AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Dramatická výchova (8203T007)

magisterský obor

Požadavky na přijetí:

Úspěšné složení bakalářských zkoušek oboru Dramatická výchova na DAMU nebo oboru Divadlo a výchova na JAMU, případně bakalářských zkoušek oborů zaměřených na edukaci nebo dramatické umění a získání osvědčení o absolvování akreditovaného kurzu CŽV organizovaném katedrou výchovné dramatiky DAMU, které doplňuje vstupní profil uchazeče o magisterské studium o znalosti, dovednosti a způsobilosti požadované před vstupem studenta do magisterského studia. Při přijímacím řízení je zjišťován přehled o oboru na základě odborné literatury, schopnost dramaturgické, režijní a pedagogické práce na základě předložené dramaturgicko-režijní koncepce podle dramatického textu.

Požadavky na uznání předchozího vzdělání:

Postup uznávání na AMU se řídí články č. 89 a č. 90 Zákona o vysokých školách č. 111/1998 Sb. v platném znění a Studijním a zkušebním řádem AMU (články 8, 14, 18).

Kvalifikační požadavky a předpisy:

Ukončené vysokoškolské vzdělání ve studijním programu bakalářském v oboru dramatická výchova na DAMU nebo oboru Divadlo a výchova na JAMU, případně oborů zaměřených na edukaci nebo dramatické umění a získání osvědčení o absolvování akreditovaného kurzu CŽV organizovaném katedrou výchovné dramatiky DAMU.

Předpisy: Český vzdělávací systém je upraven Zákonem o vysokých školách v platném znění (zákon č. 111/1998 Sb.) a vnitřními předpisy Akademie múzických umění v Praze.

Profil oboru:

Magisterský stupeň prohlubuje okruhy učiva studované ve stupni bakalářském a obohacuje je zejména o další metodické učivo, ale především rozvíjí a systematizuje dovednosti a poznatky týkající se divadelní průpravy a učitelských kompetencí. Dále je věnována pozornost předmětům zaměřeným na teorii a historii, příp. též kritiku dramatické výchovy a dětského divadla a přednesu a speciálním oblastem nebo tématům oboru: divadlo ve výchově a vzdělávání a jiné typy interaktivních nebo paradivadelních aktivit, divadlo pro děti, divadelní aktivity a edukace prostředictvím divadelních/dramatických aktivit při práci s jinými než dětskými účastníky.Paralelně s tím jsou posluchači postupně uváděni do problematiky praktické práce se skupinou dětí a mladých. Práce s dětmi nebo mládeží je završena přípravou samostatného tvůrčího projektu s vlastní dětskou nebo středoškolskou skupinou, případně se skupinou dospělých, která je vedena s edukačními cíli.

Hlavní výsledky učení:

Zná současný stav oboru, s hlubokou mírou porozumění charakterizuje specifika práce a metodiku několika současných osobností oboru, inspiruje se jí a porovnává ji se svou vlastní metodikou.

Má hluboké znalosti z historie a teorie oboru. Rozumí vývoji dramatické výchovy v souvislosti s vývojem pojetí dítěte, vzdělávání.

Kromě hluboké znalosti teorie, historie a didaktiky dramatické výchovy a dětského divadla má vědomosti zejména z oblasti teatrologie, estetické výchovy, pedagogiky, psychologie a dokáže vyhledávat informace týkající se těchto oblastí, umí zvážit význam daného jevu pro výchovu a jeho transformovatelnost do podoby dramatickovýchovné akce.

Absolvent oboru je schopen samostatně plánovat, uskutečňovat a hodnotit umělecko-výchovný proces. Ve složce pedagogicko-psychologického vzdělání je schopen chápat a uskutečňovat výchovu jako systém, který je vnitřně strukturovaný a který je zároveň součástí sítě jiných společenských systémů, je schopen vidět jako centrální prvek tohoto systému žáka nebo aktivního účastníka, je schopen reflektovat sebe jako učitele a reflektovat fungování procesu výchovy a vzdělávání.

Je schopen samostatně plánovat, vést a vyhodnotit rozsáhlý dramatickovýchovný nebo inscenační projekt zejména s dětmi, mládeží, ale i s dospělými účastníky.

Je schopen vymezit oborový výzkumný problém, použít problému a cíli odpovídající výzkumné metody, výzkum samostatně realizovat a vyhodnotit. Přináší do oboru nové původní informace opřené o odborně reflektovanou praxi a výzkum.

Je schopen argumentačně obhájit místo dramatické výchovy v současném vzdělávání, je připraven vytvářet koncepční materiály na úrovni instituce (např. koncepci zavedení předmětu Dramatická výchova na konkrétní ZŠ nebo Dramatického oboru na konkrétní SŠ) do kurikula školy a přijmout odpovědnost za jejich realizaci.

Profil absolventa magisterského studia v sobě zahrnuje úrovně odborných znalostí, dovedností a obecných způsobilostí získané předcházejícím studiem především bakalářského stupně studijního programu.

Profesní profil absolventů s příklady:

Cílem studia je vybavit posluchače takovými vědomostmi a dovednostmi a rozvinout jejich osobnostní a talentové předpoklady, aby byli schopni poučeně a kvalifikovaně pracovat se svými svěřenci na divadelním nebo přednesovém tvaru a využívat dramatickou výchovu ve své práci s dětmi a mládeží ve vyučování na různých stupních vzdělávání i v zařízeních zaměřených na volný čas, v edukační práci prostřednictvím divadelního/dramatického umění i s jinými než dětskými skupinami účastníků.

Profesní uplatnění absolventa: MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ, CVČ/DDM a další vzdělávací instituce -pedagog volnočasových aktivit i předmětů, které jsou součástí povinného kurikula konkrétní instituce - učitel dramatické výchovy, literárně-dramatického oboru, učitel dramatického oboru a předmětů, oborů a oblastí souvisejících. Dále jako lektor vzdělávacích programů v muzeích, galeriích, knihovnách, dramacentrech apod.

Přístup k dalšímu vzdělávání:

Studium doktorského programu oboru Teorie a praxe divadelní tvorby.

Organizace a pravidla zkoušek, hodnocení a hodnocení (známkování):

Formami kontroly studia jsou zápočet a zkouška, stanovené studijními plány.

Student má právo na dva opravné termíny. Neuspěje-li ani v těchto případech, může mu výjimečně děkan povolit třetí opravný, tzv. děkanský termín. Děkanský termín je zkouška komisionální, které se zúčastní děkan nebo jím pověřený proděkan. U hlavních předmětů a u klauzurních zkoušek není přípustný opravný termín.

Zápočet je neklasifikovaná forma kontroly studia. Uděluje se za splnění povinností stanovených pro jednotlivé předměty a zapisuje do informačního systému slovem Započteno (Z). Zkouška je klasifikovaná forma kontroly studia, jíž se prověřují vědomosti i míra tvořivosti v příslušném předmětu. Muže být praktická, písemná, ústní, nebo kombinovaná.

Zkoušky jsou klasifikovány podle stupnice A, B, C, D, E, F.

Požadavky pro úspěšné absolvování:

Student splní požadavky odpovídající studijnímu plánu.

Student složí státní závěrečnou zkoušku.

Státní magisterská zkouška z oboru Dramatická výchova má tyto části:

1. Diplomová práce a její obhajoba.

2. Didaktika dramatické výchovy (včetně obhajoby samostatného tvůrčího projektu).

3. Teorie a historie dramatických umění (kromě obecné a české historie divadla se otázky týkají všech aspektů divadelního umění ve vztahu k dramatické výchově, např. divadelnosti a dramatičnosti, dramatické situace, improvizace a interpretace, problematiky dětského hráčství a herectví atd.).

4. Teorie a historie dramatické výchovy, pedagogika a psychologie (otázky jsou zaměřeny na všechny oblasti dramatické výchovy a aspekty jejího zkoumání, zejména na vztahy mezi divadlem, psychologií a pedagogikou, především na problematiku hry a hraní rolí, na osobnost pedagoga dramatické výchovy a na charakter dramatickovýchovného procesu a jeho různé typy, cíle a metody).

Podmínkou připuštění k magisterským zkouškám je zejména realizace samostatného tvůrčího projektu, jehož obhajoba je součástí státní zkoušky (v rámci zkoušky z didaktiky dramatické výchovy).

Forma studia:
prezenční / kombinované
Garant oboru:
Radek MARUŠÁK
Obor je součástí studijního programu:
Studijní plány oboru:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/obor8203T007.html