Acting I. 4
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205HVA4 | ZK | 2 | 20/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
The course aim is to further develop one's body potential as a tool of communication. Further, to perceive of the character of a working group and to find one's place in the unit.
- Mode of study:
-
Improvisation, working on a role, gradual taking part in the creation of a stage form.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Ability to cooperate, perception of a partner, empathy, imagination, sense of the rhythm of speech and movement. The proper dialogue behaviour abilities, in original work or theatre play.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
This course increases the students' conscious mind-body balance level. The purpose in drama training is through experienced intuitive communication to increase the challenge in cultivation of the students' person and as well to learn to name technical challenges deducible by the intellect and aiming towards and understanding and grasp of skills.
- Introduction games and exercises.
- Sensory perception
- a relaxed body
- perception of a partner - partners
- Working with space
- Working with props.
- Recommended or required reading:
-
BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Přel. Jan Hančil. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s. Přel. z: The Shifting Point.
ČECHOV, Michail. Hercova cesta. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Panorama, 1990. 224 s. Přel. z: Puť akťjora. ISBN 80-7038-154-X.
---. O herecké technice. Přel. Zoja Oubramová. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1996. Přel. z: To the Actor. 134 s. Edice Světové divadlo. ISBN 80-7008-054-X.
DIDEROT, Denis. Herecký paradox. Přel. Jan Binder. In DIDEROT, Denis. O umění: výbor statí a textů. Praha: Odeon, 1983. 436 s. Ed. Estetická knihovna, sv. 9. Přel. z: Paradoxe sur le comédien.
GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál: texty 1965-1969. Přel. z polštiny. Bratislava, Kalligram, 1999. 208 s. ISBN 80-7149-276-0.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle: vize, metody a techniky herectví 20. století. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-07-6
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.
LUKAVSKÝ, Radovan. Být nebo nebýt: Monology o herectví. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 248 s.
MARTINEC, Václav. Herecké techniky a zdroje herecké tvorby: Příručka pro adepty a studenty herectví. Praha: Pražská scéna-IPOS-Vyšší odborná škola herecká, 2003. 192 s. ISBN 80-7068-171-3.
RUTTE, Miroslav. O umění hereckém: K estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby. Praha: Jos. R. Vilímek, 1946. 416 s.
STANISLAVSKIJ, vl. ALEXEJEV, Konstantin Sergejevič. O hereckej práci. Prel. a prepracovala Viera Mikulášová-Škridlová. Bratislava: TÁLIA-press, 1997. 276 s. Prel. z: Rabota akťjora nad soboj. Dněvnik učenika [1938]. ISBN 80-85455-47-1.
VOSTRÝ, Jaroslav. Proměny herectví: Metodický materiál pro potřeby amatérských divadelních souborů. Praha: OKS Praha-západ, 1983. 58 s.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
acting and exercises, improvisation, training activity
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in exercises.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova (Mgr.) (compulsory subject)