorie managementu a řízení a na praktických příkladech vysvětlit nejdůležitější teoretické modely.

Druhý semestr předmětu Management seznamuje studenty s problematikou, které se v organizacích typicky věnuje vrcholový management, vedení firmy: strategie, řízení financí, řízení výroby, řízení kvality, řízení změny, organizační učení a v neposlední řadě hospodářská etika.

Mode of delivery:

Interactive lecture, discussion, instructive films, webpage analyses.

Prerequisites and co-requisites:

Successfull completion of Manager in an Information Company 1.

Recommended optional programme components

No elective requirements.

Course contents:

1. Úvod do strategického řízení. Pojem strategie. Strategické cíle. Vize, mise, firemní hodnoty a kréda. Hierarchie firemních strategií. Vymezení SBU. Strategická analýza okolí firmy, s.a. vnitřního prostředí firmy. Tržní nika aneb strategie modrého oceánu.

2. Řízení financí. Zvyky a praxe účetních při přípravě finančních výkazů (výkaz zisků a ztrát, peněžních toků, rozvaha). Provozní kapitál. Manažerské účetnictví. Kalkulace nákladů. Rozpočet jako řídící prvek.

3. Řízení financí II. Transakční náklady, relevantní a irelevantní náklady, náklady obětovaných příležitostí, vázané náklady, cílové náklady, náklady životního cyklu, společenské náklady, negativní a pozitivní externality.

4. Řízení výroby neboli operací. Operace. 3Ú - účinnost, účelnost a úspornost. Produktivita a hospodárnost. Moderní přístupy k řízení výroby. Moderní přístupy k řízení výroby- MRP, OPT, Just In Time, řízení štíhlé výroby. Uspořádání pracovišť, kusová, sériová , hromadná a proudová výroba

5. Kvalita aneb jakost. Operační, finanční a zákaznické ukazatele kvality. Náklady na kontrolu, na prevenci a na selhání. Techniky plánování, řízení a neustálého zvyšování kvality. Norma kvality ISO 9000 a EMS norma ISO 14 000, standardy Six Sigma a TQM.

6. Řízení změny . Pochopení organizační změny jako procesu, který je třeba řídit. Vnější a vnitřní faktory vyvolávající změnu. Reakce na změnu. Systémový přístup ke změnám. Lewinova analýza silových polí. Úvod do projektové plánování a řízení.

7. Organizační učení, inovace, řízení znalostí. Ideál učící se organizace. Model zkušenostního učení. Vzdělávací styly. Organizační učení. Knowledge Management. Vlastnictví znalosti, cena znalosti. Řízení informací, informační systémy.

8. Tvorba byznysplánu. Byznysplán jako investiční projekt: realizační resumé, charakteristika firmy a jejích cílů, organizace řízení a manažerský tým, technicko-ekonomická studie projektu (feasibility study). Analýza citlivosti vůči rizikům.

9. Projektové řízení. Hlavní zásady plánování a řízení projektů. Trojimperativ. Projektové cíle, plánování, realizace, ukončení, vyhodnocení projektu. Metoda logického rámce. Ganttovy diagramy a kritická cesta.

10. Hospodářská etika. Image / reputace firmy, důvěra jako kapitál. Etický kodex. Společenská odpovědnost organizací (CSR) a její certifikace SA 8000 aj.. Tři „P“. Hnutí Fair Trade.

Study materials:

Powerpont texts of course material for VOX available at sladecek.webnode.cz

1.Bláha, J.- Dytrt, Z.: Manažerská etika, Management Press, Praha 2003

2.Fotr, J.: Podnikatelský plán a investiční rozhodování, Grada, Praha 1999

3.Green, K.- Hanke,O.: Řízení v krizových situacích, Management Press, Praha 2002

4.Hammer, M. - Champy, J.: Reingeneering - radikální proměna firmy. Management Press, Praha 2000

5.Horáková, I. - Stejskalová, D. - Škapová, H.: Strategie firemní komunikace, Management Press, Praha 2000

6.Keřkovský, M.- Vykypěl,O.: Strategické řízení. Teorie pro praxi, C.H.Beck, Praha, 2003

7.Keřkovský, M.: Moderní přístupy k řízení výroby, C.H. Beck pro praxi, Praha 2001

8.Kim, W. Chan - Mauborgne, R: Strategie modrého oceánu, Management Press, Praha 2005

9.Kotter, J.P.: Vedení procesu změny. Osm kroků úspěšné transformace podniku v turbulentní ekonomice, Management Press, Praha 2000

10.Král,B. a kol.: Manažerské účetnictví, Management Press, Praha 2002

11.Plura, J.: Plánování a neustálé zlepšování jakosti, Computer Press, Praha 2001

12.Přibová, M. - Mlynářová,L. - Hindls, R. - Hronová, S.: Strategické řízení značky - Brand Management, Ekopress, Praha 2000

13.Rolný, I.: Etika v podnikové strategii, Albert, Boskovice 1998

14.Rosenau, M.D.: Řízení projektů, Computer Press, Brno 2003

15.Senge, P.: Pátá disciplína. Teorie a praxe učící se organizace, Management Press, Praha 2007

16.Svozilová, A.: Projektový management, Grada Publishing, Praha 2006

17.Tichá, I.: Učící se organizace, Alfa Publishing, Praha 2005

Planned learning activities and teaching methods

interactive lecture

Assessment methods and criteria

Lectures will be graded at the end of the semester with an exam. The exam is comprised of two required semester papers (approx. 20 + 20% resulting grade) for the knowledge text (approx 20% of the grade) and oral exam (approx. 40% of the grade).

The semester paper assignment is available at sladecek.webnode.cz. The first course paper of 3 standard pages (5400 characters including spaces, tolerance +/- 20%) is developed on one of 13 topics available at sladecek.webnode.cz. The second semester paper assignment is a summary 70 books on a list (available at sladecek.webnode.cz) in the extent of 5 standard pages (9000 characters including spaces, tolerance +/- 20%). The course paper is to be a synopsis, an abstract of one of the books offered. The content must be a concise statement/description/presentation of the most important concepts of the text and in no manner a subjective interpretation. One's assessment of the text may be presented only marginally. For inspiration it is possible to go to sladecek.webnode.cz and find an example abstract (Huizinga, J: Homo Ludens) and the rules for writing an abstract by Prof. Jan Sokol (FHS UK).

Students who do not submit the semester paper on time, or the semester paper does not fit the extent or quality, may not sit the final exam, as the case may be, miss the deadline registered receive grade F - (Fail) Insufficient (a).

The test contains 20 multiple choice questions with one correct answer. 15 correct answers from 20 are the minimum for receiving credit. For orientation: 20 and 19 points A, 18 and 17 points B, 16 points C, 15 points D.

The oral exam takes place in the form of a discussion based university exam. It is best at the oral exam to assess those students who know the material well but also are able to critically judge, who are able to convincingly present theory concepts and models, as the case may be, graphically depict them and who will be able to for all the theory find an fitting example from practice.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
sladecek.webnode.cz
Note:
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
Tue
místnost 344
Učebna 7

(Lažanský palác)
SLÁDEČEK P.
14:50–16:25
(přednášková par. 1)
Fri
Thu
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Tue 14:50–16:25 SLÁDEČEK P. Učebna 7
Lažanský palác
přednášková par. 1
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet305MIS2.html