AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Hra na klarinet in Es 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
106KRE3 Z 1 1/T česky zimní
Garant předmětu:
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jiří HLAVÁČ, Vlastimil MAREŠ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Předmět postupně vybaví studenta všemi schopnostmi a vědomostmi, které při hře na Es klarinet bude potřebovat. Předmět se orientuje na orchestrální literaturu , převážně na sólové party Es klarinetu. Je kladen důraz i na sólovou literaturu s klavírem či jiným komorním uskupením. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu. Es klarinet je velmi exponován v symfonické, ale i operní tvorbě. V tomto předmětu jsou procvičovány nejdůležitější sóla nástroje v orchestrální literatuře.

Forma studia:

Soustavná pódiová praxe v rámci sólových kreací, komorních souborů a menších, či symfonických orchestrů. Pravidelná prezentace v rámci interpretačních seminářů a přehrávek jednotlivých nástrojových tříd.

Předpoklady a další požadavky:

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů

Obsah kurzu:

Es klarinet je nástroj mnoha hudebních uskupení. Tento nástroj je značně používán v orchestrech, sólově a dnes již i v jiných hudebních žánrech. Předmět postupně vybaví studenta všemi schopnostmi a vědomostmi, které při hře na Es klarinet bude potřebovat. Předmět se orientuje na orchestrální literaturu, na sólové party Es klarinetu. Převážná většina klarinetistů volí Es klarinet právě pro jeho uplatnění v orchestru. Es klarinet je velmi exponován v symfonické, ale i operní tvorbě. Proto je dán v tomto předmětu celý prostor orchestrální literatuře. Pro ty, co se o orchestrální hru nezajímají, je přesto podán výklad k jednotlivým orchestrálním partům, ale je pro ně připravena i výuka sólové literatury, literatury s průvodem klavíru či s jiným komorním uskupením. Vzhledem k tomu, že rozdíly ve hře na Es klarinet u studentů mohou být veliké, je vždy volena individuální cesta výuky. Také pohled studenta, proč chce na Es klarinet hrát, je určující pro metodiku předmětu.

Doporučená nebo povinná literatura:

Molter (Becker, H.): Concerto n°1 la m (réd. cl, en ré eu en la 8 pne)

Molter (Becker, H.): Concerte n°2 ré m (réd. cl, en ré eu en ia 8 pne)

Lecail G.: Fantaisie cencertante (Cl. Mib 8 pne)

Marcello (VeXman): Andante et allegro frem sonata in g (Ci. Mib 8 pne)

Massenet (Smim P.): Veise des esprits (CI. Mib 8 pne)

Janáček Leoš: Concertino

Janáček Leoš: Říkadla

Bartholomey Orchesterstudien: Strauss, R. Heft 2 (ClI/II) Till Eulenspiegel, Zarathustra, Don Quixote, Heldenleben, Domestica

Bartholomey Orchesterstudien: Strauss, R Heft 3. (D-,Es-,Bass-Klar.) Macbeth, Tod und verklärung, Till, Zarathustra.

Essberger Orchesterstudien: Strauss, R Heft 1. (CI sib, Re, Mib):Feuersnot-Salome-Elektra-Rosenkavalier

Loetfler Mahler Orchesterstudien: Mahler

Hepp Rohde: Orchester probespiel (Cl.Sib, Mib, Basse)

Janáček Leoš Symfonietta

Janáček Leoš: Taras Bulba

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Průběžná účast studentů v soutěžích komorní hry a v konkurzních řízeních do symfonických a operních orchestrů.

Hodnoticí metody a kritéria:

Výkony studentů se hodnotí po všech stánkách interpretace. Předně je rozebrána skladba, kterou student hrál a jsou na ní demonstrována jednotlivá úskalí interpretace Hodnotí se, jak se student s těmito problémy vyrovnal. Není nepovšimnuta i úroveň konkrétní hry studenta na nástroj, jak po stránce technické, intonační, zvukové, dynamické ale i interpretační.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka:

Pedagogové dbají na prostřídání jednotlivých komorních partů dle zápisu skladatele a na preferenci sólistické i doprovodné složky.

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet106KRE3.html