Contemporary World Documentary Film 1
Code | Completion | Credits | Range | Language Instruction | Semester |
---|---|---|---|---|---|
303SZDF1 | Z | 2 | 3/T | Czech | winter |
- Subject guarantor:
- Petr KUBICA
- Name of lecturer(s):
- Petr KUBICA
- Learning outcomes of the course unit:
- Mode of study:
- Prerequisites and co-requisites:
- Recommended optional programme components:
- Course contents:
-
Myšlenkově, tématicky a žánrově rozmanité jsou filmy, které přináší seminář Současný světový dokumentární film. Studentům nabízí filmy, které v rámci jednoho roku podstatně zasahují do vývoje dokumentární kinematografie. Jeho náplň určuje právě přítomný čas; prostá aktuálnost snímků ovšem nevylučuje, že promítané filmy jsou díly významnými, překračujícími čas i prostor svého vzniku. Výběr dokumentů z širokého řečiště každoroční světové produkce není jen dílem náhody a osobního vkusu. Pevným a nesporným kritériem pro výběr je klasifikace, která pružně odráží dobový divácký vkus, reprezentovaný v čase jednotlivými oceněními okruhu světových filmových festivalů. Výběr filmu na festival, popřípadě jeho cirkulace na více z nich, a následně volba jednotlivých porot jsou dostatečným impulsem pro vůli seznámit se s konkrétním dílem. Ke kritériu existence díla ve veřejném prostoru prostřednictvím národních či mezinárodních festivalů se přidružuje vědomí o dalších filmech díky recenzím a polemikám v odborném tisku. V neposlední řadě hraje ve výběru filmu roli dramaturgická zkušenost pedagoga. Oproti analytickému semináři (Vybraná díla světového dokumentu) je základem semináře Současný světový dokumentární film společné promítání filmu, při němž se setkávají minimálně tři ročníky katedry (filmy se neopakují). V úvodní charakteristice je film zařazen do souvislosti autorovy tvorby, do příslušné národní produkce, ale šířeji i do kinematografie světové. Po shlédnutí následuje moderovaná diskuse: esence bezprostředních reakcí, často emocionální, subjektivní a v mnohém nahodilé hledání smyslu díla. Kolektivní výklad díla se opírá o přesvědčení, že je třeba představit dokument jako svébytný umělecký útvar, otevírající se jen v té míře, v jaké je vnímán aktivitou diváka, studenta dokumentární režie. Recepce vybraného filmu pak dozní v eseji, který je kromě účasti základním předpokladem udělení zápočtu. Přílohou je soupis vybraných festivalů, jejichž dramaturgická struktura je jedním z východisek výběru dokumentárních filmů pro seminář.
- Recommended or required reading:
- Planned learning activities and teaching methods:
- Assessment methods and criteria:
- Course web page:
- Note:
- Schedule for winter semester 2012/2013:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Mon Tue Fri Thu Fri Date Day Time Tutor Location Notes No. of paralel Tue 12:20–14:45 KUBICA P. Učebna KDT
Lažanský palácpřednášková par. 1 - Schedule for summer semester 2012/2013:
- The schedule has not yet been prepared
- The subject is a part of the following study plans:
-
- Dokumentární tvorba - bakalář (qualification subject)