History of Film Theory 2
- Course unit code:
- 373DFT2
- Course unit title:
- History of Film Theory 2
- Mode of delivery:
- zkouška
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Audiovizuální studia - bakalář – 2nd nebo 3rd year
- Semester when the course unit is delivered
- letní
- Number of ECTS credits allocated:
- 3
- Garant předmětu:
- Helena BENDOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Helena BENDOVÁ
- Study Objectives:
-
Introduction to the main theory currents in Film theory.
- Mode of delivery:
-
Lectures.
- Prerequisites and co-requisites:
-
The lectures are intended for 2nd year audiovisual bachelor's study students but is open to students from other departments.
- Recommended optional programme components
-
No electives required.
- Course contents:
-
Kurz sestává z přednášek proložených během semestru třemi semináři, v jejichž rámci bude přednášená látka demonstrována a společně se studenty podrobněji rozebrána na příkladech konkrétních textů, které studenti musí mít přečteny vždy předem na ten který seminář (níže v rozpisu jsou tyto texty uvedeny u jednotlivých seminářů jako ?četba k semináři?).
Kurz bude zakončen ústní zkouškou. Podmínkou k účasti na zkoušce je aktivní účast na semináři. Při zkoušce budou prověřovány znalosti nabyté na základě jednotlivých přednášek a seminářů a na základě přečtení povinné četby (viz níže).
1) 13.2. Kritika ideologie 60. a 70. let
(Helena Bendová)
tématické okruhy: co je to ideologie, vliv psychoanalýzy Jacquese Lacana a neomarxismu Louise Althussera na filmové teorie, pojem aparátu, subjektu, pohledu, rané feministické teorie
2) 20.2. Naratologie
(Jan Bernard)
tématické okruhy: narace jako podněcování mechanismů narativního porozumění prostřednictvím formálních prvků díla, diskurs x histoire, récit, enunciace, diegesis x mimesis, čas, způsob a rod ve vyprávění, status vypravěče,osoba, perspektiva
3) 27.2. Neoformalismus a stylistická analýza
(Zdeněk Holý)
D. Bordwell, K. Thompson, J. Staiger, B. Salt, N. Burch
tématické okruhy: zahrnutí kategorie tématiky pod formu - ruský formalismus a neoformalismus; rozlišení fabule a syžetu - neoformalismus a naratologie, neoformalismus a kognitivismus; specifičnost estetické normy - neoformalismus a filmová historie.
4) 5.3. seminář
četba na seminář:
Mulvey, Laura. ?Vizuální slast a narativní film?.
Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění In Znak, struktura, vyprávění s. 9 ? 43
Bordwell, David: Film Art (třetí část ?Signifikance of Film Form? a šestá část ?The Shot: Mise-en-scene?).
5) 12.3. Filmová pragmatika a sémiopragmatika
(Helena Bendová)
F. Casetti, F. Jost, Ch. Metz, G. Bettetini, R. Odin
tématické okruhy: textuální směr filmové pragmatiky (teorie enunciace, hledání filmového enunciátora, adresování a umisťování diváka, deiktická znaménka ve filmu atd.) a kontextuální směr filmové (sémio)pragmatiky (procesy a mody divácké recepce, vliv institucí na divákovu tvorbu významu díla atd.)
6) 19.3. Kognitivismus
(Helena Bendová)
D. Bordwell, N. Carroll, G. Currie, M. Smith, E. Tan, C. Plantinga, T. Grodal ad.
tématické okruhy: kognitivní věda a její využití v rámci filmové vědy, pasivní vs aktivní divák, film jako divácký konstrukt a jako stroj využívající ustrojení lidské mysli, percepce, rozumění, emoce a identifikace
7) 26.3. Kulturální studia
(Irena Reifová)
tématické okruhy: britská elitistická kritika jako kontrastní pozadí kulturálních studií (Mathew Arnold, F.R. Leavis); počátky kulturálních studií (Raymond Williams), od ideologického textu k sémiotické demokracii (Stuart Hall, John Fiske), televizní mýdlové opery v hledáčku kulturálních studií (Ien Angová, Tamara Liebesová, Elihu Katz)
8) 2.4. seminář
četba na seminář:
Neill, Alex: Empatie a (filmová) fikce. Iluminace 2007, č. 2.
Fiske, John: Television Culture. Routledge, London, 1987.
Ang, Ien: Watching Dallas. Methuen, London, 1985.
Roger Odin: Sémio-pragmatický přístup k dokumentárnímu filmu. Do. Revue pro dokumentární film. 2004, č. 2.
9) 16.4. Studium recepce
(Helena Bendová)
S. Kracauer, P. Sorlin, J.-P. Esquenazi, U. Eco, W. Iser, H. R. Jauss, J. Staigerová, M. Hansenová?
tématické okruhy: teorie interpretace a práce čtenáře, recepční estetika (kostnická škola) v literární vědě a její aplikace na film, teorie implikovaného čtenáře. Sociologie filmu, textuální vs empirické studium historické recepce a jeho ovlivnění ideologicko-kritickým způsobem čtení filmu a novou historií.
10) 23.4. přednáška Tomáš Pospiszyl a/nebo Miloš Vojtěchovský
11) 30.4. přednáška Tomáš Pospiszyl a/nebo Miloš Vojtěchovský
12) 7.5. seminář
četba na seminář:
Staiger, Janet: Mody recepce. In: Petr Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004
- Study materials:
-
Obligatory literature:
Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1995. AMU, Praha 2009. (část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)
Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.
Non-obligatory literature:
Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.
Aumont, Jacques ? Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.
Braudy, Leo ? Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.
Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.
Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.
Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.
Silverman, Kaja: The Subject of Semiotics. Oxford University Press 1983.
Gledhill, Christine ? Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.
Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lecture and class.
- Assessment methods and criteria
-
Oral exam based on the range on the course syllabus.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- http://cas.famu.cz/?p=87
- Note:
-
This course takes place once every two years. It is registered for the 2011-2012 school year.
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Mon 13:10–14:45 BENDOVÁ H. Učebna CAS
Lažanský palácpřednášková par. 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Dokumentární tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Dokumentární tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Animovaná tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (faculty subject, optional subject)
- Režie - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Režie - magistr (faculty subject, optional subject)
- Kamera - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Kamera - magistr (faculty subject, optional subject)
- Produkce - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Produkce - magistr (faculty subject, optional subject)
- Audiovizuální studia - bakalář (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Střihová skladba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Střihová skladba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Zvuková tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Zvuková tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - magistr (faculty subject, optional subject)
- Audiovizuální studia - magistr (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (faculty subject, optional subject)