Interpretace barokní hudby 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
104IB3 | Z | 1 | 1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Ivana BAŽANTOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Získání uceleného pohledu na vývoj ornamentiky, jejího opodstatnění v hudebním vyjadřování v průběhu dané epochy a praktické ozkoušení vlastního řešení v předkládaných příkladech v komparaci s původním zněním.
- Forma studia:
-
Řízený dialog, praktické analýzy ornamentiky a jejich příprava za použití dobových pokynů k interpretaci, živá interpretace.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Praktické dovednosti hry na klávesový (eventuálně jiný) nástroj.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Rozprava nad řešením skladby, hrané v hlavním oboru.
- Obsah kurzu:
-
Stručná osnova předmětu:
8)Ornamentika, její úloha a funkce, sledování jejího vývoje v průběhu baroka v jednotlivých zemích
9)Tóninové charakteristiky.
Sylabus předmětu:
Obávaná kapitola ornamentiky vyžaduje cit pro výraz a smysl dílčích skladebných komponentů, aby realizace na nich navázané ornamentiky nebyla proti výrazu hudby. Zároveň volnost v oblasti tzv. willkürliche Manieren vyžaduje fantasii a specifickou technickou zdatnost, ale také znalost dobových (stylových) obratů. K pochopení zdroje této virtuózní ornamentiky je potřeba znát princip italských diminucí (nástrojových i vokálních), dílem i barokních hudebně rétorických figur, pro ornamentiku tzv. wesentliche Manieren pak určitou typologii značek, která je však dobově i regionálně proměnlivá. Množina znaků a možností má však své obecné zákonitosti a vyhraněné typy, jejichž znalost usnadní orientaci v této problematice. Vrcholné a pozdní baroko je pak zřetězením všech možných vlivů a typů ornamentiky.
Tóninové charakteristiky mají někdy jistou vazbu k výrazu skladby, jindy jsou závislé na ladícím systému, jindy na typu nástroje nebo na individuálním kódu skladatele. Baroko v tom navazuje na tendence modálních charakteristik, těm modernějším barokním se věnuje poměrně velké množství teoretiků i skladatelů té doby. K tomu se váže i charakteristika souzvuků a intervalů.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Literatura předmětu:
Česká a slovenská
BACH, Carl Philippe Emanuel, Úvaha o správném způsobu hry na klavír, Paido Brno 2002
BUKOFZER, Manfred, Hudba v období baroka, Opus Bratislava 1986
DOLMETSCH, Arnold, Interpretace hudby 17. a 18. století, SNKLHU, Praha 1958
KAZÁROVÁ, Helena, Barokní taneční formy, AMU 2005
MOZART, Leopold, Leopolda Mozarta, velkoknížecího salcburského vicekapelníka důkladná škola na housle, Praha 2000
QUANTZ, Johann Joachim, Pokus o návod jak hrát na příčnou flétnu, Supraphon, Praha 1990
RUMLOVÁ, Gabriela, Historické tance XV. - XVII. století, skriptum AMU, SPN 1981
RŮŽIČKOVÁ, Zuzana, Interpretační praxe ?, skriptum AMU, SPN
Slovenská hudba. Revue pre hudobnú kultúru. Antologia renesancia a barok, roč.XX, rok 1994, číslo 3-4
Cizojazyčná
Hudební encyklopedie MGG a Grove - příslušná hesla vypracovaná nejlepšími světovými odborníky v oblasti hudební teorie a historie
The Companion to Baroque Music, Ed. J. A. Sadie, Oxford University Press 1998
AHLGRIMM, Isolde, Manuale der Orgel- und Cembalotechnik, L. Doblinger 1982 Wien
DONINGTON, Robert, Interpretation of Early Music, Faber - Faber, London 1963, New Version London 1989
-Style and Performance. A Handbook, Faber Music 1982
FERGUSON, Howard, Keyboard Interpretation from the 14th to the 19th Century, Oxford University Press, London 1975, 1987
FROTSCHER, Gothold, Aufführungspraxis alter Musik Heinrichshofen, Wilhelmshaven 1971 (a další)
HAAS, Robert, Aufführungspraxis der Musik, 2. vyd. Paperback, Laaber, Regensburg 1979
HARICH-SCHNEIDER, Eta, Die Kunst des Cembalo Spiels, Bärenreiter
LAUKVIK, Jon, Orgelschule zur historischen Aufführungspraxis, Bärenreiter 1990
LINDE, Hans-Martin, Kleine Anleitung zum Verzieren alter Musik, Schott, Mainz 1978
LOHMANN, Ludger, Studien zu Artikulationsproblemen bei den Tasteninstrumenten des 16. - 18. Jahrhunderts, Gustav Bosse Verlag, Regensburg 1982
MATTHESON, Johann, Der vollkomenne Capelmeister, 1739, Faksimile (2. vyd.) Bärenreiter, Kassel, 1969
Grosse-Generalbass-Schule oder: Der exemplarischen Organisten-Probe II/1731, Georg Olms Verlag, Hildesheim 1994
MERTIN, Josef, Alte Musik - Wege zur Aufführungspraxis,Lafite, Wien 1978
MIEHLING, Klaus, Das Tempo in der Musik von Barock und Vorklassik, Florian Noetzel Verlag, Wilhelmshaven 1993
NEUMANN, Friderik, Ornamentation in Baroque and Post-Baroque Music, Princeton 1978
REIDEMEISTER, Peter, Historische Aufführungspraxis. Eine Einführung, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 1988
SCHMITZ, Hans-Peter, Die Kunst der Verziehrung im 18. Jahrhundert, 4. vydání, Bärenreiter, Kassel 1983
SCHOTT, Howard, Cembalo spielen, Artemis Verlag, München/Zürich 1983, anglický original Faber-Faber, London 1971
TAUBERT, Karl Heinz, Höfosche Tänze: ihre Geschichte und Choreographie (s notovou přílohou pro klávesové nástroje), Schottt, Mainz, roč. neuveden
VEILHAN, Jean-Claude, Die Musik des Barock und ihre Regeln für alle Instrumente nach Bach, Brossard, Couperin, Hotteterre, Monteclair, Quantz, Rameau, d´Allembert, Rousseau u.a., Alphonse Leduc, Paris 1982
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Odborné cvičení kombinované přednáškou
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
1. Aktivní účasti při řešení zadaných úkolů
2. Vypracování testu k tématu ornamentika
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nesjou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Varhany (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Cembalo (Bc) (povinný předmět další)