Restaurování filmu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
373RE1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Studenti se naučí pracovat s historicky cennými klasickými materiály,
osvojí si metodologii a postupy restaurátorské práce, obsahující teoretické a filmově-historické studium, a získají praktické dovednosti při práci s přístroji, které se k restaurování používají.
Po skončení studia mohou najít své místo ve filmovém archivu v Praze i jinde mimo Českou republiku, nebo se mohou soustředit na badatelskou práci v tomto oboru v jiných příbuzných institucích (vysoké školy, ústavy pro humanitní směry apod.). Znalost činnosti filmových archivů a jejich restaurátorské práce je užitečná i pro studenty, kteří se v budoucnu budou věnovat aktivní filmové činnosti (režiséři, střihači,?).
- Forma studia:
-
Výuka probíhá v pracovně, projekční síni a v restaurátorské dílně Národního filmového archivu Praha 3, Malešická 12. Uplaťňuje se předávání zkušeností pedagoga a technického pracovníka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné specifické požadavky.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
- Obsah kurzu:
-
Místo výuky: záleží na počtu studentů; teoretické přednášky mohou být v projekční síni NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12, praktická část výuky v restaurátorské dílně NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12.
Historie restaurátorské činnosti a její problémy v obecných kategoriích a specificky filmových
Základní otázky a problémy filmového restaurování.
Praktická činnost: restaurování vybraného filmu ve všech fázích od návrhu na restaurování až po výsledek v podobě filmu (nebo jeho částí) a závěrečného protokolu
Seznámení s Národním filmovým archivem a jeho činností.
1) Úvod
-historie restaurování uměleckých památek
-moderní přístupy k restaurování uměleckých památek s důrazem na základní práce v tomto oboru, které sehrály roli i v restaurátorství filmovém
-vymezení čtyř hodnot restaurovaných objektů: estetické, historické, hodnoty starobylosti a hodnoty užití
-seznámení s Mezinárodní chartou o zachování památek a sídel, Benátky 1964 a dalších doporučení
-nové trendy restaurátorství ve dvacátém století, kde do péče o kulturní dědictví vstupuje fotografie a film
Počet hodin: 3
2) Terminologie v čs. filmovnictví
Počet hodin: 1
Literatura:
3) Seznámení a výuka praktických činností, nutných pro filmově restaurátorskou činnost
-seznámení s pracovištěm a s přístroji pro restaurování, jejich konkrétní použití (převíjecí stroj, stahovací stůl, střihací srovnávací stůl s dvěma obrazovkami, lepičky, svařovačky)
-seznámení s filmovými materiály novými i starými, jejich poškození i to, co jim hrozí (poškození emulze a podkladu, - zarýhování, smrštění, nefunkční perforace, plísně, až po rozklad materiálů, vinager syndrom apod.)
-možnosti záchrany
-praktická dovednost práce s materiály (např. klasická slepka, svařovaná slepka, oprava perforace, apod.
Počet hodin: 5
4) Teorie filmového restaurování ve srovnání s restaurováním klasických uměleckých děl (výtvarné umění, architektura, užité umění, vzácné tisky ad.):
co je to film, jeho specifická povaha a jeho struktury, postavení filmových děl v minulosti a jejich význam pro současnost v souvislosti se změnou estetického hodnocení v čase, problém s dvojí historičností díla, otázka originálu v kinematografii
-cíle filmového restaurování
Počet hodin: 4
5) Filmová technika v historickém přehledu až do současnosti
- přehled vývoje přístrojů pro snímání a promítání
-cesta k výrobě celuloidového filmu, varianty filmových materiálů
(nitrát,diacetát, acetát, polyster)
-černobílý film, barevný ? varianty
-formáty
Počet hodin: 5
6) Filmové archivy jako garance uchování filmového dědictví
-historický přehled vzniku prvních filmových archivů
-vznik Mezinárodní federace filmových archivů
-vznik Asociace evropských filmových archivů
-činnost obou organizací na poli filmového restaurátorství
-zařazení filmu do památkové péče UNESCO
-doporučení UNESCO a Rady Evropy k ochraně a záchraně filmového dědictví
-vznik českého filmového archivu, jeho formace a proměny v průběhu let
-historický přehled restaurátorské činnosti v archivech FIAF
Počet hodin: 4
7) Péče o filmové materiály
-návštěva depozitářů na NFA na Hradišťku a Třebsíně
-prezervace (preventivní restaurování):
-průběžná kontrola uchovávaných materiálů
-oprava poškozených materiálů
-příprava na kopírování nitrátních a acetátních materiálů
-kontroly filmů po kopírování
-srovnávání výsledků barevných procesů (kolorování, viráž, tónování?)
-poslední fáze péče o filmové materiály ? rekonstrukce a restaurování filmů, které vyžadují restaurátorský zásah
Počet hodin: 4
Celkem 26 hod.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Alois Riegl, Moderní památková péče, Národní památkový ústav, Praha 2003
Vlastimil Vinter, Úvod do dějin a teorie památkové péče, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1971
Recommendation for the Safeguarding and Preservation of Moving Images, UNESCO, Generální konference (21. zasedání, Bělehrad, 27. října 1980
Il cinema ritrovato Teoria e metodologia del restauro cinematografico, Grafis Edizioni Bologna 1994
Mark-Paul Meyer,L´emploi des nouvelles technologie dans la restauration du film: probl?mes techniques et éthiques, Bologna 1996
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Zápočet je udělen na základě vypracování stručné eseje z vybrané literatury a docházky.
Zkouška je ústní a zahrnuje otázky jak z přednášek tak i z praktické činnosti.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Audiovizuální studia - magistr (oborový předmět)