AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Trénink moderního tance 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
107TMT2 Z 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Andrea OPAVSKÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Andrea OPAVSKÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Koncepce jednotlivých lekcí vede k postupnému osvojení si pohybových principů a metod technik současného tance, improvizace a dotykových technik, což zároveň přispívá k trénování pohybové paměti, vypracování svalového aparátu, posílení fyzické zdatnosti a technické úrovni pohybu. Obecnější a důležitou nadstavbou je rozvoj poznání a uvědomování si pohybových možností vlastního těla, které vychází z praktického výzkumu využívání fyzikálních zákonitostí a kinesiologie. Mezi další zásadní výstupy patří sebe-podpora studenta, respekt k vlastnímu tělu, spoluzodpovědnost za proces a rozvoj umělecké osobnosti studenta.

Forma studia:

Jde o praktická cvičení vycházející z aktivního zapojení teoretických znalostí.

Předpoklady a další požadavky:

Absolvování předmětu Moderní tanec 1 a 2.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Doporučenou složkou je aktivní účast na tanečně - vzdělávacích seminářích a workshopech pořádaných jinými odbornými institucemi. Požaduje se aktivní zájem o současnou českou a světovou taneční tvorbu.

Obsah kurzu:

Techniky současného tance představují otevřený systém tréninkových metod, který zdůrazňuje přirozené pohybové vyjádření a efektivní fungování těla v pohybu.

Warm up je zaměřen na uvědomění si základního postavení těla a vztahů mezi jeho jednotlivými částmi ve vertikální nebo horizontální poloze, jejich vzájemnou koordinaci, integraci periférií a centra těla. Pozvolně a citlivě aktivuje svalový a kloubní systém ve všech třech rovinách - spinální, laterální a kontralaterální. Následující pohybové vazby v rámci floor work, center work a work in space využívají a rozvíjí základní pohybové principy - pád těla ve vertikální ose i horizontální rovině, hledání okamžiku odrazu a suspence, zpracování impulsů a cítění spirál jako motivaci ke změnám polohy těla, posloupnost pohybu, uvědomění si váhy těla, její přenos a využití v pohybu, používání opěrných bodů, vnímání opozice, protitahů - nebo témata: chůze, běh, vnější a vnitřní prostor, zrychlování-zpomalování. Závěr hodiny je věnován protažení nebo posílení nejvíce zatěžovaných částí těla a reintegraci.

V průběhu každé hodiny je opakovaně zdůrazňována opora dechu, která zajišťuje plynulost a provázanost jednotlivých pohybových sekvencí, udržení lehkosti a uvolnění i v rychlém a dynamickém pohybu. Na dech navazuje aktivace hlubokého stabilizačního systému, který přispívá k efektivní organizaci jakéhokoli pohybu. Pozornost je rovněž zaměřena na přesnou lokalizaci iniciace pohybu a způsob jeho následné artikulace, jež dávají pohybu čitelný tvar. U každé pohybové sekvence se zdůrazňuje přesné určení prostorové orientace pohybu. Nepřímo s tím souvisí i následné rozšíření pozornosti z propriocepce na prostor, v němž se student pohybuje a jeho situovanost vůči kolegům. Důraz je kladen rovněž na proměnlivou dynamiku, odlišnost v pohybových kvalitách a muzikálnost.

Pohybové principy se v průběhu obou semestrů soustavně opakují a postupně propojují, čímž dochází k uvědomění si a zvnitřnění jejich podstaty a praktickému využití. Objevují se jako součást různých i složitějších pohybových vazeb, což předpokládá určitou nutnost fyzické a psychické koncentrace ze strany studentů.

Studenti jsou soustavně vedeni k tomu, aby si uvědomovali metodickou návaznost cvičení.

Doporučená nebo povinná literatura:

Feldenkrais, Moshé: Awarness through Movement (Pohybem k sebeuvěmomění), Praha 1996

Lewis, Daniel: The Illustrated Dance Technique of José Limón, New York 1984

Schurr, Gertrude; Yocom, R.D.: Modern Dance. Techniques a d Teaching.

Horosko, Marian: Martha Graham. The Evolution of her Dnce Theory and Training, Pennington 1991

Stewart, Virginia;comp: Modern Dance, New York 1991

Stodelle, Ernestine: The Dance Technique of Doris Humhrey, Princetown 1978

Warren, Larry: Lester Horton. Modern Dance Pioneer, New York 1991

Cohan, Robert: The Dance Workshop, London 1986

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Odborné cvičení.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity a zápočet jsou uděleny na základě:

a)80% aktivní účasti v hodinách

b)Písemná analýza dvou workshopů současného nebo moderního tance, které student absolvoval v průběhu letního semestru

c)Písemná reflexe dvou představení současného tance, které student navštívil v letním semestru (Písemná reflexe a analytické srovnání dvou večerů/ koncertů tanečních konzervatoří.)

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Není žádná poznámka

Další informace:
Předmět lze absolvovat opakovaně
Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet107TMT2.html