AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební dramaturgie v animovaném filmu 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
309HDA2 ZK 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem studia v tomto semestru je seznámit studenty s tzv. hudebními komponenty, tedy základními stavebními kameny veškeré hudby a naučit je tak vnímat tyto vlastnosti a využít je při výběru hudby či zadávání hudby hudebnímu skladateli.

Hlavní důraz je kladen na rytmus, metrum a tempo. Studenti by se měli naučit vnímat především metrum, neplést si ho s rytmem a využívat ho pak správně při animaci. Měli by se také naučit zhotovit a používat tzv. slepou partituru a seznámit se s matematickými vzorci pro výpočet tempa, frame position, případně metra či jiných parametrů.

Studenti by se měli umět orientovat v celém procesu ozvučení filmu.

Forma studia:

1. Přednášky

2. Ukázky a jejich analýza

3. praktická cvičení

Předpoklady a další požadavky:

Je důležité, aby studenti využívali své znalosti z předchozího semestru v oblasti vlastnosti tónů a základů hudební nauky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah kurzu:

1. Účinek hudebního materiálu. Hudební komponenty ? obecně jejich definice. Melodie, harmonie ? podrobně, význam obou komponent, princip jejich vzniku a praktické využití v hudební dramturgii.

2. Hudební komponenty ? metrum a rytmus. Definice metra, výčet druhů, historická geneze, vazba na animaci, nápadné momenty při pokusech o jeho stanovení, poslech nahrávek, vyťukávání, analýza. Vyzdvižení důležitosti znalosti metra pro animaci na hudbu. Pojmy ? takt, taktová čára, vlastnosti taktů, notový part, hudební partitura.

3. Hudební komponenty ? metrum. poslech nahrávek, vyťukávání, analýza. Tempo, vazba na metrum, vazba na animaci, matematické vzorce pro stanovení tempa nebo „Frame position“ při animaci na daný vzorek hudby ? úvod.

4. Hudební komponenty ? metrum a tempo. Matematické vzorce pro stanovení tempa nebo „Frame position“ při animaci na daný vzorek hudby ? pokračování, procvičování. Studenti dostávají slovní zadání na výpočet tempa při znalosti počtu taktů a metra a celkové délky vzorku a na výpočet FP při znalosti tempa apočtu dob daného vzorku atd.

5. Hudební komponenty ? ostatní , vyjmenování se stručnou charakteristikou.

Fonismus, fotismus ? definice a ukázky.

Adjektiva užívaná k popisu hudby ? teplota, chuť, zrak, hmat, emoce, prostor, čas, podoba

7. Animace na hudbu. Příprava k animaci formou tzv. slepé partitury. Demonstrace vzniku slepé partitury na konkrétní hudební ukázce. Animace na hudební partituru, využití znalostí metra a tempa.

8. Seznámení s programem Sonar a Soundforge, využití obou programů při stanovení tempa, přípravě slepé partitury, testování vhodnosti výběru hudby pro danou scénu, testování správně synchronizace metra a pohybu ve filmu, výběr vhodných hud. nástrojů, casting dabingových hlasů atd.

9. Demonstrace pracovního postupu formou zrychlené „výroby“ zvukové stopy k vybrané ukázce „němého“ filmu. Studenti sami vyberou hudbu, nahrají či vyberou ruchy a dialogy a umístí je do stop, smíchají a vyexpedují „hotový“ ozvučený film.

Doporučená nebo povinná literatura:

Ivo Bláha ? Zvuková dramaturgie v AVD, AMU 2004

Luděk Zenkl ? ABC hudební nauky, Editio Barenreiter, 2007

Ján Grečnár ? Filmová hudba od nápadu po soundtrack, Ústav hudobnej vedy, Bratislava 2005

Scott Garrigus ? Sonar, Computer Press, 2007

Scott Garrigus ? SoundForge, Computer Press, 2005

Většinu studijního materiálu ale získají studenti pouze na přednáškách, které ovšem existují i v písemné podobě a jsou studentům k dispozici

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška, odborná cvičení, analýza ukázek

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- aktivity na přednáškách a cvičeních

- absolvování závěrečného testu

- docházka

Během semestru se vyžaduje aktivní účast na přednáškách, která je podmínkou k získání zápočtu. Závěrečný test je písemný a týká se ověření znalostí z vlastností hudby. Součástí testu je i praktická část a to vytvoření slepé partitury na zadanou hudební ukázku.

Celkové hodnocení se skládá ze 20% z hodnocení aktivity na přednáškách, 60% z písemné zkoušky a 20% z docházky.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na přednáškách, docházka alespoň 50% a absolvování písemného testu, který je bodován a k zápočtu je třeba dosáhnout alespoň 40% bodů.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Student (ka), který (á) nebude mít alespoň 50% docházky, musí požádat vyučujícího o náhradní cvičení, podklady pro vlastní studium a musí svou neúčast na přednáškách řádně zdůvodnit. Pokud tak neučiní, nebude připuštěn(a) k semestrálnímu testu a tedy zápočet nebude udělen. Student (ka), který (á) nebude mít alespoň 50% docházky, musí požádat vyučujícího o náhradní cvičení, podklady pro vlastní studium a musí svou neúčast na přednáškách řádně zdůvodnit. Pokud tak neučiní, nebude připuštěn(a) k semestrálnímu testu a tedy zápočet nebude udělen.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 6. 2013
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet309HDA2.html