AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Turistická televize - přístup ČT k "cestovatelským dokumentům"

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
303MTUT Z 2 1/D česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Forma studia:
Předpoklady a další požadavky:
Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Obsah kurzu:

Přednášející: MgA. Lucie Králová Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. koordinace : Petr Kubica

Termíny a místo konání: pátek 30.3.2012 od 10-16h, FAMU učebna 217,KDT

Podmínky atestace: Zápočet za:

účast + krátká písemná reflexe vybraného filmu s cestovatelskou tematikou

2 kredit

Počet studentů:15

Sylabus:

Od roku 1990 do současnoti vyprodukovala ČT stovky cestovatelských pořadů,

další a další jsou vyráběny, vysílány, případně recyklovány v reprízách, často

v prime-time vysílacích časech. Většina z těchto filmů je velice oblíbená a nápadně

se podobá zfilmovaným turistickým bedekrům. Během modulu chceme zkoumat proč

se veřejnoprávní ČT rozhodla právě pro tento přístup zobrazování cizích krajin a jejich obyvatel. Zaměříme se na analýzu tohoto fenoménu, budeme sledovat jak se proměnil postoj ČT k natáčení a koncipování těchto pořadů od roku 1990 až do současnosti za hojného využití ukázek z jednotlivých filmů a cyklů typu Na cestě, Cestománie, Letem světem a dalších.

Způsob, jak jsou v dnešním televizním vysílání zpodobováni lidé z mimoevropských společností, ale i evropské ?menšiny?, odpovídá obrazu ?tech druhých?, který byl

v Evropě zkonstruován během 19. století. Součástí tohoto obrazu je automatické vykreslování ?cizinců? a jejich kultur jako exotických, zaostalých, tradičních či iracionálních. Edward Said tuto tendenci označuje jako ?orientalismus?, přičemž ukazuje, že naše představa těch druhých se nezakládá na snaze porozumět jejich způsobům života, ale v potřebě ukázat Západní svět jako vyspělý, moderní a racionální. Západní představa ?těch druhých?, kterou reprodukuje současné televizní vysílání, nevychází z důsledného poznání mimoevropských společností či z etnografických interpretací, ale ze stereotypizovaných etnocentrických šablon vyprodukovaných v kontextu modernizace evrospkých společností.

Cílem semináře bude předvést na praktických ukázkách, jakým způsobem tato ?orientalistická? schémata strukturují obsah dnešních cestovatelských filmů.

V řadě těchto filmů se opakují podobné principy, které lze nazvat audiovizuálními stereotypy, jak formálními, tak obsahovými,

zaměříme se především na tyto prvky:

- obrazová a střihová koncepce (způsob nakládání s obrazy)

- komentář a jeho přednes, způsob používání synchronů - kdy / jak / proč

- zobrazení domorodců - v jakých situacích, jakým způsobem, v jakém kontextu

- zobrazení místních tradic a kultury - jakým způsobem, v jakém kontextu

- přítomnost autora - je někde přiznané autorské hledisko?

Mgr. Tomáš Hirt, Ph.D. je odborně zakotven především v oblasti vizuální antropologie a aplikované antropologie, tematicky se zaměřuje na problematiku nacionalismu, etnicity a multikulturalismu, a to jak v teoretické rovině tak ve vztahu k romské populaci v ČR a ve vztahu ke krajanským diasporám na Balkáně. V kontextu uvedené odborné orientace realizuje výuku i výzkum (základní i aplikovaný). Společně s Markem Jakoubkem editoval sborník „Romové: kulturologické etudy“ (Plzen Čeněk, 2004), „Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit“ (Plzen: Čeněk, 2005), „Romové v osidlech sociálního vyloučení“ (Plzen: Čeněk, 2006) a „Rómske osady na východnom Slovensku z hľadiska terénneho antropologického výskumu“ (Bratislava: NOS-OSF, 2008). Je autorem řady odborných článků a studií, ale i prakticky orientovaných textů, zpráv a metodik. V roce 2005 spoluzaložil a dodnes vede Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu FF ZČU.

MgA. Lucie Králová vystudovala humanitní vědy na UK a dokumentární tvorbu na FAMU,

kde nyní pokračuje v doktorandském studiu výzkumným projektem o cyklech ČT po roce 1989.

Od r. 1999 točí autorské filmy, spolupracuje jako režisérka a scénáristka s nezávislými filmovými společnostmi a Českou televizí, věnuje se i pedagogické činnosti (např. semináře a workshopy o současném dokumentárním filmu na katedře filmové vědy Palackého Univerzity v Olomouci, na filmové vědě na FFUK v Praze nebo na FF ZČU v Plzni.)

Se svými filmy se účastnila mnoha mezinárodních filmových festivalů a získala řadu domácích i zahraničních ocenění, např. dvakrát cenu za nejlepší český dokumentární film roku na MFDF Jihlava za film Zlopověstné dítě a Prodáno nebo Zlatého ledňáčka za nejlepší dokument na Finále Plzeň za Děti z Hartmanic.

Fenoménu turismu a turistické fotografie se věnovala v celovečerní dokumentární detektivce Ztracená dovolená, která běžela v distribuci českých a slovenských kinech (Křišťálový glóbus za nejlepší dokument na MFF Karlovy Vary 2007, nejlepší dokument na Banjaluka International Film Festival, nejlepší dokument na Ischia International Film Festival, čestné uznání na Milano International Film Festival).

Literatura:

Mary Strong and Laena Wilder (eds.) (2009):

Viewpoints: Visual Anthropologists at Work. University of Texas

Burns, P. (1999): An Introduction to Tourism and Anthropology. Routledge

Doporučená nebo povinná literatura:
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Hodnoticí metody a kritéria:
Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 6. 2013
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet303MTUT.html