Pedagogika 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
108PED1 | Z | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Bojana KLJUNIČ
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Bojana KLJUNIČ
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Vývoj pedagogického myšlení od antiky do 20. století se zřetelem k rozvoji hudební pedagogiky.
- Forma studia:
-
Kontaktní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Nejsou.
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Formování pedagogického myšlení v antice a ve středověku
Období renesance a reformace a jejich význam v dějinách hudební pedagogiky
J. A. Komenský a jeho přínos současné hudební pedagogice
Vývoj pedagogického myšlení v 18. a 19. století a jeho vliv na současnou hudební pedagogiku
Hudební pedagogika ve 20. století a perspektivy jejího dalšího rozvoje v rámci EU
Pozornost je věnována základním vývojovým tendencím pedagogického myšlení od antiky po reformní pedagogiku 20. století se zvláštním zřetelem k historickému vývoji hudební pedagogiky a hudebně pedagogických systémů (Orff, Dalcroze, Kodály, Suzuki atd.) a jejich reflexi v českých zemích. Seznamuje studenty s nejdůležitějšími styly a metodami profesionální hudební výchovy a s metodikou tvořivého rozvoje hudebních schopností a dovedností žáků na jednotlivých stupních hudebního školství.
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Dušek, B.: Hudební pedagogika. Praha 1985.
Fukač, J. - Vereš, J.: Hudobná pedagogika. Nitra 1989.
Fukač, J. - Tesař, S. - Vereš, J.: Hudební pedagogika. Brno 2000.
Gregor, V. - Sedlický, T.: Dějiny hudební výchovy v Čechách a na Slovensku. Praha 1990.
Herden, J.: Hudba pro děti. Praha 1992.
Holas, M. - Kloub, P.: Pedagogická teorie a praxe v profesionální hudební výchově. Praha 1997.
Holas, M.: Didaktika profesionální hudební výchovy. Praha 1999.
Holas, M.: Malý slovník základních pojmů z hudební pedagogiky a hudební psychologie. Praha 2001.
Holas, M.: Hudební pedagogika. Praha 2004.
Rýdl, K.: Reformní praxe v současných školských systémech. Praha 1990.
Vičar, J.: Hudební kritika a popularizace hudby. Praha 1997.
Vičar, J. - Dykast, R.: Hudební estetika. Praha 1998.
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednášky.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Aktivita na přednáškách.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nejsou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá Datum Den Čas Vyučující Místo Poznámky Č. paralelky Čt 10:20–11:50 KLJUNIČ B. Učebna KTDH 2026
Lichenštejnský palácpřednášková par. 1 - Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Flétna (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Housle (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Fagot (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Trubka (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Tuba (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Klavír (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Varhany (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Viola (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Harfa (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Kytara (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Skladba (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Hudební režie (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Flétna (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Klarinet (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Cembalo (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Klavír (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Varhany (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hoboj (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Fagot (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Lesní roh (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Trubka (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Pozoun (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Tuba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Harfa (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Kontrabas (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Kytara (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Housle (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Violoncello (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Viola (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Zpěv (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Operní režie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Dirigování (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Skladba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební režie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební teorie (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Zvuková tvorba (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Hudební management (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Komorní hra (Mg) (volitelný předmět)
- Obor Bicí nástroje-jazz (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Saxofon-jazz (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Klavír-jazz (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Kontrabas-jazz (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Pantomima (Bc) (volitelný předmět)
- Obor Pantomima (Mg) (volitelný předmět)