Dějiny a teorie hudby 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
107DTH4 | ZK | 3 | 1+1/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- Jiřina DVOŘÁKOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jiřina DVOŘÁKOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem studia je získat celistvější a kontinuální přehled z jednotlivých epoch vývoje dějin hudby, znalost biografie a díla konkrétních skladatelů a také představa, jaké formální útvary se pod mnohými názvy hudebních skladeb skrývají.
- Forma studia:
-
Čtení, lektorská činnost.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Absolvování DTH1, DTH 2, DTH 3. Přehled základního historického vývoje slohových epoch, jejich znaků.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Sledování hudebního dění na AMU i ve veřejné koncertní (operní, taneční) nabídce dle svých možností.
- Obsah kurzu:
-
Taneční umění je bezprostředně svázáno s hudbou. Zejména tempo, rytmus, ale i vazba na melodické případně další hudební předivo (frázování, výraz harmonie apod.). Předmět má osvětlit dějinné cesty hudby a jejích vybraných osobností ve spojení s poučením o technických a teoretických jevech, které jsou k vyjádření hudby a jejích dějinných etap nezbytné, s důrazem na aktuální stav užívaných prostředků.
1. Novoromantismus (pokračování):
a) Cesty opery ve Francii, Německu a Itálii
b) Národní školy: Itálie, Francie, Rusko, Rakousko, Skandinávie, Španělsko, Polsko, Británie
c)Romantismus v Českých zemích (národní obrození a rozvinutý romantismus)
2. Pozdní romantismus a hudba přelomu 19. a 20. století
a) Mahler, R. Strauss, M. Reger
b) Impresionismus (Debussy, Ravel, Roussel, Skrjabin) a verismus (Puccini)
3.Pařížská šestka a Stravinskij
4. Hudba 1. poloviny 20. století,
a)2. vídeňská škola
b) Bartók, Hindemith, Prokofjev Šostakovič.
5. Hudba 2. poloviny 20. století - vznik nových skladebných stylů (Stockhausen, Boulez, Cage, Lutoslawski, Penderecki aj.)
6. Česká hudba 20. století (Janáček, Suk, OstrčilJ. Křička, B. Martinů, J. Ježek, A. Hába, M. Kabeláč, K. Slavický, J. Kapr, J. Hanuš, J. Rychlík, K. Husa, P.Eben ad.)
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
SMOLKA, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudba, TOGGA 2001
HRČKOVÁ, Naďa : Dějiny hudby V + VI, Ikar 2006.
TROJAN, Jan: Dějiny opery, Praha 2001
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě:
a) testu (látka romantismu a hudby přelomu 19. a 20. století)
b) ústní zkoušky z hudby 20. století, zahrnující celkový přehled a znalost biografie a díla alespoň dvou vybraných autorů.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 09:00–10:30 DVOŘÁKOVÁ J. Učebna KT 2025
Hartigovský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Pedagogika tance (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Choreografie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Taneční věda (Bc) (povinný předmět další)