Pre-cinema and Roots of Experimental Cinema
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
311MEXP | Z | 1 | 12/H | anglicky | letní |
- Garant předmětu:
- Jitka HEJTMANOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jitka HEJTMANOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
- Forma studia:
- Předpoklady a další požadavky:
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Obsah kurzu:
-
Dominique Willoughby
100% attendance
Head of Cinema Department of the University Paris 8 and acknowledged French film-maker will make excursion into prehistory of cinema and one of its roots.
Experimental roots of cinema - experimenting the moving images.
The invention of moving images in 1833 by scientists (who became artists) came from experimentation of the human vision, some 60 years before the invention of photographic cinema by Edison and the Lumiere brothers. They gave a number of original inventions and cinematic artworks by way of graphic ( drawing, engraving, painting) and photographic ( sequential photography, chronophotography, photo animation) methods.
Recent researches and restorations of this body of works show that many important issues of the motion synthesis and film art - technical and aesthetic - have been explored much earlier than what traditional film histories told us, such as loops, abstract moving geometry, phantasmagoria, photo animation (stop motion), colour animation, complex relation between still and moving images. Many of these issues where to be rediscovered and developed in the avant-garde film, experimental cinema, animation. Furthermore today some of these original techniques and handcrafts are revisited by artists and animators, in the context of the ongoing digital mutation of cinema and moving images.
Dominique Willoughby will present a body of works and documents ranging from the 19th Century to recent international works by experimental film makers, in order to illustrate his researches in film archaeology, in connection with the avant-garde, experimental practices of cinema through the following silver and digital ages in 20th and 21rst Centuries.
A reconsideration of the classical camera/montage cinema models will be discussed to the light of these researches.
- Doporučená nebo povinná literatura:
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
March 1, Friday
9:30 am - 4 pm
100% attendance
in Projection room, FAMU main building
Smetanovo nabrezi 2
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Dominique Willoughby is a film maker and Professor at the Film Department of Paris 8 University Vincennes Saint - Denis. He has realised a dozen of experimental and didactic films, published several studies about experimental and graphic cinema, including a book: „Le Cinema Graphique“ Editions Textuel, Paris 2009.
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2012/2013:
-
Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky 01.03.2013 09:30–16:00 HEJTMANOVÁ J. Učebna 3
Lažanský palácHead of Cinema Dept. of the University Paris 8 Dominique Willoughby. Projection Room. In English paralelka 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Fotografie EN - bakalář (volitelný předmět)
- Fotografie EN - magistr (volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Cinematography (oborový předmět, volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Screenwriting (oborový předmět, volitelný předmět)
- Cinema and Digital Media - Directing (oborový předmět, volitelný předmět)