Úvod do pedagogiky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108UDP | ZK | 1 | 1+1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Erika SCHUBERTOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Erika SCHUBERTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Seznámit posluchače s klíčovými tématy obecné pedagogiky a psychologie
2. Seznámit posluchače s didaktickými principy a styly výchovy v umělecko-pedagogických oborech
3. Seznámit posluchače s problematikou základního a středního uměleckého vzdělávání, včetně specifických otázek tvořivosti a faktorů rozvoje lidského jedince
- Forma studia:
-
přednáška, řízený dialog, analýza cvičení zadaných posluchačům v rámci jednotlivých témat přednášek, analýza textů
- Předpoklady a další požadavky:
-
Všeobecný kulturní a základní historický přehled
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
nejsou
- Obsah kurzu:
-
Úvod do pedagogiky je chápán jako vstupní komponent pro získání kvalitního pedagogicko-psychologického vzdělání v rámci studia pedagogiky tance
Tématické okruhy:
1. Vědní obor pedagogika
2. Výchova jako předmět pedagogické vědy
3. Osobnost učitele
4. Osobnost vychovávaného jedince
5. Osobnost- charakteristika pojmu; Výkonové vlastnosti osobnosti
6. Temperament
7. Didaktické zásady
8. Tvořivost
9. Vyhláška o základním uměleckém vzdělávání
10.Vědní obor psychologie
11.Činitelé ovlivňující psychiku
12.Vědomosti, dovednosti, návyky
13.Faktory rozvoje lidského jedince
Sylabus předmětu:
Cílem předmětu je seznámit studenty s klíčovými tématy obecné pedagogiky a psychologie, didaktickými principy a styly výchovy v umělecko-pedagogických oborech, s problematikou základního a středního uměleckého vzdělávání, včetně specifických otázek tvořivosti a faktorů rozvoje lidského jedince.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
BAKALÁŘ, P.: Psychologie v otázkách. Praha: Portál 1999.
ČÁP, J., MAREŠ, J. : Psychologie pro učitele. Praha: Portál 2001.
FONTANA, D. : Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál 2001.
GRECMANOVÁ, KANTOROVÁ a kol. : Obecná pedagogika I. Hanex: Olomouc 2005, 2008.
GRECMANOVÁ, KANTOROVÁ a kol. : Obecná pedagogika I. Hanex: Olomouc 2005, 2008.
GAARDER, J. : Sofiin svět. Košice: Knižná delna Timotej 1999.
HONZÁK, R. : Základy psychologie. Praha: GALEN 2006.
JŮVA, VL.a kol. : Základy pedagogiky. Brno: Paido 2001.
KOHOUTEK, R. : Dějiny psychologie pro pedagogy. Brno: PedF 2008.
MILLEROVÁ, A. : Dětství je drama. Praha: Lidové noviny 1995.
NAKONEČNÝ, M. :Základy psychologie. Praha: Akademia 1998, 2002.
PAŘÍZEK, VL. : Učitel v nezvyklé kolní situaci. Praha ISV 1993.
PELIKÁN, J. : Výchova pro život. Praha: ISV 1993.
PREKOPOVÁ, J. : Malý tyran. Praha GRADA 2007.
VALIŠOVÁ, KASÍKOVÁ : Pedagogika pro učitele. Praha GRADA 2007.
Vyhláška č. 71/2005 o základním uměleckém vzdělávání
Dějiny pedagogiky napsalo mnoho autorů (např. JŮVA, ŠTVERÁK, ČADSKÁ, KASPER-KASPEROVÁ, VÁŇA, CACH, ...),proto dle vlastního výběru zvolte autora.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška, odborné cvičení, samostudium, analýza odborných textů
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
aktivní účasti na přednáškách/cvičeních/
vypracování semestrální práce a její prezentace u zkoušky
ústní zkouška
Během semestru se vyžaduje samostatná četba odborné literatury a aktivní účast v diskusích na cvičeních, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Zkouška se dělí na dvě části: část písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 30% z hodnocení aktivity na cvičeních, 20% z písemné části zkoušky a 50% z ústní části zkoušky.
Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách a cvičeních, četba odborné literatury, zpracování a prezentace semestrální práce.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou
- Rozvrh na zimní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)