AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Metodika klasického tance 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107MK3 Z 4 2+2/T česky zimní
Garant předmětu:
Mahulena KŘENKOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Mahulena KŘENKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Cílem předmětu je rozvíjení didaktických poznatků v oblasti klasického tance, jedná se především o rozbor nových prvků a la barre a au milieu střední etapy výuky (4.-5.ročník). Utváří se schopnost samostatného vedení hodiny klasického tance.

Forma studia:

Předmět navazuje na metodiku klasického tance 2. Obsahuje detailní rozbor prvků klasické taneční techniky střední etapy výuky , tj. 4. a 5. ročníku podle osnov osmileté Taneční konzervatoře. Východiskem výuky je systém Agrippiny Vaganovové. V rámci předmětu studenti hospitují na Tanečních konzervatořích, přípravují diplomní bakalářské práce.

Předpoklady a další požadavky:

Praktická i teoretická znalost metodiky klasického tance základní etapy výuky (1.- 3. ročník).

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

„Nejsou žádné nepovinné nutné složky k absolvování tohoto předmětu“

Obsah kurzu:

Rozbor nových prvků (orientační seznam):

a la barre:

- obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, double frappé en tournant, battement battu, grand rond de jambe jeté, grand fondu, double rond de jambe en l air, développé ballotté, grand temps relevé bez točení i en tournant, pirouettes z V.pozice, z otevřených poloh, pirouettes temps relevé, tours tire bouchon, tour fouetté, développé tombé, grand battement jeté développé, grand battement jeté passé

au millieu:

- všechny základní prvky en tournant: b.tendu, b.jeté, rond de jambe, rond de jambe en l air, b.fondu, b.frappé, petit battement, obraty fouetté, flic-flac bez točení i en tournant, petit pas jeté en tournant, pas tombé, všechny způsoby tour lent (promenade), všechny druhy grand pirouettes, včetně přípravy a preparačního port de bras, pirouettes z grand plié, včetně přípravy, všechny druhy pas de bourré en tournant, soutenu a glissade en tournant, grand temps lié, tours chainés, pirouettes z V.pozice en suit

Na základě osvojení si nových prvků studenti vytvářejí kombinace v rámci střední etapy výuky, které vzájemně rozebírají a hodnotí.

Hudební doprovod ve středních ročnících je rozmanitější než v základní etapě výuky, charakter hudebního rytmu se mění i během cvičení. V základním nácviku, ale zachováváme jednoduchý rytmus. Stále zdůrazňujeme význam hudební preparace, která se v mnoha případech zkracuje a která určuje především tempo cvičení.

Přestože v osobnosti A.Vaganovové nacházíme určující představitelku výukové metody klasického tance, seznamujeme studenty alespoň fakultativně s jinými výukovými systémy, jejichž vznik je spojen s dalšími velkými osobnostmi tance (např. Cecchetti, Bournonville, Balanchine) a srovnáváme jejich odlišnosti.

Na základě hospitací 4. a 5. ročníků tanečních konzervatoří, vznikají v rámci předmětu zajímavé diskuse, ve kterých studenti rozebírají své poznatky, některé následně aplikují ve svém pedagogickém výstupu, či vlastní pedagogické praxi.

Doporučená nebo povinná literatura:

A.Vaganovová: Základy klasického tance, 1980 Praha; N.I. Tarasov: Klasický tanec, 1983 Praha; V. Mejová - N. Bazarovová: Abeceda klasického tance I.-III., 1980 Praha; N. Bazarovová: Abeceda klasického tance IV.-V., 1985 Praha; V. Kostrovická - A. Pisarev: Klasičeskij taněc, 1976 Leningrad; V. Kostrovická: 100 urokov klasičeskogo taňca, 1972 Leningrad; Akademija russkogo baleta A. Vaganovovoj (Klasické taneční osnovy), 2000 Petrohrad.; V. Ždychincová ? O. Pásková: Metodické poznámky ke klasickému tanci I. a II., 1973 Praha; Kolektiv autorů pod vedením G.Lorince: Methodik des klassischen Tanzes, 1975 Berlin; V. Janeček: Metodika klasického tance v umělecké škole (Cecchettiho metoda), 1993 Praha; C. Beaumont - Idzikovský: A Manual of the Theory and Practice of Classical Theatrical Dancing - Cecchetti method, 1932 London; W.Warren: Classical Ballet Technique, 1989 Florida; S. Lifar: Traité de Danse Academique; S. Schorer: Balanchine Technique, 1999 New York; T. Karsavina: Ballet Technique; J. Gabriel: Ballet School; Maria Fay: Mind over body, 1997 London; L. Kirstein: Ballet Alphabet, 1939 New York; G. Grant: Manual and Dictionary of Classical Ballet, 1967 New York; CD-ROM: Ballet on CD-ROM by V.Morgan; Video: Slovník klasického baletu, Balanchine Esseys - SAB (1994 New York); D. Howard - Beginners (1981 New York), Intermediets, M.Fay - Faults, Corrections, Perfections (1990 Londýn), F. Jhung - Basic Ballet ( 2002 New York), B. Fewster - Pointe by Point (1980 Londýn), Bujones in Class (1986 Danzart)

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

metodický nácvik a analýza prvků klasického tance

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

aktivity na přednáškách

schopnosti metodicky pracovat s daným materiálem

prezentace

Zkouška ústní-praktická.

Celkové hodnocení: 30% aktivita 30% metodická práce 30% prezentace 10% zkouška

Webová stránka předmětu:
Výuka předmětu je podporována e-learningovou formou. http://moodle.amu.cz/course/view.php?id=311
Poznámka:

nejsou

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet107MK3.html