Teorie kritiky 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TKR3 | ZK | 6 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Štěpán KUBALÍK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je seznámení posluchačů s kritikou teoretického předpokladu irelevance autorského záměru pro hodnocení uměleckých děl. Studenti budou seznámeni s argumenty, které zdůrazňují nezbytnost znalosti historického kontextu a autorského záměru pro legitmní kritiku.
- Forma studia:
-
Semináře budou probíhat na základě pečlivého čtení primárních odborných textů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokladem pro zapsání do kurzzu je úspěšné absolvování kurzů Teorie kritiky I. a II.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Definice:
Kurz je zaměřen na představení a prodiskutování otázky, zda je pro uměleckou kritiku nutné znát dobový kontext autorovy tvorby a jeho záměr. Současně ukážeme různé možnosti uchopení autorského záměru. Představeny budou koncepce, které tuto pozici hájí.
Osnova:
1) Kritika relevance autorské kritiky pro uměleckou kritiku
2) Autorský záměr jako jedna ze složek zařazení díla do správné kategorie - K. Walton
3) Hermeneutika a fenomenologické oživení outorského záměru - E.D.Hirsch
4) Co myslíme autorskou intencí?
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Eliot, Thomas S., O básnictví a básnících, Praha, Odeon, 1991. (Eseje „Tradice a individuální talent“, „Dokonalý kritik“, „Funkce kritiky“, „Hranice kritiky“, „Jak kritizovat kritika“.)
Gadamer, Hans Georg, Wahrheit und Methode: Grunzüge einer philosophischen Hermeneutik, Tübingen, 1960. (vybrané pasáže o umění a především divadle, použít lze i překlady do angličtiny)
Hirsch, E.D., „Objective Interpretation“ In: Validity in Interpretation, New York and London, Yale University Press, 1967.
Walton, Kendal, „Kategorie umění“ In: V. Zuska (ed.), Umění , krása šeredno: Texty z estetiky 20. století, Praha, Karolinum, 2004.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Pravidelná a aktivní účast na seminářích. (30%)
Ústní zkouška. (70%)
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Teorie a kritika (Mgr.) (hlavní předmět)