AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Nový cirkus 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
109NC2 ZK 2 4/T letní
Garant předmětu:
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Václav JELÍNEK, Štefan CAPKO
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

ŽONGLÁŽ:

Studenti se seznámí se základními technikami žonglování. Cílem předmětu je probudit a vytrénovat cit pro rekvizitu, aby při vytváření inscenace a při pravidelném hraní, byli absolventi schopni jednat s jakoukoli rekvizitou neobvyklým způsobem. Je to také technika vhodná k zlepšování soustředění. Studenti s výrazným talentem pro tuto cirkusovou disciplínu si se svými dovednostmi značně rozšíří pole uplatnění v praxi.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

?Vývoj cirkusových umění?

Podtitul: ?Vybrané kapitoly z dějin tradičního cirkusu, prolínání divadla a cirkusových disciplín a vzniku nového cirkusu.?

přednášející MgA. Ondřej Cihlář

Cíle studia:

a)Seznámit posluchače se stručnou historií tradičního cirkusu, dobovým kontextem, principy skladby představení a způsob začleňování cirkusových umění (artistických disciplín) do představení.

b)Seznámit posluchače s jednotlivými vlnami zájmu divadelních tvůrců o cirkusová umění, důvody tohoto zájmu v kulturně společenském kontextu a způsob využití těchto disciplín v divadelních představeních.

c)Seznámit posluchače s novým cirkusem, jeho historií a okolnostmi vzniku, tak, aby byl patrný principiální rozdíl využití cirkusových umění ?cirkusem tradičním? a ?cirkusem novým?. Posluchači se zorientují v jednotlivých uměleckých generacích a budou seznámeni s nejdůležitějšími skupinami, osobnostmi a představeními, které reprezentují tento současný žánr.

Forma studia:

ŽONGLÁŽ:

Praktický trénink žonglérských technik.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

čtení, lektorská činnost, řízený dialog, diskuse, analýza ukázek zaznamenaných na médiích, besedy s aktivními umělci, lektory, odborníky.

Předpoklady a další požadavky:

ŽONGLÁŽ:

Fyzické a kreativní předpoklady.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

1. Obecná znalost dějin umění

2. Kreativní předpoklady

3. Schopnost analýzy a reflexe

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Bez údaje.

Obsah kurzu:

ŽONGLÁŽ:

Žonglování s míčky od jednoho přes sestavy se třemi až po zvyšování počtu na pět, sedm.

Paralelní výuka žonglování s kužely a kroužky. Obdobným způsobem jako u míčků.

Studenti se učí nejdřív jednotlivé triky, potom sestavy prvků. Posledním stupněm je spolupráce ve dvojici nebo skupině. Při zkouškách je prověřováno i originální použití dané techniky v hraných etudách.

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

?Nový cirkus? je současná divadelní forma, využívající v nových souvislostech cirkusová umění, která posouvá dál nebo vynalézá nové. Zásadní inovací je však posunutí a hledání významu těchto discilín. Nejde zde tedy o předvedení virtuozity cirkusové disciplíny, ale cílem je, aby tyto disciplíny byly prostředkem dalšímu sdělení a vyznění divadelního představení. Nový cirkus hledá možnosti syntetického propojování divadla a cirkusových umění (disciplín), které pak vytvářejí neoddělitelný celek.

- První doložitelné důkazy cirkusových umění

- Středověk, komedianti a potulní umělci

- Vznik tradičního cirkusu

- Největší sláva velkého evropského cirkusu, inovace v USA, zpětné ovlivnění evropského americkým

- Krize cirkusu na pozadí první světové války a pak druhá na pozadí ekonomických změn po druhé světové válce

- Prolínání divadla a cirkusových umění - tři divadelní reformy

- Ovlivňování s jinými druhy umění (výtvarné umění, hudba, film)

- 70., 80. Léta ? vznik nového cirkusu

- Nový cirkus a jeho vývoj (důvody jeho vzniku, odlišnosti oproti tradičnímu, vývoj žánru až ke dnešku)

- Syntetické myšlení při tvorbě inscenace

Doporučená nebo povinná literatura:

ŽONGLÁŽ:

1. Kludský Karel: Život v manéži.

2. Diplomová práce Dariny Čížkové: Vývoj umění žonglování. (2001)

SEMINÁŘ - NOVÝ CIRKUS:

-Ondřej Cihlář: Nový cirkus | Pražská scéna | Praha 2006

-Jindřich Honz: Roztočené jeviště | Praha 1925

-Karel Teige: Svět, který se směje | Akropolis | Praha 2004

-Karel Teige: Svět, který voní | Akropolis | Praha 2004

-Ladislava Petišková: Vždyť přece létat není tak snadné | Taneční listy 1999, č.7

-Karel Král: Nový cirkus (rozhovor s C. Turbou) | Svět a divadlo 1997, č.1

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

- pravidelný trénink žongláže

- pravidelný přednáškový cyklus, sledování a rozbor zaznamenaných inscenací

- diskuze a interaktivní tvůrčí spolupráce posluchačů a pedagoga

- návštěva představení žánru „Nový cirkus“

Hodnoticí metody a kritéria:

Kredity jsou uděleny na základě:

- účasti na cvičeních a hodinách výuky

- vypracování stručného vědomostního testu

- vypracování eseje

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Žongláž je vyučována společně s dalšími technikami nového cirkusu v rámci semináře NOVÝ CIRKUS pod pedagogickým vedením O.Cihláře.

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet109NC2.html