Etnomuzikologie 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108ETM1 | Z | 1 | 2/T | česky | letní |
- Garant předmětu:
- David BIDLO, Vlastislav MATOUŠEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- David BIDLO, Vlastislav MATOUŠEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Cílem předmětu je uvést studenty do oblasti tzv. etnické hudby a rozvinout schopnost samostatné orientace v hudbě „jiných“ kultur.
- Forma studia:
-
Analýza audio a video ukázek, analýza textů, diskuse.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Podmínky zápočtu: referát zpracovávající vybrané téma z historie a metodologie oboru.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Přednáška poskytuje přehled a základní orientaci v hudebních projevech mimo rámec evropské artificiální hudby. Zabývá se hudbou přírodních národů, hudbou mimoevropských vysokých kultur a folklórem evropských národů. Výuka je zaměřena především na sluchovou zkušenost s hudbou různých světových kultur, s akcentem na analytický přístup a pěstování schopnosti porozumět principům hudebního myšlení i mimo rámec evropského hudebního paradigmatu. Součástí výuky jsou též sondy do historie a metodologie oboru.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Hood, Mantle (1971). The Ethnomusicologist. New York: McGraw-Hill.
Jurková, Zuzana a kol.: Kapitoly o mimoevropské hudbě, VUP, 2. vyd., Olomouc 2001.
Kunst, Jaap (1950, 1975). Musicologica: a Study of Ethnomusicology, its Problems, Methods, and Representative Personalities, Amsterdam. Repr. Ethnomusicology, Amsterdam.
Merriam, Alan P. (1964). The Anthropology of Music. Evanston: Northwestern University Press.
Myers, Helen, ed. (1992). Ethnomusicology: An Introduction. New York: W.W. Norton
Myers, Helen, ed. (1993). Ethnomusicology: Historical and Regional Studies. New York: W.W. Norton.
Nettl, Bruno (1964). Theory and Method in Ethnomusicology. London: Free Press of Glencoe.
Nettl, Bruno (1983). The Study of Ethnomusicology: Twenty-nine Issues and Concepts. Chicago: University of Illinois Press.
Shelemay, Kay Kaufman (1990). Garland Library of Readings in Ethnomusicology. New York: Garland.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
přednáška
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Podmínky úspěšného zakončení předmětu: referát s analýzou vybraného hudebního projevu.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 13:40–15:10 BIDLO D. Učebna KTDH 2026
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)