Pedagogická psychologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108PP | ZK | 1 | 1+1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Erika SCHUBERTOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Erika SCHUBERTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače s klíčovými tématy pedagogické psychologie
2. Seznámit posluchače se sociometrickým šetřením a jeho využitím v pedagogické praxi
3. Seznámit posluchače s duševní hygienou ve vyučování, včetně hygieny zkoušky a možností aplikace psychorelaxačních technik v pedagogické praxi
- Forma studia:
-
přednáška, řízený dialog, analýza cvičení zadaných posluchačům v rámci jednotlivých témat přednášek, analýza textů, rozbor praxe
- Předpoklady a další požadavky:
-
Znalosti z obecné pedagogiky a psychologie
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Pedagogická psychologie je chápána jako podílející se komponent pro získání žádoucího pedagogicko-psychologického vzdělání v rámci studia pedagogiky tance
Tématické okruhy:
1. Pedagogická psychologie jako vědní obor
2. Psychologie v přípravě učitelů
3. Metody pedagogické psychologie
4. Psychologie učení
5. Transfer
6. Motivace v procesu učení
7. Sociální dovednosti učitele
8. Psychologický rozborvýchovných zásad
9. Psychologický rozbor odměn a trestů
10. Duševní hygiena ve vyučování, hygiena zkoušky
11. Možnosti aplikace psychorelaxačních technik v pedagogické praxi
12. Pedagogická komunikace
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
ČÁP, J., MAREŠ, J.: Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2001.
DITTRICH, P. : Pedagogicko- psychologická diagnostika. H+H 1992.
DOČKALOVÁ, P., SOBOTKOVÁ, I.: Vybrané kapitoly z psychologie pro učitele I. Olomouc: FF UP 1994.
FONTANA, D.: Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 1997.
HARTL, HARTLOVÁ: Psychologický slovník. Praha: Portál 2000.
JIRÁNEK, FR., SOUČEK, J.: Pedagogická psychologie. Univerzita Pardubice 1997(skripta).
OUDOVÁ, DR.: Pracovní listy z pedagogické psychologie. Hr. Králové: GAUDEAMUS 2000.
KŘIVOHLAVÝ, J.: Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001.
KUSÁK, P., DAŘÍLEK, P.: Pedagogická psycholgie. Univerzita Olomouc 2001.
KYRIACON, CH.: Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál 1996.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J.: Komunikace ve škole. Brno: MU 1995.
MÍČEK, Z.: Duševní hygiena. Praha: SPN 1986.
SILLAMY, N.: Psychologický slovník. Olomouc: Uni. Palackého 2001.
TELENÁ, J., ODEHNAL, L.: Úvod do pedagogické psychologie. Brno: Ústav psychol. porad. a diagn. 2002.
ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál 2001.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška, odborné cvičení, samostudium, analýza odborných textů
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivní účasti na přednáškách/cvičeních/
příprava konkrétní psychorelaxační techniky pro pedagogickou praxi
zpracování sociometrického šetření a jeho prezentace u zkoušky
Během semestru se vyžaduje samostatná četba odborné literatury a aktivní účast v diskusích na cvičeních, která je podmínkouk účasti na zkoušce. Zkouška se dělí na dvě části: část písemné přípravy/zpracování sociometrického šetření/ a jeho ústní prezentace. Celkové hodnocení se skládá ze 20% z hodnocení aktivity na cvičeních, 40% z písemné přípravy a 40% z ústní prezentace.
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách cvičeních, četba odborné literatury, zpracování a prezentace sociometrického šetření.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)