AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Metodika hry na fagot 1

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
106MFG1 Z 1 2/T česky zimní
Garant předmětu:
František HERMAN, Jiří SEIDL
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
František HERMAN, Jiří SEIDL
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Předmět slouží k metodickému nácviku a osvětlení všech problematik hráče na fagot. Na jednodušších etudách a přednesových skladbách se rozpoznají a definují jednotlivé nástrojové a hráčské problémy, se kterými se student může setkat při své činnosti, jak na poli interpretačním ,tak také na metodicko pedagogickém.

1. Výuka správného dýchání pomocí dechových cvičení

2..a Výuka tvoření tónu, různé metody tvoření nátisku

b Správné postavení rtů- metodický nácvik

c Správné postavení zubů - metodický nácvik

3. Metodika správné práce jazyka při nasazení

4. Metodika správné funkce jazyka při staccatu

5. Metodika držení nástroje, uvolněnosti svalstva a lehkosti celkové koordinace.

Forma studia:

Kontaktní výuka.

Předpoklady a další požadavky:

Nástrojová vybavenost na úrovni odpovídající ročníku studia a profilu studenta a dostatečný hudební archiv.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Komorní literatura v obsazení dua, tria a dalších v kombinaci dechových, smyčcových, klávesových a bicích nástrojů

Obsah kurzu:

Předmět připraví studenty na pedagogickou dráhu na středních školách, konzervatořích.nebo na hudebních školách. Také pomůže studentům pochopit principy hry na fagot v jejich vlastní praktické činnosti.Vzhledem k tomu, že na každém tomto stupni škol je rozdílná úroveň i schopnosti žáků, se metodika zabývá každým stupněm zvlášť. Nejdříve se po metodické stránce proberou všechny atributy hry na fagot přímo na studentově hře. Pak se definují všechny metodické nácviky se studentem.Jedná se o nácvik správného dýchání, tvoření tónu,správného nátisku, prstové techniky, interpretace a znalosti literatury. V tomto předmětu se probírá dech ,tón, nátisk, držení nástroje, uvolněnost svalstva a lehkost v celkové koordinaci. Dech je ve hře na fagot jedním z nejdůležitějších faktorů. Na jeho správném zvládnutí záleží celý další vývoj a možnosti fagotisty. Dech je metodicky i prakticky procvičován pomocí dechových cvičení. S tímto úzce souvisí tvoření tónu. Na dechovou metodiku navazují nátisková cvičení a metodický rozbor správně postavených a určitý tlak působících rtů i horních a spodních zubů. Metodika správné funkce jazyka je rozdělena do dvou oddílů. V prvním se zabývá nasazením, jeho různými druhy a možnostmi, ve druhém pak staccatem, jeho rychlostí délkou a kvalitou.

Doporučená nebo povinná literatura:

Metodika 1-2

Praktické zkušenosti profesorů F. Hermana a J. Seidla

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednášky.

Hodnoticí metody a kritéria:

Hodnotí se iniciativa a tvůrčí přístup.

Webová stránka předmětu:
http://www.hamu.cz/katedry/katedra-dechovych-nastroju
Poznámka:

Studenti získávají potřebné informace z oblasti didaktiky příslušných oborů. Mohou si takto rozšířit své vzdělání o pedagogickou způsobilost.

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet106MFG1.html