AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDY PLANS

Pedagogy and Psychology of Dramatic Playing 2

Subject is not scheduled Not scheduled
Code Completion Credits Range Language Instruction Semester
205PHY2 Z 2 15/S Czech summer
Subject guarantor:
Name of lecturer(s):
Learning outcomes of the course unit:

1. Students explain the concept of vividness, theatricality, drama, educational principle - education systems working with drama - the expressive action of an activity.

2. Students understand the theory and practical foundation of the education instruments of drma education (particularly the pedagogical aspect of drama games) and demonstrate that understanding in the solving of theory problems and practical activities.

3. Students use this understanding for practicual use of the personality, social skills and moral actions developing the drama game potential.

Mode of study:

Discussion, evocation experience, practical exercises, communication games and simulations, presentation, observation training and analysis of stage behaviour videos.

Prerequisites and co-requisites:

Previous instruction in this subject.

Recommended optional programme components:

No prerequisites.

Course contents:

1. Theatre, drama education and vividness-theatricality-drama

2. Vividness and drama as a manifestation of everyday existence

3. Scenology and Scenological behaviour, social science of performance, drama-social psychology

4. Vividness/theatricality and drama as educational principles

5. Practical research into personality development activities from the viewpoint of the application of different types and layers of vividness - theatricality and drama.

6. Educational systems using stage, respectively, theatre drama acting as an educational tool (as the main consideration of drama education)

Recommended or required reading:

BRAUN, K. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav-Městská knihovna-AMU-JAMU, 1993. 171 s. ISBN 80-70008-037-X.

CAILLOIS, R. Hry a lidé. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 215 s. ISBN 80-902482-2-5

CÍSAŘ, J. Člověk v situaci. Praha: Institut sociálních vztahů, 2000. 144 s. ISBN 80-85866-67-6

GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo. Praha: Studio Ypsilon, 1999. 248 s. ISBN 80-902482-4-1

MACHKOVÁ, E. Úvod do studia dramatické výchovy.2. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2007. 200 s. ISBN 80-7068-103-9.

MORGAN, N., SAXTON, J. Vyučování dramatu. Hlava plná nápadů. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4

VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 2. vydání.

Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 80-247186-5-0

VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů). Praha: ISV nakladatelství, 1999. 84 s. ISBN 80-85866-40-4

VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování. I, II, III. Disk, 26, 2008, s. 111-131; Disk, 27, 2009, s. 73-91; Disk, 28, 2009, s. 104-121. ISSN 1213-8665

VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006, 226 s. ISBN 80-239-4908-X

VALENTA, J. Scénování v situacích ?běžné každodennosti? (Ke kriteriím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk, 30, 2009, s. 59-71. ISSN 1213-8665

VALENTA, J. Maska a tvář. Disk, 32, 2010, s. 107-115 ISSN 1213-8665

VALENTA, M. Dramaterapie. 2. vyd. Praha: Portál, 2001. 150 s. ISBN 80-7178-586-5

VOSTRÝ, J. Herectví v životě a herectví na scéně (scénologie chování). [online] Praha : DAMU 2008. Dostupný na: http://www.damu.cz/umeni-veda-vyzkum/ustavy/ustav-dramaticke-a-scenicke-tvorby-damu/herectvi-v-zivote-a-herectvi-na-scene-scenologie-chovani/

VOSTRÝ, J. O hercích a herectví. Praha: Achát 1998. 274 s. ISBN 80-902221-7-X

VOSTRÝ, J. Scéna a scéničnost v době všeobecné scénovanosti, Disk, 15, 2006, s. 6-18.

VOSTRÝ, J. Scénické působení a zrcadlové neurony, Disk. 28, 2009, s. 7- 28.

VOSTRÝ, J. Scénický smysl a dramatický cit, Disk, 19, 2007, s. 7-18.

Planned learning activities and teaching methods:

exercises, course, discussions.

Assessment methods and criteria:

The condition for successful completion of the course is; participation.

A basic knowledge of theory and a practical bearing in the issues of the educational potential of the aforementioned.

Completion of analysis of selected methods. Further participation.

Course web page:
http://www.scénologie.cz http://pedagogika.ff.cuni.cz ─ Odkazy ─ OSV
Note:
Further information:
No schedule has been prepared for this course
The subject is a part of the following study plans:
Generated on 2013-06-03
Updates of the above given information can be found at http://sp.amu.cz/en/predmet205PHY2.html