Music Theory Text Analysis 4
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
108AHT4 | Z | 2 | 1/T | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Jaromír HAVLÍK, Iva OPLIŠTILOVÁ
- Name of lecturer(s):
- Jaromír HAVLÍK, Iva OPLIŠTILOVÁ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Continuation of the course Analysis of a Music Theory Writing 3. A writing of medium length and medial complexity is studied. This focuses on literature about music of the 19th century. A parallel study of classical music theory practice. Preparation of a topic and outline for the bachelor's thesis.
- Mode of study:
-
Classes with individual student performances and subsequent discussion.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Completion of Music Theory Text Analysis 3. No other requirements.
- Recommended optional programme components:
-
None
- Course contents:
-
A required course for Music Theory studies. Instruction is 1 hour per week in the summer semester of the 2nd year of Master's study. Linking of Music Theory, History and Classification. Course is concluded with credit at the end of the semester based on the year's written work. Course content is linked to the Analysis of Music Theory Writings 3. Students study muisc theory writings of intermediate length and complexity. Particular focus is on music of the 19th century. Simutaneously the study of the basic list of music theory classics continues. Bachelor's thesis topic and basic points preparations.
- Recommended or required reading:
-
Eggebrecht, Hans Heinrich: Zur Methode der musikalischen Analyse. - in: Festschrift Erich Doflein, Mainz 1971, s. 67 nn.
Fellerer, Karl Gustav: Die Monodie. - Das Musikwerk XXXI, 1968
Flolos, Constantin - Marx, Hans Joachim - Petersen, Peter - Dömling, Wolfgang - Kreutzinger, Anette (Ed.): Theorie der Musik. Analyse und Deutung. - Laaber, Laaber Verlag 1995
Helmholtz, Hermann von: Die Lehre von den Tonempfindungen als physiologische Grundlage für die Theorie der Musik. - Braunschweig 1863, 61913; angl. překl.A.J.Ellis 1875, reprint 1954
Hradecký, Emil: Úvod do studia tonální harmonie. - Praha, SHV 1960, 2Praha, Supraphon 1972.
Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. - Praha, Supraphon 1974.
Ištvan, Miloslav: Montáž izolovaných prvků v hudbě. Praha, Panton 1973.
Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. Brno, JAMU 1989.
Janeček, Karel: Tektonika. Praha, Supraphon 1968.1973.
Kapr, Jan: Konstanty. - Praha, Panton 1967
Kaufmann, Harald: Spurlinien. Analytische Aufsätze über Sprache und Musik.- Wien 1969
Ludvová, Jitka: Česká hudební teorie 1750-1850. - Praha, Academia 1985
Motte, Diether de la: Musikalische Analyse. Bärenreiter, Kassel-Basel
Mühe, Hansgeorg: Musikanalyse. Leipzig 1978
Nové cesty hudby [I]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých pohledech na hudbu. - Praha, SHV 1964
Nové cesty hudby [II]. Sborník studií o novodobých skladebných směrech a vědeckých pohledech na hudbu. - Praha-Bratislava, Editio Supraphon 1970
Piňos, Alois: Tónové skupiny. - Praha, Editio Supraphon 1971
Podešva, Jaromír: Současná hudba na Západě. - Praha, Panton 1963
Poledňák, Ivan: Invence Jana Klusáka.- Hudební věda XXXII, 1995, č.3, s. 257-278
Sádecký, Zdeněk: Lyrismus v tvorbě Josefa Suka. Praha 1966
Smolka, Jaroslav: Bitonalita. Živá hudba VII, 1980
Smolka, Jaroslav: Karel Janeček, český skladatel a teoretik
Steinmetz, Karel: Prostředky časové artikulace hudby.- Hudební věda XXV, 1988, č.2, s.150-172
Steinmetz, Karel: Janáčkův názor o sčasování (rytmu). - Hudební věda XXXIV, 1977 č.1, s.100-115
Stumpf, Carl: Geschichte des Konsonanzbegriffes. München 1901, 1918, reprint 1973
Sychra, Antonín: Estetika Dvořákovy symfonické tvorby. Praha 1959
Syrový, Václav: Hudební signál a jeho analýza. Živá hudba VIII, Praha 1983.
Syrový, Václav: Hudební signál a jeho syntéza. Živá hudba IX, Praha 1986.
Tichý, Vladimír: Modalita. Živá hudba VIII, Praha SPN1983.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. Praha, HAMU 1992
Tichý, Vladimír: Harmonicky myslet a slyšet. Praha, HAMU 1996.
Volek, Jaroslav: Modalita a její formy z hlediska hudební teorie. Praha, SČSKU 1980.
Zich, Otakar: České lidové tance s proměnlivým taktem. Praha 1917
Zich, Otakar: Symfonické básně Smetanovy. Praha 1924, 21949
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Classes
- Assessment methods and criteria:
-
Active participation in class with the assigned paper, in discussion, and completion of the year's paper. Credit.
- Course web page:
- Note:
-
none
- Schedule for winter semester 2012/2013:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2012/2013:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel Tue 12:00–12:45 OPLIŠTILOVÁ I. Učebna KTDH 2057
Lichenštejnský palácparalelka 1 - The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (compulsory subject of the main qualification)