AMU = DAMU + FAMU + HAMU
Loading...

STUDIJNÍ PLÁNY

Technika pohybu 2

Zapsat Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
109TP2 ZK 2 2/T česky letní
Garant předmětu:
Monika DIATTA-REBCOVÁ
Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
Monika DIATTA-REBCOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky:

A.

Cílem je zvládnutí základních poznatků řemesla, tedy osvojení si pevných základů techniky, fyzické kondice, teoretických znalostí a v neposlední řadě i etiky profese.

Výuka je zaměřena na rozvíjení osobitého talentu a stylu, který je herci blízký a který může využít napříč uměleckými obory a žánry.

B.

Lekce moderního tance pro začátečníky zahrnuje seznámení se se základy tanečních technik tanečního pedagoga a choreografa José Limóna a Merce Cunninghama.

Forma studia:

A.

Praktická cvičení rozvíjející předpoklady k herectví, improvizace na zadaná témata, nácvik a interpretace převzatých etud, vytváření vlastních etud a pohybových studií, čtení odborné literatury, analýza klasické i současné tvorby zaznamenané na médiích, sledování současné divadelní tvorby.

B.

Limon technika - pracujeme s tělem s vědomím gravitace, učíme se s těžištěm těla pohybu do prostoru, učíme se střídat svalové napětí a uvolnění ve spolupráci s dýcháním. Pozornost věnujeme také suspension-zadržení pohybu ve vzduchu v nejvyšším bodě.

Předpoklady a další požadavky:

1.talentové předpoklady - složení talentové zkoušky z hereckých předpokladů na umělecké škole

2.pohybové a zdravotní dispozice

3.základní orientace v divadelním a kulturním dění

Doporučené volitelné vzdělávací složky:

Bez údaje.

Obsah kurzu:

Technika pohybu seznamuje studenty se správnou technikou tělesného cvičení prostřednictvím dodržování zákonitostí anatomických předpokladů pohybového aparátu lidského těla.

Výuka techniky pohybu se dělí na dvě části - viz body A a B:

A.Osnova výuky tělesného mimu (Le Mime Corporel Dramatique)

1. Základní cvičení

základní znalosti techniky takzvané ?les facultés radical?

- zahřívací cvičení na posílení a zcitlivění těla, jako výrazového prostředku

- základní cvičení, ovládání těla, izolace (des exercices les gammes), dynamorytmy pohybu, trojrozměrnost pohybu v prostoru ? ?les triples dessing? tvořící základ techniky, nácvik různých druhů chůzí

2. Figury - les figures

- názorné použití techniky k interpretaci

3. Improvizace - des improvisationes

- improvizace na daná témata ? ?spojení svalů a mozku? k interpretaci

4. Divadelní hry - les repertoires

- vlastní tvorba, aplikace pohybových návyků v hereckém jednání

B. Kombinace taneční techniky Limon-Cunningham

Zimní semestr:

vyučuji základní cvičení a jednoduché taneční variace na místě, které procvičují tuto taneční techniku s důrazem na střídání svalového napětí a uvolnění a na správné dýchání. Procvičujeme jednotlivé časti těla odděleně. Vytvářím a vyučuji cvičení správné držní těla, na pohyb chodidel, postavení kyčlí v paralelní a vytočené pozici, práce trupu a páteře, vedení paží sussesional arms. využívání váhy hlavy, trupu panv

Letní semestr:

Vyučuji složitější pohybové vazby a zapojuji pohyb jednotlivých částí těla do celkového pohybu celého těla v koordinaci a používáme váhu hlavy, paží, trupu, pánve nebo nohou s využitím gravitace v pohybu do prostoru.

Cunningham technika je založena na přesné formě pohybu a práce s tělem.

Zimní semestr:

Vyučuji základní cvičení postupně od rozcvičení páteře, chodidel, nohou i paží v ustálených cvičeních M. Cunninghama (např. cvičení na 6t) a jednoduchý pohyb do prostoru (např. tripplett).

Letní semestr:

Vyučuji složitější a delší pohybové vazby na místě v i pohybu do prostoru, zařazuji malé a velké skoky (leaps, skipps)

Vyučuji v jedné lekci obě techniky záměrně proto, že se vzájemně dobře doplňují.

Limon technika vyučuje tzv. tanečnost-tělo jakoby v pohybu dýchá střídáním svalového napětí a uvolnění. Cunningham technika klade nároky na držení těla, přesnou formu postavení těla a jeho částí v prostoru pro lepší uvědomění si pohybu tanečníka, vychovává svaly potřebné pro zdravý a správný pohyb a tanec, zapojuje myšlení a rozvíjí pohybovou inteligenci.

Doporučená nebo povinná literatura:

Bochenek, Valérie: Marcel, Marceau: Le Mime Marcel Marceau - entretiens et regards avec Valérie Bochenek, Somogy éditions d´art, Paris 1996.

Craig, Edward Gordon: O divadelním umění, Praha 2006.

Český taneční slovník, tanec, balet, pantomima, Praha 2001.

Decroux, Etienne: Parole sur le mime, Éditions Gallimard, Paris II 1963.

Diderot, Denis: Herecký paradox, ed. Malá dílna, Votobia, Olomouc 1997.

Encyklopedie antiky, Praha 1973.

Fialka, Ladislav: Pantomima, Vybrané statě (skripta), Praha 1988.

Gschwend Hanspeter: Dimitri, Le Clown en moi, Suisse 2004.

Hyvnar, Jan:Herec v moderním divadle, Praha 2000.

Lecoq, Jacques; Lallias, Jean-Claude; Carasso, Jean-Gabriel: The Moving Body: Teaching Creativ Theatre, New York 2001.

Mistrík, Miloš: Herecké techniky 20. storočia, Bratislava 2003, SAV.

Mistrík, Miloš: Jacques Copeau a jeho Starý holubník, Bratislava 2006.

Pavlovský, Petr a kol: Základní pojmy divadla, Praha 2004.

Petišková, Ladislava: Česká pantomima a její tradice, Dramatické umění, 1981 č.12.

Poesio, Paolo Emilio: Jean Louis Barrault, Praha 1969.

Rutte, Miroslav: O umění hereckém, Praha 1946

Sochor, Martin: Výchova k herectví a mimickému divadlu, disertační práce HAMU 2009.

Veber, Václav: Příběh pantomimy, Praha 2006.

Vinař, Josef: Elementy herectví, Praha 2002.

Vostrý, Jaroslav: O hercích a herectví, Praha 1998.

www.angefou.co.uk

www.ecole?jacqueslecoq.com

www.marceaufoundation.org

www.mimecentrum.de

www.mime.info

www.planetemime.com

www.scuolateatrodimitri.ch

www.budil.cz

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:

Bez údaje.

Hodnoticí metody a kritéria:

A.

Udělení zápočtu a zkoušek na základě:

1. splnění zadaných úkolů v daném semestru v odpovídajícím rozsahu a kvalitě

2. aktivita na cvičeních a v individuální přípravě

3. prezentace

Během semestru se očekává aktivní účast na výuce, zdokonalování se v probraných technikách, samostatná příprava na zadaných úkolech, profesionální odpovědnost ke kolektivu v případě přípravy úkolů ve skupinové tvorbě, intelektuální aktivita vedoucí k tříbení autorského myšlení a hledání individuálních možností v autorském projevu na základě syntézy vyučovaných žánrů.

B.

1)100% docházka na seminář 2 h týdně i na týdenní workshop pořádaný ve zkouškovém období

2)Absolvování klauzur na konci semestru pro získání ohodnocení ve formě zkoušky.

Webová stránka předmětu:
Poznámka:

Bez údaje.

Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 18. 6. 2014
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese http://sp.amu.cz/cs/predmet109TP2.html