Voice within Methodology 2
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205HVK2 | Z | 2 | 15/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
Mutual functioning interplay of vocal elements - the path to coordinating breathing, vocal and articulatory activities.
- Mode of study:
-
contact instruction, discussion, analysis of recorded examples.
- Prerequisites and co-requisites:
-
- Basic music theory knowledge.
- Analytical skills, consideration of subjects, self-reflection.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
One of the most important courses which develop personal and psycho-somatic facilities. Providing the drama training education student with skills important for verbal communication in particular (breating, voice, articulation, ortoepie, speaking dynamics, modulation, speaking expression). The aim is discovering a feeling for the body in relation to opening the road to vocal individuality.
- Recommended or required reading:
-
DANZER, Gerhard. Psychosomatika: Celostný pohled na zdraví těla i duše. Přel. Renata Höllgeová. Praha: Portál, 2001. 244 s. Přel. z: Psychosomatik. Gesundheit für Körper und Geist [1998]. ISBN 80-7178-456-7.
FELDENKRAIS, Moshe. Feldenkraisova metoda: pohybem k sebeuvědomění. Přel. Václav Zdražila. Praha: Pragma, 1996. 188 s. Přel. z: Bewußtheit durch Bewegung [1978]. ISBN 80-7205-058-3.
LEWIS, Dennis. Tao dechu: Naučte se správně dýchat. Přel. Přel. Jan Brázda. Praha: Pragma, 2000. 156 s. Přel. z: The Tao of Natural Breathing. For Health, Well-Being and Inner Growth [1996]. ISBN 80-7205-753-7.
MAREK, Vlastimil. Tajné dějiny hudby: zvuk a ticho jako stav vědomí. Praha: Eminent, 2000. 216 s. ISBN 80-7281-037-5.
MARTIENßEN(OVÁ)-LOHMANN(OVÁ), Franziska. Vědomé zpívání: základy studia zpěvu: určeno pro posluchače fakulty hudební. Přel. Eva Zikmundová. Praha: SPN, 1987. 94 s.
Přel. z: Das bewusste Singen. Grundlegung des Gesangsstudiums [1923]
---. Vzdělaný pěvec: (Pěvecký lexikon v heslech). Přel. Eva Zikmundová. Pardubice: Kora, 1994. 332 s. Přel. z: Der wissende Sänger. Gesangslexikon in Skizzen [1963]. ISBN 80-85644-04-5.
MASTERS, Robert E. L.;HOUSTON, Jean. Naslouchejte svému tělu: Psychofyzická cesta ke zdraví a vědomí sebe sama. Přel. Ivan Kušiak. Praha: Pragma, 1994. 256 s. Listening to the Body: The psychophysical way to health and awareness [1978]. ISBN 80-85213-43-5
ŠTEMBERGOVÁ-KRATOCHVÍLOVÁ, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. 3., revid. vyd. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. 178 s. ISBN 80-901660-1-6.
VÁLKOVÁ, Libuše; VYSKOČILOVÁ, Eva. Hlas individuality: Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU, Divadelní fakulta, Ústav pro výzkum a studium autorského herectví, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 2005. 120 s. ISBN 80-7331-034-1.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
exercises, classes
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on activity in exercises and in class.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova - kombinované (Bc.) (compulsory subject)