AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Interpretace barokní hudby 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
104IB2 ZK 1 1/T česky letní
Garant předmětu:
Ivana BAŽANTOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Ivana BAŽANTOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je získání konkrétních znalostí jednotlivých kapitol a parametrů, které se podílejí na řešení dobové interpretace, a to: základní přístup, orientace v epoše, stylu, přístup ke komponovanému dílu a jeho interpretaci, dílčí vhled do literatury dobové (pramenné) i soudobé, ovládnutí základních pojmů, jejich obsah, seznámení s regionálními, stylovými aj. odlišnostmi a s odlišnostmi týkajícími se klávesové literatury a hudby.

Forma studia:

Přednášení, diskuse, poslechy, práce s partiturami, zadávání drobných úkolů jako příprava pro interpretační realizaci.

Předpoklady a další požadavky:

Test - věcné odpovědi, termíny, návrhy konkrétní realice (artkulace, rytmické změny

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.

Obsah kurzu:

Stručná osnova předmětu:

2)(pokračování)Tempo a jeho kategorie, taktová označení a jejich význam, zápis rytmu, měření času, tempo ordinário a tempo giusto, tempo rubato, tance a jejich charakteristiky, beztaktová preludia.

3)Franc. jeu inégal, tečkované rytmy, přízvuk rytmický a výrazový, obvyklé změny rytmu, neobvyklé jevy.

4)Artikulace a frázování (význam obloučků a dalších znaků, obvyklá řešení ap.)

5)Prstoklady

6)Dynamika zapsaná a nezapsaná, práce s ní.

7)Italské diminuce - komparace dobových pramenů, základ ornamentiky.

Sylabus předmětu:

Vývoj a samozřejmosti dobové praxe a hlavně podmínky jejich osvojování nevyžadovaly v baroku tak detailní zápis interpretačních pokynů, které postupně sílily až se změnou společenského a estetického řádu kolem poloviny 18. století a rostly subjektivní individualizací projevu v romantismu, ale částečně i v době tzv. stylu Empfindsamkeit. Proto je obtížnější řešení jak rytmické, někdy i metrické stránky barokní hudby, ale i artikulace, frázování, akcentace aj. prvků, protože je k nim třeba daleko širšího vhledu a pochopení výrazu barokní hudby než u mnohých stylů pozdějších epoch. Otázka artikulace je zejména v klávesové hudbě navázána na řešení prstokladu. I zde je možné se opřít o dobové požadavky. Opět však rozhoduje znalost dobové „řeči a výslovnosti“.

Požadavky proměn rytmického zápisu sledujeme od konce 16. století ve španělských, italských (Caccini) a zejména francouzských pramenech (jeu inégal). Možnost variabilního zacházení s tečkovaným rytmem nebo se zápisem i rovných drobnějších hodnot je závislé na taktu, slovních nebo artikulačních pokynech nebo nemusí být vůbec zapsány a jsou z jiného ohledu (žánru, stylu apod.) samozřejmostí.

Obávaná kapitola ornamentiky vyžaduje cit pro výraz a smysl dílčích skladebných komponentů, aby jejich realizace nebyla proti smyslu hudby. Zároveň volnost v oblasti willkürliche Manieren vyžaduje fantasii a specifickou technickou zdatnost. K pochopení zdroje této virtuózní ornamentiky je potřeba znát princip italských diminucí (nástrojových i vokálních), pro ornamentiku wesentliche Manieren pak určitou typologii značek, která je však dobově i regionálně proměnlivá. Množina znaků a možností má však své obecné zákonitosti a vyhraněné typy, jejichž znalost usnadní orientaci v této problematice.Vrcholné a pozdní baroko je pak zřetězením všech možných vlivů a typů ornamentiky. Tato kapitola pokračuje i v dalším semestru IB3.

Doporučená nebo povinná literatura:

Literatura předmětu:

Česká a slovenská

BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002

BUKOFZER, Manfred, Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986

DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958

KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005

MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000

QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990

RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981

RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN

Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4

Cizojazyčná

Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie

The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998

AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien

DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989

-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982

FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987

FROTSCHER, Gothold, Aufführungspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)

HAAS, Robert, Aufführungspraxis der Musik, 2. vyd. Paperback, Laaber, Regensburg 1979

HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter

LAUKVIK, Jon, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter 1990

LINDE, Hans-Martin, Kleine Anleitung zum Verzieren alter Musik, Schott, Mainz 1978

LOHMANN, Ludger, Studien zu Artikulationsproblemen bei den Tasteninstrumenten des 16. - 18. Jahrhunderts, Gustav Bosse Verlag, Regensburg 1982

MATTHESON, Johann, Der vollkomenne Capelmeister, 1739, Faksimile (2. vyd.) Bärenreiter, Kassel, 1969

Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994

MERTIN, Josef, Alte Musik - Wege zur Aufführungspraxis,Lafite, Wien 1978

MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993

NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978

REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988

SCHMITZ, Hans-Peter, Die Kunst der Verziehrung im 18. Jahrhundert, 4. vydání, Bärenreiter, Kassel 1983

SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971

TAUBERT, Karl Heinz, Höfosche Tänze: ihre Geschichte und Choreographie (s notovou přílohou pro klávesové nástroje), Schottt, Mainz, roč. neuveden

VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Allembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška včetně odborných cvičení.

Hodnoticí metody a kritéria:

LS - malý písemný test některých základních pojmů z probrané látky + ústní rozprava nad předloženou notovou ukázkou.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nesjou.

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet104IB2.html