Theory of Drama in Education 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
205TDV1 | ZK | 2 | 28/S | Czech | summer |
- Subject guarantor:
- Name of lecturer(s):
- Learning outcomes of the course unit:
-
1. To open a path for the students to a greater understanding of the relationships, grounds and effects of the drama training profession.
2. To develop abilities in formulating verbally and in writing theory knowledge in the study, define the basic concepts.
3. Systemize awareness of drama training and related fields.
- Mode of study:
-
Discussion, analyses of texts and samples on various media, group work.
- Prerequisites and co-requisites:
-
1. Analytical skills and consideration.
2. Thorough knowledge of curricular documentation.
3. Study of fundamental drama training literature.
- Recommended optional programme components:
-
No elective requirements.
- Course contents:
-
This course focuses on the learning of basic drama training theory issues, active management in the application of practical knowledge and its generalization. The course is taught through classes, the focus being the presentation and discussion of course topical papers.
- Drama training as a system.
- The relation of drama training to other disciplines.
- Educational-psychological knowledge in drama training.
- The theatre and drama as a source of content and methods for drama training.
- Special issues of other disciplines and drama training.
- Seminar paper.
- Recommended or required reading:
-
CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Přel. Nina Vangeli. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1998. 216 s. Přel. z: Les Jeux et les Hommes. ISBN 80-902482-2-5.
FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Přel. Miroslav Petříček. Praha: Český spisovatel, 1993. 272 s. Přel. z: Spiel als Weltsymbol. ISBN 80-202-0410-5.
---. Oáza štěstí. Přel. Jiří Černý a Věra Koubová. Praha: Mladá fronta, 1992. 64 s. Edice Váhy, sv. 6. Přel. z: Oase des Glücks, Der Garten Epikurs. ISBN 80-204-0224-1.
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Přel. M. Bílková. Praha: Columbus, 1997. 352 s. Přel. z: Emotional Intelligence. ISBN ISBN 80-85928-48-5.
HLAVSA, Jaroslav; HAVLÍNOVÁ, Miluše; KLICPEROVÁ, Martina; MACHKOVÁ, Eva ; BAKALÁŘ, Eduard; HALÍK, Tomáš; HOLEYŠOVSKÝ, Jan; CHALOUPKA, Otakar; SLEPIČKA, Pavel; VIEWEGH, Josef. Psychologické metody výchovy k tvořivosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 192 s.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o původu kultury ve hře. Přel. Jaroslav Vácha. Praha: Mladá fronta, 1971. 228 s. Edice Ypsilon, sv. 13. Přel. z: Homo ludens.
HYVNAR, Jan. Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000. 296 s. ISBN 80-86102-07-6.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa; PROVAZNÍK, Jaroslav; BLÁHOVÁ, Krista; SVOBODOVÁ, Radka; TOMKOVÁ; Anna. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum, 1998. 224 s. ISBN 80-7184-756-9.
LUKAVSKÝ, Radovan. Stanislavského metoda herecké práce. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 156 s.
MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.
MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. 2., upravené vyd. Praha: NIPOS, 2007. 198 s. ISBN 978-80-7068-207-4.
MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Přel. Jarmila Milnerová. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.
PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním: Dramatická výchova na přelomu tisíciletí. Příspěvky z konference o dramatické výchově, kterou roku 2007 uspořádaly katedra výchovné dramatiky Divadelní fakulty Akademie múzických umění v Praze a Sdružení pro tvořivou dramatiku. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s katedrou výchovné dramatiky DAMU, 2008. 220 s. ISBN 978-80-903901-2-6.
---. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. 164 s. ISBN 80-901660-4-0.
SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2007. 328 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Brno JAMU, 2005. 194 s. ed. Výběrová řada doktorských prací. ISBN 80-86928-10-1.
ŠPALKOVÁ, Dominika. Hra, herectví a děti: Některé zdroje, podmínky a možnosti dětského dramatického projevu v konfrontaci s prvky herectví. Praha, 2002. 71 s. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky: Hraní rolí ve výchově a vyučování (s hlavním zřetelem k výchovné dramatice). Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí (dětí a dospělých). 1995. Praha: ISV nakladatelství, 1995. 200 s. ISBN 80-85866-06-4.
---. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1.
ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987 [1931]. 416 s.
- Planned learning activities and teaching methods:
-
lecture, classes
- Assessment methods and criteria:
-
Credit is awarded based on:
- class participation
- a presentation based on the studied literature and resources
- completion of the course paper.
During the semester independent readings and participation in class discussions is required.
- Course web page:
- Note:
- Further information:
- No schedule has been prepared for this course
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dramatická výchova (Mgr.) (compulsory subject)