Music Theory - Systematics 7
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
108HTSY7 | Z | 12 | 2/T | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Vladimír TICHÝ
- Name of lecturer(s):
- Vladimír TICHÝ
- Learning outcomes of the course unit:
-
Lecture on higher music theor issues. Basic topics: Introduction to Music Theory, Music Theory Classification and Analysis, Applied Music Theory, Research in Music Theory Classification and Analysis. The aim is to prepare Music theory professionals with perspectives for application in Musicology and Education.
- Mode of study:
-
Contact instruction. Lectures in advanced music theory issues, text comparisons analysing selected examples of music structure.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Prerequisites: Knowledge and skills at the level needed to be accepted to the master's study program, i.e. corresponding extent and level of skills demonstrated in the successfull completion of the bachelor's study.
Requirements - Courses:
Music Theory - Special Issues 7
Music Theory Text Analysis 7
Music Theory 7
Organology 1
Music Aesthetics 1
Music Aesthetics Seminar 1
The aforementioned requirements are not needed if the student has selected Music Theory - Classification 7 as an elective in the study plan.
- Recommended optional programme components:
-
Student's project prepared and completed outside of the study plan.
- Course contents:
-
20th century compostion method theory
- Significant writings about 20th century composition methods.
Deterministic methods
- Rational methods of organizing pitch
- Rational methods of organizing musical time
- Rational methods of organizing timbre and dynamics
Metods, including chance factors
- large and small aleatorics
- Music theory aspects of so called momental forms
- Music theory aspects of minimalism
- Music theory issues in composing with micro-intervals.
- Recommended or required reading:
-
Adorno, Theodor W.: Philosophie der neuen Musik. Frankfurt a. M. 1958.
Burghauser, Jarmil: Seriální harmonický princip. Nové cesty hudby, SHV, Praha 1964.
Čas v hudbě. Sborník ze semináře hudebně vědecké oblasti SČSKU, věnovaného otázkám hudebního rytmu. Praha 1983 (?).
Fokker, Adriaan D.: Neue Musik mit 31 Tönen. Düsseldorf 1966
Hába, Alois.: Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems. Kistner u Siegel, Leipzig 1927
Herzog, Eduard: Úplný rejstřík dvanáctitónových všeintervalových řad. Nové cesty hudby, SHV, Praha 1964.
Hradecký, Emil: Paul Hindemith, svár teorie s praxí. Supraphon, Praha 1974.
Ištvan, Miloslav: Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Panton, Praha 1973.
Ištvan, Miloslav: Jednohlas v soudobé hudbě. JAMU. Brno 1989.
Kohoutek, Ctirad: Projektová hudební kompozice. SPN, Praha 1969.
Lébl, Vladimír: Nástin typologie zvukového materiálu. In: Hudební věda č. 3, Praha 1969
Lébl, Vladimír: Příspěvek k morfologii zvukové struktury. Hudební věda 1971, č. 1.
Nové cesty hudby I. SHV, Praha 1964.
Nové cesty hudby II. Supraphon Praha-Bratislava 197O.
Piňos, Alois - Herzog, Eduard - Jan, Jiří: Vyvážené intervalové řady. Nové cesty hudby II., Supraphon Praha-Bratislava 197O.
Piňos, Alois: Tónové skupiny. Supraphon, Praha 1971.
Pukl, Oldřich: Poznámky k problematice a koncepci momentové formy. In: Sborník referátů z HT semináře „K systematice tektonických struktur a hudebních forem“. SČSKU, Praha 1982.
Risinger, Karel: Nauka o hudební tektonice XX. století. AMU, Praha 1998.
Rut, Josef: Dvanáctitónová tonální teorie. Panton, Praha 1969.
Tichý, Vladimír: Úvod do studia hudební kinetiky. HAMU, Praha 1994, 2. vydání 2002
Tichý, Vladimír: Harmonic Field. In: Musicologica Olomucensia III. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1997.
Tichý, Vladimír: Systematika hudební kinetiky jako součást teorie skladby. In: Musica Nova. JAMU, Brno 1997
Aspekte der Neuen Musik. Kassel, Bärenreiter 1968.
Eimert, Herbert: Grundlagen der musikalischen Reihentechnik. Bücherrheie. Wien 1964.
Eimert, Herbert: Lehrbuch der Zwölftechnik. Wiesbaden 1954.
Gieseler, W.: Komposition im 2O. Jahrhundert. Celle, Moeck Verlag 1975.
Hába, Alois.: Neue Harmonielehre des diatonischen, chromatischen, Viertel-, Drittel-, Sechstel- und Zwölftel-Tonsystems. Kistner u Siegel, Leipzig 1927
Hindemith, Paul: Unterweisung im Tonsatz I., theoretischer Teil. B. Schotts Söhne, Mainz 194O. (New expanded edition)
Jelinek, Hans: Anleitung zur Zvölftonkomposition (český překlad Uvedení do dodekafonické skladby, přeložil Eduard Herzog, Supraphon, Praha-Bratislava 1967.
Messiaen, Olivier: Technik meiner musikalischen Sprache (Translated from the French).
Notation Neuer Musik. Mainz, Schotts Söhne 1965.
Schaeffer, Pierre: Traité des objects musicaux. Paris 1966
Schaeffer, Pierre: Konkrétní hudba. Praha 1971
Webern, Anton: Der Weg zur neuen Musik. Ed. Willi Reich, Wien 196O.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
Lecture
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on participation in class and development and presentation of the course paper on an assigned lecture topic.
- Course web page:
- Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Důraz je kladen na rozvoj samostatné kreativity.
- Note:
-
Lecture supplements topics in the Music Theory course.
- Schedule for winter semester 2012/2013:
- The schedule has not yet been prepared
- Schedule for summer semester 2012/2013:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Obor Hudební teorie (Mg) (compulsory subject of the main qualification)