Communication and Semiotics of Behavior 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205PSC1 | Z | 1 | 30/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
1. Students will have a practical understanding of and be able to explain the relationship between communication phenomena (see content below) (theatre and communication; drama education and communication; personality and communication; education and communication).
2. Students will consider themselves in common communication models, communication skills and social-educational skills and be able to verbally express reflections upon them.
3. Explain the foundations of human behaviour and indicative forms.
4. Broadening of receptive communication behaviour skills as a collection of signs and effectively interpret them; constitute communication behaviour as a collection of defined and undefined signs for interpretation and present those skills.
- Mode of study:
-
Discussions, evocation experience, practical exercises, communications acting and simulations, presentation.
- Prerequisites and co-requisites:
-
Basic drama acting experience.
- Recommended optional programme components:
-
No prerequisites.
- Course contents:
-
1. Contact between drama/theatre - drama education - communication manifestations.
2. Informational-relational, theatrical-drama and educational relations of communications and drama education.
3. Communication and I, Non-specific vividness in my communication and I.
4. Semiotic behaviour, a glimpse into behavioural sciences and human ethology.
5. Methodology of everyday readings of behavioural a communication signs.
- Recommended or required reading:
-
FRAŇKOVÁ, Slávka; KLEIN, Zdeněk. Úvod do etologie člověka. Praha: HZ, 1997. 194 s. ISBN 80-86009-15-7.
KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme: Kapitoly z psychologie sociální komunikace. Praha: Svoboda, 1988. 236 s. Členská knižnice.
MüLLEROVÁ, Olga; HOFFMANNOVÁ, Jana. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. 96 s. ISBN 80-85804-29-8.
OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro sémiotiku: Ne zcela úspěšný pokus o encyklopedické heslo semiotika divadla. Brno: Nakladatelství ?G? hudba a divadlo, 1992. 224 s. ISBN 80-901112-0-3.
VALENTA, Josef. Manuál k tréninku řeči lidského těla: (didaktika neverbální komunikace). Praha: AISIS, 2004. 260 s. Ed. Dokážu to? ISBN 80-239-2575-X
---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3., upr. vyd. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
---. Učíme (se) komunikovat. 2. vyd. Kladno: AISIS, 2010, 216 s. ISBN 978-80-904071-5-2
VÁVRA, Vlastimil V. Mluvíme beze slov. Praha: Panorama, 1990. 312 s. ISBN 80-7038-128-0.
VELTRUSKÝ, Jiří. Příspěvky k teorii divadla. Praha: Divadelní ústav; Praha: DAMU, 1994. 272 s. ISBN 80-7008-046-9.
VOSTRÝ, Jaroslav. Předpoklady hereckého projevu. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, 1991. 146 s.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 264 s. ISBN 80-7178-291-2.
VYSKOČILOVÁ, Eva; SLAVÍKOVÁ, Eva (eds.). Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: sborník z konference 14. a 15. 10. 1999: výstup grantu Ministerstva kultury ČR č. 827/99. Praha: AMU, 2000. 182 s. ISBN 80-85883-50-3.
WILSON, Edward Osborne. O lidské přirozenosti: máme svobodnou vůli, nebo je naše chování řízeno genetickým kódem? Přel. Eduard Bakalář a Zdeněk Urban. Praha: Lidové noviny, 1993. 248 s. Edice 21, sv. 2. Přel. z: On Human Nature. ISBN 80-7106-076-3.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
exercises, seminar, discussions
- Assessment methods and criteria:
-
The conditions for successful completion of the course are: active participation; according to the orientation of the group in the topic, a completed written work (each student - one significant communication topic).
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova (Mgr.) (compulsory subject)