Dílna Pavel Baňka
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
307DPB13 | ZK | 3 | 39/S | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
- Forma studia:
- Předpoklady a další požadavky:
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Obsah kurzu:
-
Seminář Pavla Baňky: FOTOGRAFIE jako ?možnosti nemožného?.
Umění fotografie se na uměleckých školách vesměs učí s důrazem na formální výstup, neboli jako návod ?jak dělat umění?.
Vzniká tak často unifikovaný produkt, poplatný právě panujícím trendům. Ty se obvykle během pár let obnosí a nastupují trendy jiné.
Je tedy důležité:
- zapomenout na všechny estetické předsudky.
- vědět, že smyslem fotografie, kterou my vyvolení (a těmi se přece cítíme od počátku našeho rozhodnutí vyjadřovat se jednou z volitelných uměleckých forem) je sdělení, které chceme prostřednictvím našeho media zaznamenat, uložit do svých osobních záznamů, nebo proklamovat na veřejném fóru, ať již výstavou nebo v publikované podobě.
- zásadním východiskem umělce je reflexe osobní svobody, která se nutně musí bouřit proti manipulaci většinovým míněním a vkusem, trendovými populizátory umění, často i uměleckými školami (nezaměňovat s plněním úkolů budujícím vlastní profesionalitu).
- stamiliony lidí na celém světě fotí, miliony lidí se považují za fotografy, jenom nepatrné procento - spíše promile - má šanci být rozpoznáni jako umělci na národní či dokonce na mezinárodní úrovni. Nejsou to ti, kteří pokračují v zavedených trendech, ale ti, kteří se vzbouří a přinesou něco jiného: jdou proti proudu.
- to však vede často ke snaze upozorňovat na sebe za každou cenu, vzniká potom ?ukřičené umění?. ? také to většinou rychle vyšumí a končí v propadlišti dějin.
CO MÁ NADĚJI JE POUZE UMĚNÍ TVOŘENÉ PRO SEBE SAMA. - KDYŽ POTĚŠÍM SEBE, OSLOVÍM MOŽNÁ I JINÉ, NALADĚNÉ NA MOJI TÓNINU.
- workshop ?Fotografie jako možnosti nemožného? bude zaměřen na osvobození od nánosu zavedených klišé
- vhodnou formou bude práce ve dvojicích, která umožní bezprostřední sdílení nových poznávání, pokusů a hledání intenzivním způsobem a také autorský dialog, který v dějinách umění téměř vždy provázel nové směry a objevy
- kdo však je totální sólista, může pracovat sám
- cokoliv je možné, jediným předpokladem úspěchu je absolutní souznění s myšlenou maximální svobody svého vlastního projevu, touhy po nových objevech v mediu fotografie, případně dialogu s mediem vlastním, které je právě nyní v jedné z přelomových situací celé své historie.
Prof. Ing. Pavel Baňka,
fotograf
a šéfredaktor časopisu Fotograf,
Dlouhodobě učil - přednášel na školách:
Michigan University, USA (1990)
Ohio Univerzity, USA (1992- 93)
Univerzita JE Purkyně v Ústí nad Labem (1996 ? 2012)
- Doporučená nebo povinná literatura:
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Hodnocení:
Zkouška: hodnocení udělené na základě splnění jednotlivých úkolů a ohodnocení odevzdaného díla.
Předpokladem pro hodnocení studenta je účast na 60% přednášek, účast na vypsaných povinných společných konzultacích stanovených při zahájení výuky a odevzdání dohodnutých výstupů a záznamu realizací v digitální podobě v rozlišení 300 dpi při rozměru delší strany 250 mm.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: