AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Hudební teorie - systematika 3

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
108HTS3 Z 6 2/T česky zimní
Garant předmětu:
Vladimír TICHÝ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Vladimír TICHÝ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická. Cílem je připravit profesionálně vybavené odborníky oboru Hudební teorie s perspektivou uplatnění na poli muzikologickém i pedagogickém.

Forma studia:

Kontaktní výuka. přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice, kritické srovnávání textů s aplikací analýzy vybraných příkladů hudební struktury

Předpoklady a další požadavky:

Prerekvizity:

absolvování předmětu Hudební teorie - systematika 2

Korekvizity - studijní předměty:

Hudební teorie - specializovaná problematika 3

Analýza hudebně teoretického textu 3

Dějiny skladebých stylů a druhů 1

Seminář hudební teorie 3

Teorie skladby 3

Studium skladeb 3

Základy skladebné techniky 3

Dějiny hudby 3

Historicky poučená interpretace 1

Etnomuzikologie 2

Uvedené korekvizity nejsou požadovány v případě, zvolí-li si student předmět Hudební teorie - systematika 3 v rámci svého studijního plánu jako volitelný předmět.

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Vlastní projekt připravovaný a realizovaný nad rámec studijního plánu.

Obsah kurzu:

Polyfonie

- Vymezení pojmu polyfonie

- Struktura a základní problematika tradičních nauk o polyfonii

- Polyfonie a harmonie

- Polyfonie vokální, instrumentální a moderní

- Imitace a imitační technika

- Kontrapunkt převratný (transpoziční)

- Kánon a jeho problematika

- Kontrapunktické formy

- Tonální plán v barokní polyfonní větě, jeho tektonická funkce

- Kontrapunktické techniky v hudbě 20. století

- Významné práce o polyfonii

Úvod do hudební analýzy

- Cíl a metody hudební analýzy

- Strukturální analýza hudby

- Analýza hudební řeči

- Melodická analýza

- Harmonická analýza

- Tektonická analýza

- Úvod do schenkerovské analýzy

- Významné práce z oboru praktické hudební analýzy

Doporučená nebo povinná literatura:

Literatura:

Bokůvková, Vlasta: K harmonickým rozborům skladeb v hodinách harmonie na konzervatoři. In: Sborník referátů z HT semináře „K metodě a praxi výuky hudebně teoretických disciplin“. SČSKU, Praha 198O.

Ganter, Claus: Kontrapunkt für Musiker. Verlag E. Katrzbichler, München - Salzburg 1994.

Hudební formy v analytickém pohledu. Sborník referátů z HT semináře SČSKU, konaného ve dnech 2O.-21. 4. 1978 v Praze.

Hudební věda 1988, č. I.-III. (kolektiv autorů za vědecké redakce V. Lébla a I. Poledňáka k problematice hudební analýzy).

Hůla, Zdeněk: Nauka o kontrapunktu I. Vokální polyfonie. SNKLHU, Praha 1958, II. Instrumentální polyfonie. SHV Praha 1965.

Janeček, Karel: Harmonie rozborem. SHV Praha l963.

Janeček, Karel: Smetanův kvartet Z mého života, tektonický rozbor. Živá hudba 1968, SPN, Praha 1968.

Janeček, Karel: Smetanův básnivý experiment. Pokus o aktivizovaný rozbor taneční věty Smetanova Druhého kvartetu. Živá hudba V, SPN, Praha 1973.

Jeppesen, Knud: Kontrapunkt. Breitkopf u. Härtel, Leipzig 1956.

Jiránek, Jaroslav: Úvod do historie hudební analýzy a teorie sémantické hudební analýzy. SPN, Praha 1991.

Ludvová, Jitka: Matematické metody v hudební analýze. Supraphon, Praha 1975.

Ludvová, Jitka: The aplication af Analytical Methods of Information Theory to Tonal Music. De Musica disputationes Pragenses II., Academia, Praha 1974.

Risinger, Karel: Variace v Ariettě z op. 111 L. van Beethovena. In: Sborník referátů z HT semináře „Hudební formy v analytickém pohledu“. SČSKU, Praha 1978.

Risinger, Karel: Nauka o kontrapunktu XX. století.

Risinger, Karel: Metodika výuky evropského kontrapunktu XX. století. Živá hudba 1976.

Taneev, Sergej: Die Lehre vom Kanon. Übersetzt von Andreas Wehrmeyer. Verlag E. Kuhn, Berlin 1994.

Tichý, Vladimír: Místo nauky o kontrapunktu v soustavě hudebně teoretických disciplin. In: K aktuálním otázkám hudební teorie. Hudebně teoretické texty k diskusi o stavu a perspektivách oboru a jeho výuky. AMU, Praha 2000. S. 93-102.

Tichý, Vladimír: Tektonická úloha kinetiky v Českých tancích Bedřicha Smetany. Hudební věda 1996/1, str. 4O-5O.

Tichý, Vladimír: Hudební analýza jako stimul a nástroj rozvoje kreativity. In: Olomoucké jarní muzikologické konference. Univerzita Palackého, Olomouc 2000.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Přednáška

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a zpracování a prezentace seminární práce k zadanému tématu přednášky

aktivity na přednáškách a seminářích

vypracování a prezentace semestrální práce

Webová stránka předmětu:
Přednáška o vyšší hudebně teoretické problematice. Základní okruhy: úvod do hudební teorie, hudebně teoretická systematika a analýza, aplikovaná hudební teorie, vědecká hudební teorie systematická a analytická.
Poznámka:

Přednáška se tematicky komplementárně doplňuje se Seminářem hudební teorie.

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet108HTS3.html