AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Film and Society I: Film, art, as a mirror and vision of society

Register Display Schedule
Course unit code:
373FUZ1
Course unit title:
Film and Society I: Film, art, as a mirror and vision of society
Mode of delivery:
zápočet
Range:
3/T
Type of course unit:
Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – 1st nebo 2nd year
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – 1st year
Semester when the course unit is delivered
zimní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Radovan HALUZÍK
Name of lecturer(s):
Radovan HALUZÍK
Study Objectives:

Kurz se snaží zpřístupnit studentům hned tři věci najednou: -Nejprve je to seznámit se se sociologickým a sociálně antropologickým myšlením a některými jejich stěžejními přístupy a koncepcemi. -Dále nahlédnout to, skrze to, jak tyto disciplíny vidí nedávnou minulost i přítomnost české společnosti a její kultury. -A zvláštní pozornost bude pak věnována vzájemnému vztahu filmu, umění a společnosti?

Mode of delivery:

A short lecture followed by a class and discussion. Also, parts of films screened and literature samples and their analysis followed by discussion.

Prerequisites and co-requisites:

No requirements.

Recommended optional programme components
Course contents:

Kurz se pokouší ukázat ambici umění, filmu zvláště, nejen svět okolo nás jednoduše popisovat, reflektovat, ale i jej záměrně i nevědomě vytvářet, konstruovat. Nahlížet pod povrch a tak zpochybňovat, podminovávat a dekonstruovat zjevné. Avantgardně nacházet nové diskurzy i estetiky. Utíkat do snů a tvořit nové, dosud nepoznané, světy. I uvádět v život nové a bourat staré, společenské sny i utopie totalitních režimů.

Probíraná témata:

- Jaký je vztah mezi filmem/uměním a společností? Kopíruje víc film ze života nebo snad život z filmu? Jak melodrama seriálů tvoří svět diváků? Reflexivita, rituál, performance? Film a umění jako mýtus, malý sen o vile s bazénem i velká politická utopie. Vztah politiky a estetiky.

- Žít jako hrdina? Filmové versus reálné hrdinství jako drama na scéně versus drama života. Jak se uplatňuje mýtus filmového hrdiny např. v naší každodennosti, americké republikánské politice i opravdové válce? Příklad postkomunistických konfliktů v Jugoslávii a na Kavkaze jako pokračování národní umělecké estetiky jinými prostředky.

- Film a (totalitní) politické režimy. Vztah estetiky a politiky v nacistickém Německu, za komunismu i v postmoderní společnosti spotřeby a popkultury. Totalitní režim jako tvorba nového člověka i organizovaná modernita. Budovatelský film a socialistický realismus ukazuje světlo ?lepších zítřků?. Film, moc a její kontrola.

- Ale nás už tento příběh nebaví! Umění, film jako estetická rezistence. Filmová kritika velkého budování a pokroku za každou cenu. Československý film od Nové vlny po Sametovou revoluci ukazuje limity a krizi mýtu o moderním pokroku a velkém cíli.

- Nastavme zrcadlo! Vždyť ten nový socialistický člověk nám utíká do soukromí, baží po majetku, smilní, melouchaří, krade a prodává bony! Film a literatura chce ukázat život za zdmi a pod povrchem. Sociologická sonda pod povrch socialistického budování očima socialistického ?filmu jako ze života? i komunální satiry. Dovedeme rozlišit, kdy filmový tvůrce potvrzuje, kdy demaskuje a kdy vytváří skutečný stav věcí? Co říkají sociologové k tomu, proč se komunismus zhroutil tak snadno?

- Jak vůbec umění, subkultury a naše sny přetváří, naleptávají a podminovávají politické režimy zevnitř? Rozvrátili víc komunismus výdaje na zbrojení, disidenti nebo rock?n?roll? Role zahraniční popmusic, filmu, seriálů, spotřební kultury a představ o Západu ve zprostředkování normalizačního filmu. Co říká teorie subverse a Bachtinovského karnevalu? A proč někteří historici mluví dokonce o středoevropských ?karnevalech revoluce 1989??

- Sociální třída v Čechách ve světle filmu. Jsme ?rovnostářský národ? nad pivem u společného stolu, nebo maloměstští snobové? Sociální třída v beztřídní společnosti reálného socialismu, divokých devadesátých letech a dnes.

- Jak mění televizní seriály životy svých diváků? Watching Dallas a žít svůj sen. ?Mýdlové opery? v různých dobách a oblastech světa pohledem sociální antropologie: jednou jako zdroj konzervativních, nebo maloměstských hodnot, ve třetím světě jako promotér individualizace a modernity, jindy jako nástroj osvěty a sociální změny placené vládními i rozvojovými agenturami a někdy dokonce jako rezistence světu dospělých. Mít dům jako v seriálu. Postkomunismus jako rozvojový projekt?

- Nová globální estetika posledních dekád. Nová tělesnost, fyzická a duševní rovnováha. New Age a Matka Země. Politika přírodní a kulturní pestrosti. Přírodopisný film, velká dobrodružství divočiny a jejich vliv. Naše planeta a její pestrost jako velká televizní podívaná. Ochrana přírody, životního prostředí a divočiny. Mauglí, Tarzan a Lvice Elsa a jejich společenské důsledky v nové globální etice. Welcome to Marlboro country!

- Film a umění v online světě. Politika, emoce, utrpení a lidská práva v čase přímého přenosu. Politika image a politického marketingu versus etika nové globální odpovědnosti. A co z toho všeho vyplývá pro současného tvůrce filmu, dokumentu, umění?

Study materials:

Samples from feature and documentary films.

Literature covered:

-Ang, Ien 1985. Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen.

-Bakhtin, Mikhail 1968. Rabelais and His World. Cambridge: The Massachusetts Institute of Technology. (orig. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaia kul´tura srednevekov´ia i Renessansa)

-Bauman, Zygmunt 1976. Socialism/The Active Utopia. London: Holmes and Meier Publishers.

-Berghaus, Günter ed. 1996. Fascism and Theatre: Comparative Studies on the Aesthetics and Politics of Performance in Europe, 1925-1945. Providence and Oxford: Berghahn Books.

-Buchli, Victor (1999) An Archeology of Socialism. Oxford, Berg.

-Cohen Abner 1993. Masquerade Politics: Explorations in the Structure of Urban Cultural Movements. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.

-Connerton, Paul 1989. How Society Remember. Cambridge University Press.

-Durkheim, E. 1954/1912. The Elementary Forms of Religious Life. Free Press, Glencoe.

-Giddens, Anthony 1999. Sociologie. Praha: Argo.

-Halfin, Igal 2000. From Darkness to Light: Class, consciousness, and salvation in revolutionary Russia. Pittsburg: University of Pittsburg Press.

-Hubatová-Vacková, L. a Říha, C. (2007) Husákovo 3+1/Bytová kultura 70.let. VŠUP, Praha.

-Johnson, Mark and Lakoff, George 1980. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.

-Kenney, Padraic 2002. Carnival of Revolution: Central Europe 1989. Princeton University Press. Princeton.

-Kotkin, Steven 1995. Magnetit Mountain: Stalinism as a Civilization. University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London.

-Said, Edward W. 1978. Orientalism: Western Conceptions of the Orient. Routledge & Kegan Paul.

-Reichel, Peter (2004) Svůdný klam Třetí říše: Fascinující a násilná tvář fašismu. Argo, Praha.

-Schechner Richard 1993. The Sreet is the Stage. Chapter in: The Future of Ritual: Writings on Culture and Performance. London and New York: Routledge.

-Schieffelin Edward L. 1985. Performance and the Cultural Construction of Reality. In: American Ethnologist, vol. 12 (4), p. 707-724.

-Stites Richard 1989. Revolutionary dreams: Utopian vision and experimental life in the Russian revolution. New York: Oxford University Press.

-Yurchak, Alexei 2006. Everything Was For Ever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation. Princeton and Oxford: Princeton University Press.

-Todorov, Tzvetan 2000. V mezní situaci. Praha: Mladá fronta. [Orig. Face á l' extréme. Le Seuil, Paris 1994.]

-Turner Victor 1982. From Ritual to Theatre: The human seriousness of Play. Baltimore - London: PAJ Publications.

Planned learning activities and teaching methods
Assessment methods and criteria

Credit is awarded for the results of the final test and attendance. Also considered is the student class participation.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):
Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
Course web page:
Note:
Further information:
This course is an elective for all AMU students
Schedule for winter semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
místnost 344
Učebna 7

(Lažanský palác)
HALUZÍK R.
13:10–15:35
(přednášková par. 1)
Tue
Fri
Thu
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Mon 13:10–15:35 HALUZÍK R. Učebna 7
Lažanský palác
přednášková par. 1
Schedule for summer semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet373FUZ1.html