Dějiny filmových teorií 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373DFT2 | ZK | 3 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
obeznámení s hlavními teoretickými proudy filmové teorie
- Forma studia:
-
Předmět je realizován formou přednášky.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Přednáška je určena pro studenty 2. a 3. ročníku bc studia audioviz. studií, ale je otevřena i zájemcům z jiných kateder.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Kurz sestává z přednášek proložených během semestru třemi semináři, v jejichž rámci bude přednášená látka demonstrována a společně se studenty podrobněji rozebrána na příkladech konkrétních textů, které studenti musí mít přečteny vždy předem na ten který seminář (níže v rozpisu jsou tyto texty uvedeny u jednotlivých seminářů jako ?četba k semináři?).
Kurz bude zakončen ústní zkouškou. Podmínkou k účasti na zkoušce je aktivní účast na semináři. Při zkoušce budou prověřovány znalosti nabyté na základě jednotlivých přednášek a seminářů a na základě přečtení povinné četby (viz níže).
1) 13.2. Kritika ideologie 60. a 70. let
(Helena Bendová)
tématické okruhy: co je to ideologie, vliv psychoanalýzy Jacquese Lacana a neomarxismu Louise Althussera na filmové teorie, pojem aparátu, subjektu, pohledu, rané feministické teorie
2) 20.2. Naratologie
(Jan Bernard)
tématické okruhy: narace jako podněcování mechanismů narativního porozumění prostřednictvím formálních prvků díla, diskurs x histoire, récit, enunciace, diegesis x mimesis, čas, způsob a rod ve vyprávění, status vypravěče,osoba, perspektiva
3) 27.2. přednáška odpadá
4) 5.3. Neoformalismus a stylistická analýza
(Zdeněk Holý)
D. Bordwell, K. Thompson, J. Staiger, B. Salt, N. Burch
tématické okruhy: zahrnutí kategorie tématiky pod formu - ruský formalismus a neoformalismus; rozlišení fabule a syžetu - neoformalismus a naratologie, neoformalismus a kognitivismus; specifičnost estetické normy - neoformalismus a filmová historie.
5) 12.3. seminář
četba na seminář:
Mulvey, Laura. Vizuální slast a narativní film
Barthes, Roland: Úvod do strukturální analýzy vyprávění In Znak, struktura, vyprávění s. 9 - 43.
Bordwell, David: Film Art (třetí část Signifikance of Film Form), příp. česky v: Umění filmu. část II, Filmová forma - 2. kapitola Důležitost filmové formy, AMU, 2012.
6) 19.3. Filmová pragmatika a sémiopragmatika
(Helena Bendová)
F. Casetti, F. Jost, Ch. Metz, G. Bettetini, R. Odin
tématické okruhy: textuální směr filmové pragmatiky (teorie enunciace, hledání filmového enunciátora, adresování a umisťování diváka, deiktická znaménka ve filmu atd.) a kontextuální směr filmové (sémio)pragmatiky (procesy a mody divácké recepce, vliv institucí na divákovu tvorbu významu díla atd.)
7) 26.3. Kognitivismus
(Helena Bendová)
D. Bordwell, N. Carroll, G. Currie, M. Smith, E. Tan, C. Plantinga, T. Grodal ad.
tématické okruhy: kognitivní věda a její využití v rámci filmové vědy, pasivní vs aktivní divák, film jako divácký konstrukt a jako stroj využívající ustrojení lidské mysli, percepce, rozumění, emoce a identifikace
8) 2.4. Studium recepce
(Helena Bendová)
S. Kracauer, P. Sorlin, J.-P. Esquenazi, U. Eco, W. Iser, H. R. Jauss, J. Staigerová, M. Hansenová
tématické okruhy: teorie interpretace a práce čtenáře, recepční estetika (kostnická škola) v literární vědě a její aplikace na film, teorie implikovaného čtenáře. Sociologie filmu, textuální vs empirické studium historické recepce a jeho ovlivnění ideologicko-kritickým způsobem čtení filmu a novou historií.
9) 16.4. seminář
četba na seminář:
Neill, Alex: Empatie a (filmová) fikce. Iluminace 2007, č. 2.
Roger Odin: Sémio-pragmatický přístup k dokumentárnímu filmu. Do. Revue pro dokumentární film. 2004, č. 2.
Staiger, Janet: Mody recepce. In: Petr Szczepanik (ed.): Nová filmová historie. Praha 2004
10) 23.4. Digitální umělecké dílo
(Tomáš Pospiszyl)
tematické okruhy: Rozdíl mezi analogovým a digitálním. Vlastnosti digitálního uměleckého díla. Internet a jeho důsledky pro tvorbu a a vnímání uměleckých děl. Pokusy o teoretickou reflexi digitálního umění: Lev Manovich a Jazyk Nových médií. Nora Barry a film na internetu. Sarah Cook, Umění elektronických databází.
11) 30.4. ?
(Miloš Vojtěchovský)
12) 7.5. Kulturální studia
(Michaela Fišerová)
tématické okruhy: britská elitistická kritika jako kontrastní pozadí kulturálních studií (Mathew Arnold, F.R. Leavis); počátky kulturálních studií (Raymond Williams), od ideologického textu k sémiotické demokracii (Stuart Hall, John Fiske), televizní mýdlové opery v hledáčku kulturálních studií (Ien Angová, Tamara Liebesová, Elihu Katz)
13) 14.5. seminář
četba na seminář:
Fiske, John: Television Culture. Routledge, London, 1987.
Ang, Ien: Watching Dallas. Methuen, London, 1985.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
povinná literatura:
povinná literatura:
Casetti, Francesco: Filmové teorie 1945-1995. AMU, Praha 2009. (část týkající se látky přednášené v rámci tohoto semestru)
Aitken, Ian: European Film Theory and Cinema: A Critical Introduction. Indiana University Press 2002.
doporučená literatura:
Andrew, Dudley: The Major Film Theories: An Introduction. Oxford University Press 1976.
Aumont, Jacques ? Marie, Michel: Dictionnaire théorique et critique du cinéma. Armand Colin 2005.
Braudy, Leo ? Cohen, Marshall (eds.): Film Theory and Criticism: Introductory Readings. Oxford University Press 1998.
Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. I. University of California Press 1976.
Nicholls, Bill (ed.): Movies and Methods, Vol. II. University of California Press 1985.
Rosen, Philip (ed.): Narrative, Apparatus, Ideology. Columbia University Press 1986.
Silverman, Kaja: The Subject of Semiotics. Oxford University Press 1983.
Gledhill, Christine ? Williams, Linda: Reinventing Film Studies. Edward Arnold 2000.
Stam, Robert: Film Theory: An Introduction. Blackwell Publishers 2000.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška a seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Ústní zkouška na základě okruhů daných sylabem předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- http://cas.famu.cz/?p=87
- Poznámka:
-
Předmět se koná vždy jednou za dva roky. Vypisuje se v roce 2011/12.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět, fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie (fakultní předmět, volitelný předmět)