Rhetoric of the Modern 1
- Course unit code:
- 373RM1
- Course unit title:
- Rhetoric of the Modern 1
- Mode of delivery:
- zápočet
- Range:
- 2/T
- Type of course unit:
- Study plan Animovaná tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Dokumentární tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Animovaná tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Scenáristika a dramaturgie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Režie - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Režie - magistr – compulsory optional subject
Study plan Kamera - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Kamera - magistr – compulsory optional subject
Study plan Produkce - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Produkce - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Střihová skladba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Zvuková tvorba - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - bakalář – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr – compulsory optional subject
Study plan Audiovizuální studia - magistr – compulsory optional subject
Study plan Fotografie CZ - magistr: restaurování – compulsory optional subject - Level of course unit:
- Year of study
- předmět nemá určen ročník studia
- Semester when the course unit is delivered
- zimní
- Number of ECTS credits allocated:
- 2
- Garant předmětu:
- Václav BĚLOHRADSKÝ
- Name of lecturer(s):
- Václav BĚLOHRADSKÝ
- Study Objectives:
-
Pod titulem ?rétorika modernosti? chci postupně analyzovat žánry a figury hegemonických diskurzů, které se vynořily v dějinách modernosti jako řešení rozkolů, které přinesla. Z hegemonických žánrů a rétorických figur odvozují svou autoritu bratrstva a strany autorizovaných (modelových) interpretů historických světů. Jejich mocenské koalice kanonizují určité diskurzivní formace a režimy řeči, zajišťují pro ně ochranu diskurzivní policie a usilují o jejich expanzi. Z jejich různých historických konfigurací pak můžeme odvodit typologie národních kultur, například německá ?rétorika modernosti? je nesena nostalgií po pospolitosti, radikální kritikou ?technické civilizace a ekonomické racionality? ve jménu ?osudového, jedinečného, historického společenství?, francouzská je naopak nesena rétorikou úzkosti z provincie a důvěrou v racionalizující moc centra, zdroje smyslu dějin, britskou pak vyznačuje schopnost legitimizovat změnu podstaty poměrů při zachování formy atd. Jaké ?bratrstvo modelových interpretů? určuje českou národní kulturu? Současnou fázi globalizace vyznačuje masová identitární panika, ta vyvolává v každé evropské zemi ?diskurzivní obrat k identitě? - figury a žánry této rétoriky jsou například v českém veřejném prostoru velmi vlivné.
- Mode of delivery:
-
Lectures and final course module.
- Prerequisites and co-requisites:
-
On-going readings of recommended texts, documents and papers during the course.
- Recommended optional programme components
- Course contents:
-
Analýza jednotlivých příkladů hegemonických diskurzů a jejich manifestací.
Pokusíme se analyzovat klíčové figury moderního diskurzu, například stát je stroj, který řeší náboženské války, rétoriku subjektivity, která je hysterickou reakcí na konec geocentrismu (věda člověka vyhnala ze středu kosmu na periferii Mléčné dráhy, ale všechno poznání musí znovu začínat od ?cogito ergo sum?, od lidského sebevědomí, sebeprožitku); rétoriku neviditelné ruky, která legitimizuje jednání motivované užitkem, ziskem (self-interest); alegorii společenské smlouvy, která odvozuje moc státu od rozhodnutí lidí vyjít z přirozeného stavu a předat část svých práv vládě, metaforu přírody jako knihy psané matematickým jazykem, kterou vytvořil Galileo.
Tyto metafory generovaly nové diskurzivní hegemonie, nové režimy řeči, nové slovníky, nové kánony a nové definice rozdílu realita-zdání, společnost-jedinec, centrum - periferie, které se staly zdrojem legitimnosti různých fází průmyslové modernosti. Chci analyzovat systematicky kanonické texty rétorických žánrů, v nichž se ustavuje moderní nostalgie po pospolitosti, boj s ?anomií? jako hlavní hrozbou moderní společnosti, úzkost z racionalizace (byrokratizace) jako železné klece, z níž není úniku, nevyhnutelné oligarchizace každé kolektivní akce (Michels), úzkost z důsledků vzpoury davů, sekularizace a masifikace; a také klíčové rétorické figury šedesátých let a pozdní modernosti jako jsou tetrady M. McLuhana a jiné figury jeho převratného pojetí médií, formy pastýřské moci v moderním státě (Foucault), jednorozměrný člověk (Marcuse), tekutá modernost (Bauman), společnost prázdna, v níž proces individualizace nemá žádné meze, kultura narcisismu, metafora současného růstu páry a ledu, který vyúsťuje do neřešitelných rozporů globalizace (Offe) nebo pokus Habermase odvodit racionální etiku z implicitních politických a sociálních podmínek efektivní komunikace.
- Study materials:
-
The literature for the course will be determined during group work. Important for us are excerpts from the works of Bauman, Lipovetsky, Beck and my Society of Sickness (second edition) and excerpts from recent works of M. Petrusek group. An important part of the course will the interpretation of selected documentaries or films in a context of hegemonic discursive formations.
- Planned learning activities and teaching methods
-
Lectures begin on the 6th of October, 2011 and will continue with occasional short interruptions, throughout the semester with a final module summary according to agreement.
- Assessment methods and criteria
-
Course paper and colloquium according to experience from the course.
- Language of instruction:
- Czech
- Work placement(s):
- Pracovní stáž není u tohoto předmětu zavedena.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- This course is an elective for all AMU students
- Schedule for winter semester 2011/2012:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Datum Den Čas Tutor Místo Notes Č. paralelky Thu 14:00–15:35 BĚLOHRADSKÝ V. Učebna 2
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Schedule for summer semester 2011/2012:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Dokumentární tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Dokumentární tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Animovaná tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (faculty subject, optional subject)
- Režie - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Režie - magistr (faculty subject, optional subject)
- Kamera - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Kamera - magistr (faculty subject, optional subject)
- Produkce - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Produkce - magistr (faculty subject, optional subject)
- Audiovizuální studia - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Střihová skladba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Střihová skladba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Zvuková tvorba - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Zvuková tvorba - magistr (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - bakalář (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - magistr (faculty subject, optional subject)
- Audiovizuální studia - magistr (faculty subject, optional subject)
- Fotografie CZ - magistr: restaurování (faculty subject, optional subject)