Historicky poučená interpretace 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HPI1 | Z | 1 | 1+1/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Lukáš MATOUŠEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Lukáš MATOUŠEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Práce v semináři:
- praktické otázky interpretace (porozumění notovému záznamu a formálnímu členění skladeb, problém tempa, hlasy a nástroje)
- poslechy a analýzy
- samostatná práce s edicemi a s literaturou.
- Forma studia:
-
Studenti jsou seznamování se základy hudebních forem ars nova, s problematikou perfektního a imperfektního (dvojného a trojného) dělení notových hodnot, s problematikou určení tempa, interpretační praxí provozování textovaných a netextovaných hlasů. Všechny přednášené problémy jsou dokládány jak notovými materiály, tak porovnáním nahrávek poučených interpretů.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou žádné prerekvizity a korekvizity nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou žádné nepovinné složky nutné pro absolvování tohoto předmětu.
- Obsah kurzu:
-
Obsah přednášek:
- porozumění zápisu historické hudby
- problém edicí (transkripce mensurální notace)
- formy (ballade, rondeau, virelai/ballata, lay, madrigal, caccia/chase, motet, ...)
- princip isorytmie, musica ficta.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Obecné o středověké hudbě:
HOPPIN, Richard H.: Medieval Music, London 1978
Detailněji o některých aspektech středověké hudby:
ČERNÝ, Jaromír: Proměny rytmiky a metriky ve středověké a renesanční hudbě, in: Čas v hudbě, sborník, SČSKU, Praha 1984, s. 14 - 24
Notové edice (obecné):
ČERNÝ, Jaromír (ed): Historická antologie hudby v českých zemích (do ca 1530), KLP (Koniasch Latin Press), Praha 2005, ISBN 80-86791-11-4
DAVISON, T. Archibald T. and APPEL, Willi: Historical Anthology of Music, Harvard University Press, Cambridge, Massachutsetts 1966
MARROCCO, W. Thomas and SANDON, Nicholas (ed.): Medieval Music, The Oxford Anthology of Music, Oxford University Press 1977
LUDWIG, Friedrich (ed): Guillaume de Machaut, Musikalische Werke (Band I ? III), VEB Breitkopf & Härtel, Leipzig (toto vydání doporučuji mnohem více, než pozdější vydání Schradeho, které je v mnohém méně přesné)
WOLF, Johannes ? (ed.): Der Squarcialupi Codex Pal. 87, Der Biblioteca Medicea Laurenziana zu Florenz, Lippstadt 1955
APEL, Willi (ed): French Secular Music of the Late Fourteenth Century, Medieval Academy of America, Cambridge, Massachutsetts 1950
PLAMENAC, Dragan (ed): Keyboard Music of the Late Middle Ages in Codex Faenza 117, Americn Institute of Musicology 1972
O interpretaci středověké hudby:
LEECH-WILKINSON, Daniel: Articulation Ars Subtilior Songs, in: Early Music, Vol. 31, No. 1, February 2003, str. 6 ?19
STONE, Anne: Self-reflexieve songs and their readers in the late 14th century, in: Early Music, Vol. 31, No. 2, April 2003, str. 180 ? 195, in: Early Music, Vol. 31, No. 2, April 2003, str. 180 ? 195
GREIG Donald: Ars Subtilior repertory as performance palimpsest
Early Music 2003 XXXI: 196 ? 209
GULLO Salvatore: Das Tempo in der Musik des XIII. und XIV. Jahrhunderts (odborná publikace, určený spíše badatelsky zaměřeným zájemcům)
McGEE, Timothy J.: Medieal and Renaissance Music, A Performer?s Guide, Scolar Press, UK 1990 ? (toto vřele NEDOPORUČUJI!!!!, je to na mnoha místech pouhá fanatsie)
O notaci středověké hudby (toto je spíš pro odborné badatele, ale pro informaci je zajímavé se do toho podívat):
APEL, Willi: Die Notation der Polyphonen Musik 900 ? 1600, VEB Breitkopf & Härtel, Leipzig 1970 (německý překlad původní anglické verze. The Notation of Polyphonic Music 900 ? 1600)
MUŽÍK, František: Úvod do kritiky hudebního zápisu, Universita Karlova, Praha 1961
Různé časopisecké práce lze najít v:
Miscellanea musicologica, sborníky prací katedry hudební vědy FF UK
Early Music, čtvrtletník, vydává Oxford University Press
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky a odborná cvičení.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou uděleny na základě aktivity studenta a na znalostech získaných v průběhu přednášek.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 08:40–10:10 MATOUŠEK L. Učebna KTDH 2057
Lichenštejnský palácparalelka 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Skladba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (povinně volitelný předmět)