AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Umění pohyblivého obrazu

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
373UPO Z 2 2/T zimní
Garant předmětu:
Tomáš POSPISZYL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš POSPISZYL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. (viz přehled promítaných titulů v „obsahu předmětu“)

Forma studia:

Promítání, výklad a diskuse.

Předpoklady a další požadavky:

Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah kurzu:

1 října

Situace, dokumentace, mýtus. Minimální performance umělce Bas Jan Adera (1942-1975) jsou působivě romantické a je snadné na jejich základě interpretovat tragický osud samotného umělce. Na setkání bude konfrontován pozdější dokumentární film o autorovi s původními filmovými záznamy akcí.

Bas Jan Ader: Here is Always Somewhere Else, 2006, 103 minut, angličtina

8. října

Film v rukou umělce. Zvíře a člověk, bytosti, jež mohou být spojeny jen v postavě mytologického tvora. Je podobný vztah reality a utopie? A jak chápat propojení pohyblivého obrazu filmu a jeho zvuku? Film maďarského konceptuálního umělce byl považován dlouhá léta za ztracený, objeven byl teprve před pěti lety.

Tamas St. Auby, Centaur, 1973-75, 40 minut

15 října

Pohyblivý obraz, minimalismus a konceptuální umění. Michael Snow ve svých filmech propojuje minimalismus (kontinuální záběr ve Wavelenght) a psychedelický zvuk, nebo film a jeho vlastnosti podrobuje konceptuální (ale i vtipné) analýze.

Michael Snow, Wavelenght,1968, 48 minut

Michael Snow: So is this, 1982, 48 minut (v angličtině)

22. října

Filmová recyklace. Rakouský experimentální filmař Peter Tscherkassky pracuje výhradně s nalezeným filmovým materiálem, který složitým, ale i poetickým způsobem vrství a prolíná.

Peter Tscherkassky, Outer Space, 1999, 9.56 min.

Peter Tscherkassky, Dream Work, 2001, 11 min

Peter Tscherkassky, Manufaktur, 1985, 2.50 min

29. října

Střih jako nástroj. Triptych navazujících děl rytmizuje historický filmový materiál krátkými repetetivními smyčkami, které vedle psychedelického účinku odhalují skryté roviny klasických hollywoodských filmů.

Martin Arnold, Pièce touchée, 1989, 1993, 1998, celkem 41 minut

5. listopadu

Historie, politika, film. Umělci zkoumající traumata minulosti i současnosti (Izraelská národní identita, dědictví komunismu, kapitalismus)

Anri Sala, Intervista, 1999, 27 minut

Yael Bartana, Declaration, 2006, 7 min.

Zmijewski, Itzik, 2003, 5 minut

Oskar Dawicki, Budget Film, 2007, 9.30 min

12. listopadu

Film jako konstrukce prostoru a času. Díla dvou umělců, kteří k filmu dospěli na základě potřeby rozvinut prostorové instalace nebo složité narativní celky.

Jonas Dahlberg, Horizontal Sliding, 2000, 115 min, (ukázka)

Invisible Cities, 2004, 15 min

Ján Mančuška ? titles to be confirmed

19. listopadu

Socha, instalace, video. Záznam dočasných nebo v čase proměnlivých prostorových kompozic jako žánr umění pohyblivého obrazu.

Peter Fischli a David Weiss: Der Lauf Der Dinge, 1987, 30 min

Erwin Wurm, 59 Positions, 1992, 12 min

26. listopadu

Matthew Barney a Cremaster. Video a film jako prostředek vyjádření autorské mytologie a pohyblivý obraz coby svorník performance, obrazu a instalace.

Matthew Barney: Cremaster 5, 1997, 55 minut

3. prosince

Pohyblivý obraz a estetika postprodukce. Umělci postprodukčními metodami modifikující stávající filmové či televizní záznamy a dodávající jim nové významy.

Pierre Huyghe: Block Party, 2002, 10 min., anglicky

Christian Marclay, The Clock, 1995, 7.20 min.

Omer Fast: CNN Concatenated, 2002, 10 min., anglicky

Pierre Huyghe, The 3rd Memory, 2000, 11 min., anglicky

10. prosince

Pohyblivý obraz v galerii. Dva příklady tvůrců, jež různým způsobem reagují na prostředí galerie a na potřebu vytvářet z videoinstalací a objektů vyšší celky.

Pierre Huyghe, Le Chateau de Turing, 2001, 15 min.

Paul Chan, 7 lights, 2008

17. prosince

Předvánoční večírek. Americký umělec Ryan Trecartin (*1981) s minimálními prostředky inscenuje vysoce stylizované, improvizované hry na hraně grotesky a absurdní tragédie. You Can Do It Yourself.

Ryan Trecartin, Ready, 2009-2010, 27 min. anglicky

Ryan Trecartin, Sibling Topics, 2009, 51.30 min, anglicky

Doporučená nebo povinná literatura:

SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:

Mark Nash, Art and Cinema: Some Critical Reflections. IN: Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008, s. 444-459.

SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:

40 Jahrevideokunst.de, Hatje Cantz, 2006

David Campany (ed.), The Cinematic, Whitechapel a The MIT Press, London a Cambridge 2007

Stuart Comer (ed.), Film and Video Art, Tate Publishing, London 2009

Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008

Michael Rush, Video Art, Thames and Hudson, London 2003

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

seminář

Hodnoticí metody a kritéria:

Účast na přednáškách a aktivní participace: 20%

Písemný referát: 80%

Ti, kdo si předmět zapíší, dostanou mailem scan povinného textu (v angličtině). Úkolem bude formou eseje propojit některé z myšlenek Marka Nashe s nějakým aspektem libovolného díla promítaného v rámci předmětu.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2012/2013:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
místnost 423
Učebna CAS

(Lažanský palác)
POSPISZYL T.
14:00–15:35
(přednášková par. 1)
Út
St
Čt

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Po 14:00–15:35 POSPISZYL T. Učebna CAS
Lažanský palác
přednášková par. 1
Rozvrh na letní semestr 2012/2013:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 6. 2013
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373UPO.html