Balet po roce 1945/1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107BPV1 | Z | 3 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Předmět se řadí mezi historicky koncipované přednášky, cílem je detailní poznání určité vývojové fáze evrospkého tanečního umění. Předmět doplňuje poznatky získané v přehledových historických přednáškách.
- Forma studia:
-
Přednáška
- Předpoklady a další požadavky:
-
Předpokládá se absolvování přehledových historických přednášek Přehled dějin tance a baletu a Přehled dějin baletu v Čechách.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování předmětu
- Obsah kurzu:
-
Přednáška postupuje ve výkladu baletního dění v jednotlivých eropských zemích v období od konce 2. světové války, zaměřuje se na hlavní centra a osobnosti, typické dobové tendence, mezinárodní interakci dění.
Baletní dění v Německu: Berlín, Mnichov, Stuttgart, Hamburk jako baletní centra; Tatjana Gsovsky, John Cranko, John Neumeier, William Forsythe, Pina Bausch, Johann Kresnik aj.; specifické rysy německého taneního dění, Tanztheater jako zvláštní divadelní taneční forma, hlavní tvůrci, díla;
Baletní dění ve Francii: centra tanečního dění, pařížská Opera, Marseiileský balet, Centrum současného tance; tvorba vůdčích osobností Serge Lifara, Rolanda Petita, Maurice Béjarta, Carolyn Carlson; experimentální taneční scéna;
Baletní dění v Anglii: formování specifické britské taneční scény; Royal Ballet, Ballet Rambert, vývoj tanečního školství, škola Královského baletu a její výukový systém, London School of Contemporary Dance a její přínos pro šíření metody Marthy Graham v Evropě;
Baletní dění v Rusku: forma dramatického baletu a její vliv na pojetí baletu v zemích východního bloku, srovnání baletního dění v Moskvě a Petrohradě, choreografické a interpretační osobnosti (Jurij Grigorovič, Maja Plisecká), soubory (Choreografické miniatury);
Přehled baletního dění v dalších evropských zemích, speciálně v Polsku (Konrád Drzewiecki), Švédsku (rekonstrukce baletu 18. století, Birgit Cullberg a její synové), Maďarsku, Belgii, Holandsku.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
International Encyclopedia of Dance, I-VI, New York, Oxford 1998.
Bremser, Martha ed.: Fifty Contemporary Choreographers, London 1997.
Jordan, Stephanie: Striding Out: Aspects of Contemporary and New Dance in Britain, London 1992.
Bland, Alexander: The Royal Ballet: The First Fifty Years, London 1981.
Thorpe, Edward: Kenneth MacMillan: The Man and the Ballet, London 1985.
Vaughan, David: Frederick Ashton and His Ballets, London 1977.
White, Joan W. ed.: Twentieth-Century Dance in Britain, London 1985.
Woodcock, Sarah C.: The Sadler´s Wells Royal Ballet, London 1991.
Cranko, John: Über den Tanz, Frankfurt 1974.
Koegler, Horst: Stuttgart Ballett, London 1978.
Maack, Rudolf: Tanz in Hamburg: Von Mary Wigman bis John Neumeier, Hamburg 1975.
Regitz, hartmut ed.: Tanz in Deutschland: Ballett seit 1945, berlin 1984.
Dance in France: Choreographers and Companies, Paris 1988.
Krasovskaja, Věra ed.: Sovětskij baletnyj těatr, 1917-1967, Moskva 1976.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:
aktivity na přednáškách
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
V ak. roce 2010/2011 předmět není vyučován.
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Mg) (povinně volitelný předmět)
- Obor Choreografie (Mg) (volitelný předmět)