AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Restaurování filmu 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373RE2 ZK 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Studenti se naučí pracovat s historicky cennými klasickými materiály,

osvojí si metodologii a postupy restaurátorské práce, obsahující teoretické a filmově-historické studium, a získají praktické dovednosti při práci s přístroji, které se k restaurování používají.

Po skončení studia mohou najít své místo ve filmovém archivu v Praze i jinde mimo Českou republiku, nebo se mohou soustředit na badatelskou práci v tomto oboru v jiných příbuzných institucích (vysoké školy, ústavy pro humanitní směry apod.). Znalost činnosti filmových archivů a jejich restaurátorské práce je užitečná i pro studenty, kteří se v budoucnu budou věnovat aktivní filmové činnosti (režiséři, střihači,?).

Forma studia:

Výuka probíhá v pracovně, projekční síni a v restaurátorské dílně Národního filmového archivu Praha 3, Malešická 12. Uplaťňuje se předávání zkušeností pedagoga a technického pracovníka.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné specifické požadavky.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:
Obsah kurzu:

Místo výuky: záleží na počtu studentů; teoretické přednášky mohou být v projekční síni NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12, praktická část výuky v restaurátorské dílně NFA Praha 3, Žižkov, Malešická 12.

Historie restaurátorské činnosti a její problémy v obecných kategoriích a specificky filmových

Základní otázky a problémy filmového restaurování.

Praktická činnost: restaurování vybraného filmu ve všech fázích od návrhu na restaurování až po výsledek v podobě filmu (nebo jeho částí) a závěrečného protokolu

Seznámení s Národním filmovým archivem a jeho činností.

1)Restaurátorské postupy a metody

- definice terminologie, užívané v restaurátorských procesech ? filmové dílo, restaurování (restaurátorský zásah, rekonstrukce, technické restaurování, faximile a další technické termíny)

-výběr filmu, k praktické část restaurování

-identifikace

-shromáždění všech dostupných filmových a nefilmových materiálů týkajících se restaurovaného díla a okolností jeho vzniku

-různé varianty restaurátorských případů ?němá kinematografie, zvuková

- závislost výběru restaurátorského postupu na množství a kvalitě filmových materiálů, které do restaurátorského procesu jsou zařazeny, možnosti

-analýza filmových a nefilmových materiálů, výběr postupu rekonstrukce a technického restaurování

Počet hodin: 4

2)Restaurování vybraného filmu

Rekonstrukce ? 1. fáze

-popis obsahu z filmového pásu

-popis záznamů na filmovém pásu

-rekonstrukce narativní linie

-rekonstrukce filmové skladby

-rekonstrukce mezititulků (v případě němého filmu)

-rekonstrukce zvukové stopy (jde-li o film zvukový)

-příprava rekonstruovaných částí ke kopírování

-vedení podrobného deníku o všech krocích rekonstrukce

Počet hodin: 10

Rekonstrukce ? 2. fáze

- sestavení vykopírovaných částí do konečné podoby filmu

-příprava rekonstruovaného filmu k obarvení (kolorované, virážované a tónované materiály)

-vedení podrobného deníku o všech krocích rekonstrukce

Počet hodin: 5

3)Dokumentace restaurátorského procesu >protokol o restaurování konkrétního filmu

Počet hodin: 3

4)Prezentace historických materiálů na nových médiích

Počet hodin: 1 - 2

5)Etické problémy restaurátorské činnosti a úvod do deontologie (nauka o povinnostech)

Počet hodin: 2

Výsledek magisterského studia:

-rekonstrukce vybraného filmového materiálu

-protokol zahrnující podrobně postup restaurátorského procesu

-případně teoretická studie z oblasti filmového restaurátorství

Doporučená nebo povinná literatura:

Alois Riegl, Moderní památková péče, Národní památkový ústav, Praha 2003

Vlastimil Vinter, Úvod do dějin a teorie památkové péče, Státní pedagogické nakladatelství Praha 1971

Recommendation for the Safeguarding and Preservation of Moving Images, UNESCO, Generální konference (21. zasedání, Bělehrad, 27. října 1980

Il cinema ritrovato Teoria e metodologia del restauro cinematografico, Grafis Edizioni Bologna 1994

Mark-Paul Meyer,L´emploi des nouvelles technologie dans la restauration du film: probl?mes techniques et éthiques, Bologna 1996

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
Hodnoticí metody a kritéria:

Zápočet je udělen na základě vypracování stručné eseje z vybrané literatury a docházky.

Zkouška je ústní a zahrnuje otázky jak z přednášek tak i z praktické činnosti.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 6. 2013
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373RE2.html