Hudební režie 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108HR5 | Z | 7 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Jaroslav RYBÁŘ, Sylva STEJSKALOVÁ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
1. Vytvořit ucelenou představu o úkolech hudebního režiséra při nahrávacím procesu, střihu a
konečném zpracování hudební nahrávky.
2. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat a posuzovat umělecké kvality hudební interpretace.
3. Dále rozvíjet schopnost rozpoznávat zvukovou i uměleckou kvalitu hudební nahrávky.
4. Prohlubovat znalost hudební literatury, historických stylů a individuálního stylu
jednotlivých autorů v souvislosti s úlohou hudebního režiséra v nahrávacím studiu.
5. Průběžně seznamovat studenty s vývojem a základními technickými principy záznamu
zvuku.
- Forma studia:
-
Výklad týkající se problematiky záznamu zvuku a práce hudebního režiséra.
Poslech nahrávek, analýzy hudební interpretace i zvukového řešení nahrávek. Srovnávání různých interpretačních výkonů a diskuse o nich.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Sluchové předpoklady, hluboké znalosti hudební teorie (harmonie, kontrapunkt, hudební formy, nauka o nástrojích), schopnost analyzovat hudební dílo. Předpokládá se znalost obsahu výuky daného předmětu v předchozích ročnících studia.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Hojná návštěva koncertních produkcí resp. operních představení doprovázená kritickým a analytickým vnímáním. Poslech co největšího počtu nahrávek se snahou utvářet si vlastní analytický a kritický přístup. Návštěva profesionálních nahrávacích studií.
- Obsah kurzu:
-
Přednášková část
1) Estetika moderní hudební nahrávky.
2) Historický vývoj profese hudebního režiséra.
3) Psychologické aspekty práce hudebního režiséra.
4) Diferenciace pracovních postupů v závislosti na druhu nahrávané hudby.
5) Sestřih hudebního snímku - postup práce.
6) Vývoj techniky střihu.
7) Estetické aspekty střihové montáže hudební nahrávky.
Seminární část
1. Interpretační analýza významných nahrávek, rozbor jejich zvukového pojetí (charakter
akustiky prostoru, míra dozvuku, způsob snímání, prezence čí absence apod.). Diskuse.
2. Srovnání různých nahrávek téže hudby, analýza interpretace a zvukového pojetí nahrávky.
Diskuse.
3. Příprava diplomové práce
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Hudební nahrávky (na moderních nosičích CD, DVD, i na nosičích starších (LP, mg. kazety).
1. Klíčové nahrávky české komorní, symfonické a operní hudby (např. Smetana: Má vlast ?
Talich, Ančerl, Neumann, Smetáček, Bělohlávek, Kubelík atd.)
2. Významné nahrávky světové hudby (např. historicky poučené snímky J.E. Gardinera ?
Mozart: Koncerty pro klavír, Beethoven: Symfonie atd.).
Příslušné notové materiály
Texty:
Jaroslav Rybář: Hudební režie
Učební text zpracovávající problematiku nahrávání vážné hudby a hudební režie. (Tento text zatím nemá podobu oficiálních skript předmětu Hudební režie).
Vydané publikace:
Václav Vlachý: Praxe zvukové techniky
Ladislav Šíp: Nahrávání a reprodukovaná hudba
Ladislav Šíp: Pěvci před mikrofonem
Václav Zamazal: Hudební nástroje před mikrofonem
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška, seminář.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Kredity jsou udělovány na základě těchto kritérií:
1. Celková aktivita při seminárních diskusích.
2. Písemně vypracovaná semestrální seminární práce (komparace nahrávek z hlediska
interpretace a zvukového pojetí - srovnávají se nejméně tři různé nahrávky) a její
prezentace na semináři.
3. Písemně vypracovaná recenze nejméně dvou navštívených koncertů nebo operních
představení.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební režie (Bc) (povinný předmět hlavního oboru)