AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Dílna Pavel Baňka

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
307DPB13 ZK 3 39/S česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:
Forma studia:
Předpoklady a další požadavky:
Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Obsah kurzu:

Seminář Pavla Baňky: FOTOGRAFIE jako ?možnosti nemožného?.

Umění fotografie se na uměleckých školách vesměs učí s důrazem na formální výstup, neboli jako návod ?jak dělat umění?.

Vzniká tak často unifikovaný produkt, poplatný právě panujícím trendům. Ty se obvykle během pár let obnosí a nastupují trendy jiné.

Je tedy důležité:

- zapomenout na všechny estetické předsudky.

- vědět, že smyslem fotografie, kterou my vyvolení (a těmi se přece cítíme od počátku našeho rozhodnutí vyjadřovat se jednou z volitelných uměleckých forem) je sdělení, které chceme prostřednictvím našeho media zaznamenat, uložit do svých osobních záznamů, nebo proklamovat na veřejném fóru, ať již výstavou nebo v publikované podobě.

- zásadním východiskem umělce je reflexe osobní svobody, která se nutně musí bouřit proti manipulaci většinovým míněním a vkusem, trendovými populizátory umění, často i uměleckými školami (nezaměňovat s plněním úkolů budujícím vlastní profesionalitu).

- stamiliony lidí na celém světě fotí, miliony lidí se považují za fotografy, jenom nepatrné procento - spíše promile - má šanci být rozpoznáni jako umělci na národní či dokonce na mezinárodní úrovni. Nejsou to ti, kteří pokračují v zavedených trendech, ale ti, kteří se vzbouří a přinesou něco jiného: jdou proti proudu.

- to však vede často ke snaze upozorňovat na sebe za každou cenu, vzniká potom ?ukřičené umění?. ? také to většinou rychle vyšumí a končí v propadlišti dějin.

CO MÁ NADĚJI JE POUZE UMĚNÍ TVOŘENÉ PRO SEBE SAMA. - KDYŽ POTĚŠÍM SEBE, OSLOVÍM MOŽNÁ I JINÉ, NALADĚNÉ NA MOJI TÓNINU.

- workshop ?Fotografie jako možnosti nemožného? bude zaměřen na osvobození od nánosu zavedených klišé

- vhodnou formou bude práce ve dvojicích, která umožní bezprostřední sdílení nových poznávání, pokusů a hledání intenzivním způsobem a také autorský dialog, který v dějinách umění téměř vždy provázel nové směry a objevy

- kdo však je totální sólista, může pracovat sám

- cokoliv je možné, jediným předpokladem úspěchu je absolutní souznění s myšlenou maximální svobody svého vlastního projevu, touhy po nových objevech v mediu fotografie, případně dialogu s mediem vlastním, které je právě nyní v jedné z přelomových situací celé své historie.

Prof. Ing. Pavel Baňka,

fotograf

a šéfredaktor časopisu Fotograf,

Dlouhodobě učil - přednášel na školách:

Michigan University, USA (1990)

Ohio Univerzity, USA (1992- 93)

Univerzita JE Purkyně v Ústí nad Labem (1996 ? 2012)

Doporučená nebo povinná literatura:
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnocení:

Zkouška: hodnocení udělené na základě splnění jednotlivých úkolů a ohodnocení odevzdaného díla.

Předpokladem pro hodnocení studenta je účast na 60% přednášek, účast na vypsaných povinných společných konzultacích stanovených při zahájení výuky a odevzdání dohodnutých výstupů a záznamu realizací v digitální podobě v rozlišení 300 dpi při rozměru delší strany 250 mm.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 6. 2013
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet307DPB13.html