AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Restaurování filmu 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373RE1 Z 1 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Studenti se naučí pracovat s historicky cennými klasickými materiály,

osvojí si metodologii a postupy restaurátorské práce, obsahující teoretické a filmově-historické studium, a získají praktické dovednosti při práci s přístroji, které se k restaurování používají.

Po skončení studia mohou najít své místo ve filmovém archivu v Praze i jinde mimo Českou republiku, nebo se mohou soustředit na badatelskou práci v tomto oboru v jiných příbuzných institucích (vysoké školy, ústavy pro humanitní směry apod.). Znalost činnosti filmových archivů a jejich restaurátorské práce je užitečná i pro studenty, kteří se v budoucnu budou věnovat aktivní filmové činnosti (režiséři, střihači,?).

Forma studia:

Výuka probíhá v pracovně, projekční síni a v restaurátorské dílně Národního filmového archivu Praha 3, Malešická 12. Uplaťňuje se předávání zkušeností pedagoga a technického pracovníka.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné specifické požadavky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Obsah kurzu:

Místo výuky: záleží na počtu studentů; teoretické přednášky mohou být v projekční síni NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12, praktická část výuky v restaurátorské dílně NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12.

Historie restaurátorské činnosti a její problémy v obecných kategoriích a specificky filmových

Základní otázky a problémy filmového restaurování.

Praktická činnost: restaurování vybraného filmu ve všech fázích od návrhu na restaurování až po výsledek v podobě filmu (nebo jeho částí) a závěrečného protokolu

Seznámení s Národním filmovým archivem a jeho činností.

1) Úvod

-historie restaurování uměleckých památek

-moderní přístupy k restaurování uměleckých památek s důrazem na základní práce v tomto oboru, které sehrály roli i v restaurátorství filmovém

-vymezení čtyř hodnot restaurovaných objektů: estetické, historické, hodnoty starobylosti a hodnoty užití

-seznámení s Mezinárodní chartou o zachování památek a sídel, Benátky 1964 a dalších doporučení

-nové trendy restaurátorství ve dvacátém století, kde do péče o kulturní dědictví vstupuje fotografie a film

Počet hodin: 3

2) Terminologie v čs. filmovnictví

Počet hodin: 1

Literatura:

3) Seznámení a výuka praktických činností, nutných pro filmově restaurátorskou činnost

-seznámení s pracovištěm a s přístroji pro restaurování, jejich konkrétní použití (převíjecí stroj, stahovací stůl, střihací srovnávací stůl s dvěma obrazovkami, lepičky, svařovačky)

-seznámení s filmovými materiály novými i starými, jejich poškození i to, co jim hrozí (poškození emulze a podkladu, - zarýhování, smrštění, nefunkční perforace, plísně, až po rozklad materiálů, vinager syndrom apod.)

-možnosti záchrany

-praktická dovednost práce s materiály (např. klasická slepka, svařovaná slepka, oprava perforace, apod.

Počet hodin: 5

4) Teorie filmového restaurování ve srovnání s restaurováním klasických uměleckých děl (výtvarné umění, architektura, užité umění, vzácné tisky ad.):

co je to film, jeho specifická povaha a jeho struktury, postavení filmových děl v minulosti a jejich význam pro současnost v souvislosti se změnou estetického hodnocení v čase, problém s dvojí historičností díla, otázka originálu v kinematografii

-cíle filmového restaurování

Počet hodin: 4

5) Filmová technika v historickém přehledu až do současnosti

- přehled vývoje přístrojů pro snímání a promítání

-cesta k výrobě celuloidového filmu, varianty filmových materiálů

(nitrát,diacetát, acetát, polyster)

-černobílý film, barevný ? varianty

-formáty

Počet hodin: 5

6) Filmové archivy jako garance uchování filmového dědictví

-historický přehled vzniku prvních filmových archivů

-vznik Mezinárodní federace filmových archivů

-vznik Asociace evropských filmových archivů

-činnost obou organizací na poli filmového restaurátorství

-zařazení filmu do památkové péče UNESCO

-doporučení UNESCO a Rady Evropy k ochraně a záchraně filmového dědictví

-vznik českého filmového archivu, jeho formace a proměny v průběhu let

-historický přehled restaurátorské činnosti v archivech FIAF

Počet hodin: 4

7) Péče o filmové materiály

-návštěva depozitářů na NFA na Hradišťku a Třebsíně

-prezervace (preventivní restaurování):

-průběžná kontrola uchovávaných materiálů

-oprava poškozených materiálů

-příprava na kopírování nitrátních a acetátních materiálů

-kontroly filmů po kopírování

-srovnávání výsledků barevných procesů (kolorování, viráž, tónování?)

-poslední fáze péče o filmové materiály ? rekonstrukce a restaurování filmů, které vyžadují restaurátorský zásah

Počet hodin: 4

Celkem 26 hod.

Doporučená nebo povinná literatura:

Alois Riegl, Moderní památková péče, Národní památkový ústav, Praha 2003

Vlastimil Vinter, Úvod do dějin a teorie památkové péče, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1971

Recommendation for the Safeguarding and Preservation of Moving Images, UNESCO, Generální konference (21. zasedání, Bělehrad, 27. října 1980

Il cinema ritrovato Teoria e metodologia del restauro cinematografico, Grafis Edizioni Bologna 1994

Mark-Paul Meyer,L´emploi des nouvelles technologie dans la restauration du film: probl?mes techniques et éthiques, Bologna 1996

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Hodnoticí metody a kritéria:

Zápočet je udělen na základě vypracování stručné eseje z vybrané literatury a docházky.

Zkouška je ústní a zahrnuje otázky jak z přednášek tak i z praktické činnosti.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 6. 2013
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373RE1.html