AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Výtvarné umění 20. století 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
373VKM2 ZK 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Tomáš POSPISZYL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Tomáš POSPISZYL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem přednášky, rozdělené do čtyř semestrálních bloků, je seznámit studenty s vývojem široce definované vizuální kultury od poloviny devatenáctého století až do současnosti. Výklad nebude omezen pouze na popis či komparaci jednotlivých umělců nebo uměleckých směrů, ale soustředí se i na širší společensko-historický kontext vzniku moderního umění včetně souvislostí s příbuznými uměleckými disciplínami. Jednotlivá, chronologicky se překrývající témata představí sociální proměny diváků i tvůrců umění, naznačí vztahy mezi technologickým vývojem a uměleckými médii a přiblíží současnou uměleckou scénu globalizujícího se světa. Pozornost bude věnována i historicky se vyvíjející teorii modernismu a možným metodologickým přístupům ke kultuře dvacátého století. Samostatné bloky budou věnovány důležitým osobnostem umění posledních 150 let, ale i tématům ze světa masové kultury, na kterých bude vysvětlena dynamika kulturní produkce naší civilizace.

Forma studia:

přednáška s vizuálními ukázkami

Návštěva přednášek a četba povinných textů.

Diskuse o textech i přednášených tématech v hodině.

Předpoklady a další požadavky:

Je vhodné absolvovat předmět Výtvarné umění 20. století 1.

U ústní zkousky vést monolog na náhodně vytažené téma z následujících okruhů:

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu

Obsah kurzu:

14.2.

John Cage, experimenty s happeningy, Black Mountain College.

John Cage: Silence, tranzit, Praha 2010

21.2.

Pop art ve Velké Británii, Jasper Johns a Robert Rauschenberg v USA, Pop art a Andy Warhol

Doporučená literatura: Andy Warhol, Od A k B a zase zpět, Archa, Zlín 1990

28.2.

Allan Kaprow a happening, Vladimír Boudník, Vídeňský akcionismus, Fluxus

Povinná literatura: Ben: Co je novost v umění. In: Slovo, písmo, akce, hlas, Československý spisovatel, Praha 1967, s. 185-206.

7.3.

Minimalismus. Robert Morris, Donald Judd.

Doporučená literatura: Michael Fried, Umění a objektovost. In: Před obrazem, OSVU, Praha 1998, str. 47 - 76.

14.3.

Joseph Beuys

Doporučená literatura: Hellevi Rebmannová, Neviditelná skulptura, Votobia, Olomouc 1998

21.3.

Postminimalismus a Land Art, Robert Smithson, Eva Hesse, Bruce Nauman

Povinná literatura: Robert Smithson, Průvodce po uměleckých památkách města Passaic: Před obrazem, OSVU, Praha 1998, str. 77 ? 83.

28.3.

Vznik a důležitost konceptuálního umění. Joseph Kosuth, Ilja Kabakov, Martin Creed

Doporučená literatura: Lenka Bydžovská, Umění v prostoru mysli. In: Dějiny umění 12, Balios a Knižní klub 2002

4.4.

Česko-slovenští performeři 70. a 80. let. Jan Mlčoch, Jiří Kovanda, Ján Budaj

Doporučená literatura: Jindřich Chalupecký, Na hranicích umění, Prostor 1990

11.4.

Postmodernismus, umění 80. let. Sherrie Levine, Cindy Sherman

Doporučená literatura: Suzi Gablik, Selhala moderna? Votobia 1995

18.4.

Feminismus a politika identity, Mary Kelly, Guerilla Girls

Doporučená literatura: Linda Nochlin, Proč neexistovaly žádné velké umělkyně? In: Martina Pachmanová (ed.), Neviditelná žena, One Woman Press 2002

25.4.

Globalizovaná kultura, postkolonialismus

Doporučená literatura: Edward Said: Orientalismus, Paseka 2006

2.5.

Institucionální kritika, Umění jako archiv. Michael Asher, Gerhard Richter, Július Koller

Doporučená literatura: Georges Didi-Huberman, Ninfa moderna, Fra 2009

9.5.

Postprodukce a vztahová estetika. Pierre Huyghe, Maurizio Cattelan

Povinná literatura: Nicolas Bourriaud, Postprodukce, Tranzit 2004

16.5.

Umění spolupráce. Kateřina Šedá, Jeremy Deller, Aj Wej-wej

Doporučená literatura: Jan Zálešák, Umění spolupráce, AVU 2011

Doporučená nebo povinná literatura:

SEZNAM POVINNÉ LITERATURY:

Ben: Co je novost v umění. In: Slovo, písmo, akce, hlas, Československý spisovatel, Praha 1967, s. 185-206.

Robert Smithson, Průvodce po uměleckých památkách města Passaic: Před obrazem, OSVU, Praha 1998, str. 77 ? 83.

Nicolas Bourriaud, Postprodukce, Tranzit 2004

SEZNAM VŠEOBECNÉ DOPORUČENÉ LITERATURY:

Amy Dempseyová, Umělecké styly, školy a hnutí, nakladatelství Slovart, Praha 2002.

hal foster, Rosalind Kraussová, Yve-Alain Bois, Benjamin Buchloh, Umění po roce 1900, Slovart 2007

Richard Osborne, Dan Strugis, Natalie Turner, Teorie umění, Portál, Praha 2008

Miroslav Lamač (ed.), Myšlenky moderních malířů, Odeon, Praha 1989.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška

Hodnoticí metody a kritéria:

Účast na přednáškách a aktivní participace: 20%

Ústní zkouška: 80%

Webová stránka předmětu:
Poznámka:
Další informace:
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů pro celou AMU
Rozvrh na zimní semestr 2012/2013:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2012/2013:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po
Út
St
Čt
místnost 207
Učebna 2

(Lažanský palác)
POSPISZYL T.
12:20–13:55
(přednášková par. 1)

Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky
Čt 12:20–13:55 POSPISZYL T. Učebna 2
Lažanský palác
přednášková par. 1
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 6. 2013
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet373VKM2.html