AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební režie 5

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108HR5 Z 7 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

1. Vytvořit ucelenou představu o úkolech hudebního režiséra při nahrávacím procesu, střihu a

konečném zpracování hudební nahrávky.

2. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat a posuzovat umělecké kvality hudební interpretace.

3. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat zvukovou i uměleckou kvalitu hudební nahrávky.

4. Prohlubovat znalost hudební literatury, historických stylů a individuálního stylu

jednotlivých autorů v souvislosti s úlohou hudebního režiséra v nahrávacím studiu.

5. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu

zvuku.

Forma studia:

Výklad týkající se problematiky záznamu zvuku a práce hudebního režiséra.

Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.

Předpoklady a další požadavky:

Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo. Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozích ročnících studia.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Hojná návštěva koncertních produkcí resp. operních představení doprovázená kritickým a analytickým vnímáním. Poslech co největšího počtu nahrávek se snahou utvářet si vlastní analytický a kritický přístup. Návštěva profesionálních nahrávacích studií.

Obsah kurzu:

Přednášková část

1) Estetika moderní hudební nahrávky.

2) Historický vývoj profese hudebního režiséra.

3) Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.

4) Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.

5) Sestřih hudebního snímku - postup práce.

6) Vývoj techniky střihu.

7) Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.

Seminární část

1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter

akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.

2. Srovnání různých nahrávek téže hudby, analýza interpretace a zvukového pojetí nahrávky.

Diskuse.

3. Příprava diplomové práce

Doporučená nebo povinná literatura:

Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).

1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?

Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)

2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?

Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).

Příslušné notové materiály

Texty:

Jaroslav Rybář: Hudební režie

Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).

Vydané publikace:

Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky

Ladislav Šíp: Nahrávání a reprodukovaná hudba

Ladislav Šíp: Pěvci před mikrofonem

Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška, seminář.

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou udělovány na základě těchto kritérií:

1. Celková aktivita při seminárních diskusích.

2. Písemně vypracovaná semestrální seminární práce (komparace nahrávek z hlediska

interpretace a zvukového pojetí - srovnávají se nejméně tři různé nahrávky) a její

prezentace na semináři.

3. Písemně vypracovaná recenze nejméně dvou navštívených koncertů nebo operních

představení.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Nejsou.

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet108HR5.html