Umění pohyblivého obrazu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
373UPO | Z | 2 | 2/T | zimní |
- Garant předmětu:
- Tomáš POSPISZYL
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Tomáš POSPISZYL
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je seznámit studenty s vybranými díly na pomezí výtvarného umění, videoartu a experimentálního filmu, tj. s díly tzv. umění pohyblivého obrazu, se kterými se diváci seznamují v prostředí galerie. Důraz bude kladen na promítání děl v jejich reálné délce, stručnou kontextualizaci a následnou diskusi. (viz přehled promítaných titulů v „obsahu předmětu“)
- Forma studia:
-
Promítání, výklad a diskuse.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu
- Obsah kurzu:
-
1 října
Situace, dokumentace, mýtus. Minimální performance umělce Bas Jan Adera (1942-1975) jsou působivě romantické a je snadné na jejich základě interpretovat tragický osud samotného umělce. Na setkání bude konfrontován pozdější dokumentární film o autorovi s původními filmovými záznamy akcí.
Bas Jan Ader: Here is Always Somewhere Else, 2006, 103 minut, angličtina
8. října
Film v rukou umělce. Zvíře a člověk, bytosti, jež mohou být spojeny jen v postavě mytologického tvora. Je podobný vztah reality a utopie? A jak chápat propojení pohyblivého obrazu filmu a jeho zvuku? Film maďarského konceptuálního umělce byl považován dlouhá léta za ztracený, objeven byl teprve před pěti lety.
Tamas St. Auby, Centaur, 1973-75, 40 minut
15 října
Pohyblivý obraz, minimalismus a konceptuální umění. Michael Snow ve svých filmech propojuje minimalismus (kontinuální záběr ve Wavelenght) a psychedelický zvuk, nebo film a jeho vlastnosti podrobuje konceptuální (ale i vtipné) analýze.
Michael Snow, Wavelenght,1968, 48 minut
Michael Snow: So is this, 1982, 48 minut (v angličtině)
22. října
Filmová recyklace. Rakouský experimentální filmař Peter Tscherkassky pracuje výhradně s nalezeným filmovým materiálem, který složitým, ale i poetickým způsobem vrství a prolíná.
Peter Tscherkassky, Outer Space, 1999, 9.56 min.
Peter Tscherkassky, Dream Work, 2001, 11 min
Peter Tscherkassky, Manufaktur, 1985, 2.50 min
29. října
Střih jako nástroj. Triptych navazujících děl rytmizuje historický filmový materiál krátkými repetetivními smyčkami, které vedle psychedelického účinku odhalují skryté roviny klasických hollywoodských filmů.
Martin Arnold, Pièce touchée, 1989, 1993, 1998, celkem 41 minut
5. listopadu
Historie, politika, film. Umělci zkoumající traumata minulosti i současnosti (Izraelská národní identita, dědictví komunismu, kapitalismus)
Anri Sala, Intervista, 1999, 27 minut
Yael Bartana, Declaration, 2006, 7 min.
Zmijewski, Itzik, 2003, 5 minut
Oskar Dawicki, Budget Film, 2007, 9.30 min
12. listopadu
Film jako konstrukce prostoru a času. Díla dvou umělců, kteří k filmu dospěli na základě potřeby rozvinut prostorové instalace nebo složité narativní celky.
Jonas Dahlberg, Horizontal Sliding, 2000, 115 min, (ukázka)
Invisible Cities, 2004, 15 min
Ján Mančuška ? titles to be confirmed
19. listopadu
Socha, instalace, video. Záznam dočasných nebo v čase proměnlivých prostorových kompozic jako žánr umění pohyblivého obrazu.
Peter Fischli a David Weiss: Der Lauf Der Dinge, 1987, 30 min
Erwin Wurm, 59 Positions, 1992, 12 min
26. listopadu
Matthew Barney a Cremaster. Video a film jako prostředek vyjádření autorské mytologie a pohyblivý obraz coby svorník performance, obrazu a instalace.
Matthew Barney: Cremaster 5, 1997, 55 minut
3. prosince
Pohyblivý obraz a estetika postprodukce. Umělci postprodukčními metodami modifikující stávající filmové či televizní záznamy a dodávající jim nové významy.
Pierre Huyghe: Block Party, 2002, 10 min., anglicky
Christian Marclay, The Clock, 1995, 7.20 min.
Omer Fast: CNN Concatenated, 2002, 10 min., anglicky
Pierre Huyghe, The 3rd Memory, 2000, 11 min., anglicky
10. prosince
Pohyblivý obraz v galerii. Dva příklady tvůrců, jež různým způsobem reagují na prostředí galerie a na potřebu vytvářet z videoinstalací a objektů vyšší celky.
Pierre Huyghe, Le Chateau de Turing, 2001, 15 min.
Paul Chan, 7 lights, 2008
17. prosince
Předvánoční večírek. Americký umělec Ryan Trecartin (*1981) s minimálními prostředky inscenuje vysoce stylizované, improvizované hry na hraně grotesky a absurdní tragédie. You Can Do It Yourself.
Ryan Trecartin, Ready, 2009-2010, 27 min. anglicky
Ryan Trecartin, Sibling Topics, 2009, 51.30 min, anglicky
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:
Mark Nash, Art and Cinema: Some Critical Reflections. IN: Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008, s. 444-459.
SEZNAM DOPORUČENÉ LITERATURY:
40 Jahrevideokunst.de, Hatje Cantz, 2006
David Campany (ed.), The Cinematic, Whitechapel a The MIT Press, London a Cambridge 2007
Stuart Comer (ed.), Film and Video Art, Tate Publishing, London 2009
Tanya Leighton (ed.), Art and the Moving Image, Tate a Afterall, London 2008
Michael Rush, Video Art, Thames and Hudson, London 2003
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
seminář
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Účast na přednáškách a aktivní participace: 20%
Písemný referát: 80%
Ti, kdo si předmět zapíší, dostanou mailem scan povinného textu (v angličtině). Úkolem bude formou eseje propojit některé z myšlenek Marka Nashe s nějakým aspektem libovolného díla promítaného v rámci předmětu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
- Další informace:
- Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
- Rozvrh na zimní semestr 2012/2013:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Po 14:00–15:35 POSPISZYL T. Učebna CAS
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2012/2013:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Animovaná tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr (volitelný předmět)
- Režie - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Režie - magistr (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Kamera - magistr (volitelný předmět)
- Produkce - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Produkce - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář (fakultní předmět, volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie (volitelný předmět)