Hudební akustika
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
171HA | ZK | 1 | 2/T | česky | zimní |
- Garant předmětu:
- Zdeněk OTČENÁŠEK
- Jméno vyučujícího (jména vyučujících):
- Zdeněk OTČENÁŠEK
- Výsledky učení dané vzdělávací složky:
-
Rozšířit znalosti o zvukovém signálu ve funkci nositele hudební informace, jeho typologii a morfologii zejména s ohledem na jeho zpracování a umělou generaci
- Forma studia:
-
Interaktivní výuka.
- Předpoklady a další požadavky:
-
Základní znalosti z fyzikální a fyziologické akustiky
- Doporučené volitelné vzdělávací složky:
-
Nejsou.
- Obsah kurzu:
-
Předmět hudební akustiky a její vztah ke zvukové tvorbě
Zvukový a hudební signál, přirozený a umělý, definice
Přenos hudebního signálu, typy přenosu, jeho osa a vazby
Podmínky subjektivní existence zvukového signálu, časové prahy vnímání zvuku
Objektivní a subjektivní vlastnosti signálu, vzájemné vztahy a závislosti
Časová a frekvenční doména signálu
Statické a dynamické pojetí signálu, definice tónu a hluku
Trojrozměrné zobrazení hudebního signálu
Rovina dynamická, časová obálka signálu, perkusní a neperkusní signál
Tranzientní a dokmitávací pochody, zakmitaný stav, dynamické fluktuace, tremolo
Rovina melodická, frekvence a okamžitá frekvence, harmonicita spektra, vibrato
Rovina harmonická, základní typologie zvukových signálů
Periodický signál a jeho frekvenční spektrum, modulované a kvaziperiodické signály
Nahodilé, tranzientní a kontinuální signály
Časově závislá spektra a jejich objektivní a subjektivní interpretace
Metody analýzy zvukového signálu v časové doméně, periodicita, korelace
Metody analogové frekvenční analýzy, pásmové filtry a jejich vlastnosti
Metody digitální frekvenční analýzy, DFT, FFT, wavelet, cepstrum
Antialiasing, váhování, průměrování spekter
Syntéza zvukového signálu, její definice a filozofie
Základní psychoakustické dimenze barvy zvuku ve vztahu k syntéze
Model generace přirozeného signálu, syntéza a re-syntéza
Statická a dynamická syntéza, lineární a nelineární metody syntézy
Součtové fourierovské a nefourierovské metody
Rozdílové metody, řízená filtrace komplexního signálu
Modulační metody, kruhová, frekvenční a parametrická modulace
Tvarové metody, nelineární tvarování, aproximace, segmentace
Metody fyzikálního a matematického modelování, ostatní metody zvukové syntézy
- Doporučená nebo povinná literatura:
-
Syrový, V. (2003), Hudební akustika, AMU Praha
- Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody:
-
Přednáška.
- Hodnoticí metody a kritéria:
-
Absolvování ústní zkoušky.
- Webová stránka předmětu:
- Poznámka:
-
Nesjou.
- Rozvrh na zimní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2013/2014:
- Rozvrh zatím není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Obor Hudební teorie (Bc) (povinný předmět další)
- Obor Zvuková tvorba (Bc) (povinný předmět další)