AMU = DAMU + FAMU + HAMU
STUDY PLANS

Film and Society II: Social and aesthetical life of human bodies, things, cities and landscapes

Register Display Schedule
Course unit code:
373FUZ2
Course unit title:
Film and Society II: Social and aesthetical life of human bodies, things, cities and landscapes
Mode of delivery:
zápočet
Range:
3/T
Type of course unit:
Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject
Level of course unit:
Year of study
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – 1st nebo 2nd year
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – 1st year
Semester when the course unit is delivered
letní
Number of ECTS credits allocated:
2
Garant předmětu:
Radovan HALUZÍK
Name of lecturer(s):
Radovan HALUZÍK
Study Objectives:

Cílem kurzu je seznámit studenty se sociologickým a sociálně antropologickým myšlením a některými jejich stěžejními přístupy a koncepcemi. Zvláštní pozornost bude věnována tomu, jak na nás společnost a svět kolem nás působí, jak jej vidíme/ vnímat můžeme, i jak toho lze umělecky využít.

Mode of delivery:

Short lectures followed by classes and discussions. Screening of parts of films and samples from literature followed by discussion. Additionally, excursions around Prague and the surroundings with presentations and classes in the field.

Prerequisites and co-requisites:

No requirements.

Recommended optional programme components
Course contents:

Kurz volně navazuje na Film a společnost-1. Jestliže v předchozí části kurzu jsme se snažili vidět společnost, svět kolem nás, jako předmět sociální konstrukce a konstruování, na níž se podílí mimo jiné i film a umění vůbec, v tomto semestru budeme spíše zaměřeni na více fenomenologický pohled, jak na nás svět a věci kolem nás působí. Zvláštní pozornost bude věnována věcem a konzumní společnosti, architektuře a výtvarnému umění, lidskému tělu a tělesnosti, přírodě a divočině, rurální i urbánní krajině. Součástí kurzu bude řada krátkých exkurzí do musejí, města a jeho nejbližšího okolí.

Probíraná témata:

-Jak žijí, rodí se a umírají věci? Jak souvisí jejich funkce a estetika? A jak to formuje životní styl, osobnost a identitu nás lidí ? jejich držitelů? Jak věci ?mluví? a co vlastně ?říkají?. Věci jako dekorace, aktéři i přímo hrdinové filmového příběhu.

-Postindustriální společnost konzumu a popkultury. Je konzumní společnost bezduchá nebo kreativní? Jakou klíčovou roli v konzumní společnosti hrají styl, dobrý vkus, image a všichni ti komerční i nekomerční umělci a kreativci, kteří je tvoří?

-Stručná antropologie luxusu. Luxus jako sociální a estetická kategorie od renesance po dnešek. (krátká exkurze)

-Co je to příroda? Kdy ten koncept vzniká a proč se nám zdá tak hezká? Expanze přírody ve filmové a dokumentární tvorbě.

-Divočina včera a dnes. Divočina jako mýtické i filmové vyprávění. Tarzan, Mauglí, King-Kong a ti druzí. Stvůry, žraloci, cowboyové a indiáni?

-Jinakost a exotika. Historie příběhů o ?těch exotických lidech? na okraji od zámořských divochů až po obyvatele městské periferie. ?Dejme hlas těm druhým?: co způsobil orientalismus a post-koloniální obrat pro dnešní uměleckou výpověď?

-Český venkov, zdravý selský rozum a jeho image v české kultuře, umění a filmu.

-Co je to národ a jak je schovaný v Národním muzeu? Velký národ, malý český člověk a jejich umělci. (krátká exkurze)

-Paměť lidí, měst a krajiny: a jak s ní pracujeme? Otazníky okolo genia loci. (krátká exkurze)

-Jak vzniká a roste město? A proč v každé své fázi vychází z jiné urbanistické i umělecké estetiky? (krátká exkurze)

-Jak se ve městě lidé pohybují? Jak se různě cítí v různých jeho částech. (krátké fenomenologické praktikum v terénu)

-Proč máme taková těla jaká máme a jak se liší od těl našich sousedů, dědů a babiček? Jak souvisí naše tělo s tím, jak žijeme? Jak chodí Belmondo a jak Kája Mařík?

-Jakými zvuky zní město a příroda kolem nás? Jak film pracuje se zvuky přírody, ptáků, žab a hmyzu a jaké atmosféry se nám pod nimi vybavují.

Study materials:

Samples from feature and documentary films.

Literature covered:

-Gell, Alfred (1998)Art and Agency:An anthropological theory. Clarendem Press, Oxford.

-Gell, Alfred (1999) The Technology of Enchantment and The Enchantment of Technology. Pp. 159-186 in: Hirsch, Eric ? The Art of Anthropology: Essays and Diagrams. LSE Monographs on Social Anthropology vol.67. Athole, London.

-Kopytoff, Igor (1986, 64-91) The Cultural Biography of Things: Commodification as Process. In: Appadurai, Arjun ? The Social Life of Things: Commodities in cultural perspective. Cambridge University Press.

-Mintz, S. W. (1985) Sweetness and Power: The Place of Sugar in Modern History. Penguine Books.

-Miller, Daniel (1998) A Theory of Shopping. Polity Press, Oxford.

-Latour, Bruno (1993) We Have Never Been Modern. Harvard University Press, New York.

-Rowlands, Michael (1994) The Politics of Identity in Archeology. pp.129-143 In: Bond, G.C. and Gilliam, A. eds. (1994) Social Construction of the Past/ Representation as Power. Routledge, London.

-Bourdieu, Pierre (1986) Distinction: A Social Critique of Judgement of Taste. Routledge, London.

-Brooks, David (2001) Bobos: Nová americká elita a její styl. Dokořán, Praha.

-Klein, Naomi (2005) Bez loga. Argo/Dokořán, Praha.

-Sádlo, Pokorný, Hájek, Dreslerová, Cílek (2005) Krajina a revoluce: Významné přelomy ve vývoji kulturní krajiny českých zemí. Praha, Malá Skála.

Planned learning activities and teaching methods
Assessment methods and criteria

Credit is awarded for the results of the final test and attendance. Also considered is the student class participation.

Language of instruction:
Czech
Work placement(s):

None

Course web page:
Note:
Further information:
This course is an elective for all AMU students
Schedule for winter semester 2011/2012:
The schedule has not yet been prepared
Schedule for summer semester 2011/2012:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
HALUZÍK R.
09:50–12:15
(přednášková par. 1)
Tue
Fri
Thu
Fri
Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky
Mon 09:50–12:15 HALUZÍK R. Učebna 2
Lažanský palác
přednášková par. 1
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2012-6-25
Updates of the above given information can be found on http://studijniplany.amu.cz/en/predmet373FUZ2.html