Film and Society I: Film, art, as a mirror and vision of society
- Course unit code:
- 373FUZ1
- Course unit title:
- Film and Society I: Film, art, as a mirror and vision of society
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 3/T
- Type of course unit:
- Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- Study plan Dokumentární tvorba - magistr – 1st nebo 2nd year
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – 1st year - Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Radovan HALUZÍK
- Name of lecturer(s):
- Radovan HALUZÍK
- Study Objectives:
-
Kurz se snaží zpřístupnit studentům hned tři věci najednou: -Nejprve je to seznámit se se sociologickým a sociálně antropologickým myšlením a některými jejich stěžejními přístupy a koncepcemi. -Dále nahlédnout to, skrze to, jak tyto disciplíny vidí nedávnou minulost i přítomnost české společnosti a její kultury. -A zvláštní pozornost bude pak věnována vzájemnému vztahu filmu, umění a společnosti?
- Mode of delivery:
-
A short lecture followed by a class and discussion. Also, parts of films screened and literature samples and their analysis followed by discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
No requirements.
- Recommended optional programme components
- Course contents:
-
Kurz se pokouší ukázat ambici umění, filmu zvláště, nejen svět okolo nás jednoduše popisovat, reflektovat, ale i jej záměrně i nevědomě vytvářet, konstruovat. Nahlížet pod povrch a tak zpochybňovat, podminovávat a dekonstruovat zjevné. Avantgardně nacházet nové diskurzy i estetiky. Utíkat do snů a tvořit nové, dosud nepoznané, světy. I uvádět v život nové a bourat staré, společenské sny i utopie totalitních režimů.
Probíraná témata:
- Jaký je vztah mezi filmem/uměním a společností? Kopíruje víc film ze života nebo snad život z filmu? Jak melodrama seriálů tvoří svět diváků? Reflexivita, rituál, performance? Film a umění jako mýtus, malý sen o vile s bazénem i velká politická utopie. Vztah politiky a estetiky.
- Žít jako hrdina? Filmové versus reálné hrdinství jako drama na scéně versus drama života. Jak se uplatňuje mýtus filmového hrdiny např. v naší každodennosti, americké republikánské politice i opravdové válce? Příklad postkomunistických konfliktů v Jugoslávii a na Kavkaze jako pokračování národní umělecké estetiky jinými prostředky.
- Film a (totalitní) politické režimy. Vztah estetiky a politiky v nacistickém Německu, za komunismu i v postmoderní společnosti spotřeby a popkultury. Totalitní režim jako tvorba nového člověka i organizovaná modernita. Budovatelský film a socialistický realismus ukazuje světlo ?lepších zítřků?. Film, moc a její kontrola.
- Ale nás už tento příběh nebaví! Umění, film jako estetická rezistence. Filmová kritika velkého budování a pokroku za každou cenu. Československý film od Nové vlny po Sametovou revoluci ukazuje limity a krizi mýtu o moderním pokroku a velkém cíli.
- Nastavme zrcadlo! Vždyť ten nový socialistický člověk nám utíká do soukromí, baží po majetku, smilní, melouchaří, krade a prodává bony! Film a literatura chce ukázat život za zdmi a pod povrchem. Sociologická sonda pod povrch socialistického budování očima socialistického ?filmu jako ze života? i komunální satiry. Dovedeme rozlišit, kdy filmový tvůrce potvrzuje, kdy demaskuje a kdy vytváří skutečný stav věcí? Co říkají sociologové k tomu, proč se komunismus zhroutil tak snadno?
- Jak vůbec umění, subkultury a naše sny přetváří, naleptávají a podminovávají politické režimy zevnitř? Rozvrátili víc komunismus výdaje na zbrojení, disidenti nebo rock?n?roll? Role zahraniční popmusic, filmu, seriálů, spotřební kultury a představ o Západu ve zprostředkování normalizačního filmu. Co říká teorie subverse a Bachtinovského karnevalu? A proč někteří historici mluví dokonce o středoevropských ?karnevalech revoluce 1989??
- Sociální třída v Čechách ve světle filmu. Jsme ?rovnostářský národ? nad pivem u společného stolu, nebo maloměstští snobové? Sociální třída v beztřídní společnosti reálného socialismu, divokých devadesátých letech a dnes.
- Jak mění televizní seriály životy svých diváků? Watching Dallas a žít svůj sen. ?Mýdlové opery? v různých dobách a oblastech světa pohledem sociální antropologie: jednou jako zdroj konzervativních, nebo maloměstských hodnot, ve třetím světě jako promotér individualizace a modernity, jindy jako nástroj osvěty a sociální změny placené vládními i rozvojovými agenturami a někdy dokonce jako rezistence světu dospělých. Mít dům jako v seriálu. Postkomunismus jako rozvojový projekt?
- Nová globální estetika posledních dekád. Nová tělesnost, fyzická a duševní rovnováha. New Age a Matka Země. Politika přírodní a kulturní pestrosti. Přírodopisný film, velká dobrodružství divočiny a jejich vliv. Naše planeta a její pestrost jako velká televizní podívaná. Ochrana přírody, životního prostředí a divočiny. Mauglí, Tarzan a Lvice Elsa a jejich společenské důsledky v nové globální etice. Welcome to Marlboro country!
- Film a umění v online světě. Politika, emoce, utrpení a lidská práva v čase přímého přenosu. Politika image a politického marketingu versus etika nové globální odpovědnosti. A co z toho všeho vyplývá pro současného tvůrce filmu, dokumentu, umění?
- Study materials:
-
Samples from feature and documentary films.
Literature covered:
-Ang, Ien 1985. Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London: Methuen.
-Bakhtin, Mikhail 1968. Rabelais and His World. Cambridge: The Massachusetts Institute of Technology. (orig. Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaia kul´tura srednevekov´ia i Renessansa)
-Bauman, Zygmunt 1976. Socialism/The Active Utopia. London: Holmes and Meier Publishers.
-Berghaus, Günter ed. 1996. Fascism and Theatre: Comparative Studies on the Aesthetics and Politics of Performance in Europe, 1925-1945. Providence and Oxford: Berghahn Books.
-Buchli, Victor (1999) An Archeology of Socialism. Oxford, Berg.
-Cohen Abner 1993. Masquerade Politics: Explorations in the Structure of Urban Cultural Movements. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.
-Connerton, Paul 1989. How Society Remember. Cambridge University Press.
-Durkheim, E. 1954/1912. The Elementary Forms of Religious Life. Free Press, Glencoe.
-Giddens, Anthony 1999. Sociologie. Praha: Argo.
-Halfin, Igal 2000. From Darkness to Light: Class, consciousness, and salvation in revolutionary Russia. Pittsburg: University of Pittsburg Press.
-Hubatová-Vacková, L. a Říha, C. (2007) Husákovo 3+1/Bytová kultura 70.let. VŠUP, Praha.
-Johnson, Mark and Lakoff, George 1980. Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.
-Kenney, Padraic 2002. Carnival of Revolution: Central Europe 1989. Princeton University Press. Princeton.
-Kotkin, Steven 1995. Magnetit Mountain: Stalinism as a Civilization. University of California Press, Berkeley, Los Angeles, London.
-Said, Edward W. 1978. Orientalism: Western Conceptions of the Orient. Routledge & Kegan Paul.
-Reichel, Peter (2004) Svůdný klam Třetí říše: Fascinující a násilná tvář fašismu. Argo, Praha.
-Schechner Richard 1993. The Sreet is the Stage. Chapter in: The Future of Ritual: Writings on Culture and Performance. London and New York: Routledge.
-Schieffelin Edward L. 1985. Performance and the Cultural Construction of Reality. In: American Ethnologist, vol. 12 (4), p. 707-724.
-Stites Richard 1989. Revolutionary dreams: Utopian vision and experimental life in the Russian revolution. New York: Oxford University Press.
-Yurchak, Alexei 2006. Everything Was For Ever, Until It Was No More: The Last Soviet Generation. Princeton and Oxford: Princeton University Press.
-Todorov, Tzvetan 2000. V mezní situaci. Praha: Mladá fronta. [Orig. Face á l' extréme. Le Seuil, Paris 1994.]
-Turner Victor 1982. From Ritual to Theatre: The human seriousness of Play. Baltimore - London: PAJ Publications.
- Planned learning activities and teaching methods
- Assessment methods and criteria
-
Credit is awarded for the results of the final test and attendance. Also considered is the student class participation.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Mon 13:10–15:35 HALUZÍK R. Učebna 7
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Dokumentární tvorba - magistr (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Dokumentární tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Animovaná tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (qualification subject, faculty subject, optional subject)
- Režie - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Režie - magistr (faculty subject, optional subject)
- Kamera - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Kamera - magistr (faculty subject, optional subject)
- Produkce - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Produkce - magistr (faculty subject, optional subject)
- Audiovizuální studia - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Střihová skladba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Střihová skladba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Zvuková tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Zvuková tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - magistr (faculty subject, optional subject)
- Audiovizuální studia - magistr (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (faculty subject, optional subject)